Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-150/61265/05/207/CzW
z 27 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-150/61265/05/207/CzW
Data
2005.12.27
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
wspólnota mieszkaniowa
Pytanie podatnika
Czy zarządca ma obowiązek (prawo) wystawić fakturę VAT lub rachunek dla właściciela lokalu użytkowego, należącego do wspólnoty mieszkaniowej, w związku z wnoszonymi przez niego opłatami na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 14.12.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika -jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny sprawy: Wątpliwości Podatnika odnoszą sie kwestii: czy zarządca ma obowiązek (prawo) wystawić fakturę VAT lub rachunek dla właściciela lokalu użytkowego, należącego do wspólnoty mieszkaniowej, w związku z wnoszonymi przez niego opłatami na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Stanowisko Podatnika: wspólnota mieszkaniowa nie powinna wystawiać faktur VAT ani rachunków. Ocena prawna stanowiska Podatnika: Zgodnie z art. 6 wymienionej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Właściciele poszczególnych lokali są obowiązani m. in. uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, na które według art. 14 ustawy o własności lokali składają się w szczególności : wydatki na remont i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej. ubezpieczenia, podatki itp. W zależności od ilości lokali zarządzanie nieruchomością odbywać się może poprzez wybrany zarząd albo według przepisów o współwłasności. Zarząd wspólnoty w zakresie dostawy energii cieplnej i wody do poszczególnych lokali bądź części wspólnej nieruchomości zawiera umowy z ich dostawcami. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Tak więc, zarząd wspólnoty zarówno w części dotyczącej pokrycia kosztów utrzymania wyodrębnionych lokali użytkowych, jak również w zakresie związanym z częścią wspólną nieruchomości, nie powinien wystawiać faktur VAT ani rachunków na rzecz członków wspólnoty. Powyższa interpretacja Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.