Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SD/415-39/07
z 10 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SD/415-39/07
Data
2007.08.10



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja przedmiotowa
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
czy w związku z otrzymaną dotacją przedmiotową zachodzi konieczność jej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Na podstawie art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Jeżyce postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy xxx zam. w Poznaniu przy ul. xxx przedstawione we wniosku z dnia 30.04.2007 r. (data wpływu: 11.05.2007 r.) uzupełnionego w dniu 14.06.2007 r. w przedmiocie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury za pośrednictwem Narodowego Centrum Kultury na dofinansowanie w 2006 r. komiksu o historycznym wydarzeniu „xxx - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.05.2007 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana xxx w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem,które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 14.06.2007 r. Z ich treści wynika następujący stan faktyczny.

Podatnik jako osoba fizyczna prowadzi działalność poligraficzną pod nazwą xxx polegającą na projektowaniu graficznym i wydawaniu publikacji książkowych (głównie komiksów). W 2006 r. Podatnik otrzymał dotację z budżetu państwa w wysokości 75,000,00 zł. w ramach pomocy de minimis na stworzenie i publikację komiksu „xxx" Powyższa pomoc została udzielona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków Funduszu Promocji Kultury. Podatnik oświadczył, iż cała kwota dotacji została wykorzystana na realizację ww. celu.

Przedmiotem wniosku jest pytanie czy w związku z otrzymaną dotacją przedmiotową zachodzi konieczność jej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Podatnika, otrzymana dotacja jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione prze ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Z analizy treści powyższego przepisu wynika generalna zasada konieczności opodatkowania dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca przewidział jednak od tej reguły dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji (...) związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. Przedmiotowe zwolnienie ustawodawca zachował do dnia 31 grudnia 2006 r. na mocy przepisów przejściowych tj. art.14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) i art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619).

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 47b (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego zostało przywrócone bezterminowo z mocą obowiązywania od dnia 1 stycznia 2007 r. poprzez nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. Nr 217, poz. 1588) poprzez dodanie w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowego punktu 129.

Zauważyć należy, że z konstrukcji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r.) oraz obecnie obowiązującego art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje oraz czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Unormowania dotyczące udzielania dotacji zawarte są w art. 106 i następnych ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn.zm.) i aktach wykonawczych do tej ustawy. Ustawodawca zawarł tam m.in. definicję dotacji (art. 106 ust.2 ustawy o finansach publicznych), zgodnie z którą dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na enumeratywnie wymienione w nim przypadki, między innymi na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn.zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotową dotację udzielono Wnioskodawcy w 2006 r. ze środków Funduszu Promocji Kultury na podstawie art. 47 e ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r., Nr 4 poz. 27 z późn.zm.) jako pomoc publiczną (pomoc de minimis). Z przepisów tych wynika, że tworzy się państwowy fundusz celowy tj. Fundusz Promocji Kultury, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Wydatki tego funduszu są przeznaczone wyłącznie na promowanie lub wspieranie między innymi: twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa oraz działań na rzecz kultury języka polskiego i rozwoju czytelnictwa, wspieranie czasopism kulturalnych i literatury niskonakładowej.Na podstawie delegacji określonej w art. 47e ust. 5 powołanej wyżej ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 28 stycznia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania, realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury (Dz. U. Nr 24, poz. 200 z późn.zm.). Z § 3 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 10 października 2006 r., wynikało, że wsparcie dla przedsiębiorców może być udzielane wyłącznie jako pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Nr 69 /2001 z 12 stycznia 2001 w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.)

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonego do wniosku zaświadczenia nr 6948 o udzielonej pomocy de minimis wynika, że źródłem finansowania były środki finansowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które w istocie stanowiły dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. W świetle powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe, zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będącą pomocą de minimis, na dofinansowanie wydania komiksu „xxx” korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik tut. Urzędu zwraca uwagę na przepis art. 22 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Ponadto przepis art. 22 ust. 3a ww. ustawy przewiduje, iż zasada, o której mowa w ust. 3, jest stosowana również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania, z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 30.04.2007 r. i stanu prawnego z daty zaistnienia zdarzenia. Interpretacja traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.

Ponadto informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast w myśl art. 14b § 2 cytowanej wyżej ustawy jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Na niniejsze postanowienie na podstawie art. 236 § 1 i 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj