Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PP/423-24/07/AG
z 26 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PP/423-24/07/AG
Data
2007.07.26



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
bony
moment powstania przychodów
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
towar
usługi fryzjerskie


Pytanie podatnika
Czy w momencie odpłatnego wydania bonów na usługi lub towary firmom współpracującym powstaje po stronie Spółki z o.o. oferującej te bony przychód dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art.216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U.z 2005r. nr 8 poz.60 ze zm.), art.4 ust.1-3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r.o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.nr 217, poz.1590), w związku z wnioskiem z dnia 24.05.2007r,. złożonym w tut.Urzędzie w dniu 28.05.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części pytania nr 2.4. dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza,
że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie


Wnioskiem z dnia 28 maja 2007r. Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego .
Pytanie nr 2.4 z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych brzmi: czy w momencie odpłatnego wydania bonów firmom powstaje po stronie Spółki przychód dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka X świadczy usługi fryzjerskie w kilkunastu salonach rozmieszczonych w centrach handlowych. W ramach prowadzonej strategi Spółka zamierza emitować bony o wartości: 50, 75 i 100 złotych uprawniające do zapłaty w salonach X za oferowane usługi fryzjerskie jak również za zakup kosmetyków czy innych akcesoriów związanych z profilem działalności podmiotu. Spółka zamierza zaoferować zakup bonów różnym firmom celem zrealizowania ich w każdym salonie X na terenie całego kraju w terminie co najmniej 12 miesięcy od daty wyemitowania z możliwością zsumowania kilku bonów. Bony będą zabezpieczone i identyfikowalne tak, aby nie doszło do naruszenia interesów klienta.
Zdaniem Wnioskodawcy wcześniejsza wpłata dokonywana przez firmy za zakup bonów powinna być traktowana jako zaliczka na poczet sprzedaży towarów i usług w przyszłych okresach sprawozdawczych, zaś przychód powstanie dopiero w momencie faktycznej realizacji usługi, natomiast w odniesieniu do pozostałych w momencie upływu okresu ich ważności lub realizacji usługi poniżej wartości nominalnej bonu.


W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe i jednocześnie wyjaśnia

.
Bon jest dowodem uprawniającym do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub korzystania z usług. Bon nie jest towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów na określoną wartość, zastępuje on środki płatnicze, za które zwyczajowo nabywa się towary.
Kwota wskazana w bonie towarowym określa wartość za jaką jego posiadacz może nabyć dowolny towar u emitenta.Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jt. Dz.U.z 2000r. nr 54, poz.654 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 , są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Art. 12 ust. 3a omawianej ustawy reguluje moment powstania przychodu, w myśl którego :
za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust.3 uważa się, z zastrzeżeniem ust.3c-3e, dzień wydania rzeczy , zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień :
1.wystawienia faktury albo
2.uregulowania należności.
W opisanej przez Spółkę sytuacji, pieniądze otrzymane z tytułu sprzedaży bonów stanowić będą przychód Spółki w momencie wydania (sprzedaży) bonów, zatem nie mogą być uznane za pobrane lub zarachowane należności na poczet dostaw usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Moment powstania przychodu nastąpi w chwili, gdy Spółka otrzyma zapłatę za wykonanie świadczenia, tj. w chwili otrzymania zapłaty za wydane bony, a nie w momencie wykonania usługi na rzecz ostatecznego klienta. Natomiast nadwyżka kwoty uzyskanej ze sprzedaży bonu nad wartością brutto usług faktycznie wykonanych na rzecz klienta w sytuacji, gdy klient dokonując płatności bonem nie wykorzysta w pełni jego wartości, będzie przychodem, jednakże kwoty tej nadwyżki Spółka nie będzie wyodrębniać, bowiem przychodem będzie cała kwota uzyskana ze sprzedaży bonu (czyli w przedstawionym przypadku będzie to wartość nominalna bonu) i przychód ten w całości zostanie zaewidencjonowany dla celów podatku dochodowego od osób prawnych już w momencie zapłaty za bony.
Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu potwierdza wyrok NSA z dnia 20.09.2004 nr FSK 395/04 w którym jednoznacznie stwierdzono, że środki otrzymane ze sprzedaży bonów nie stanowią przedpłaty ani też zaliczki pobieranej przed wykonaniem zobowiązania, stanowią natomiast przychód Spółki w momencie otrzymania przez podmiot środków finansowych w gotówce bądź na rachunek bankowy.
Ze względu na przepis art.12 ust.4 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług, Spółka powinna skorygować przychód z tytułu sprzedaży bonów o należny podatek od towarów i usług, który wystąpi w momencie świadczenia usługi bądź sprzedaży towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj