Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-112/07-2/KG
z 7 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-112/07-2/KG
Data
2007.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie obrotu
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
telefon


Istota interpretacji
Obowiązek instalacji kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007r. (data wpływu 14 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej do celów skupu i sprzedaży detalicznej używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów do telefonów komórkowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Od roku 2001 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na skupie i sprzedaży detalicznej używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów do telefonów komórkowych (PKWiU 52.48.15 - usługi w zakresie handlu detalicznego sprzętem telekomunikacyjnym i PKWiU 52.50 - usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami używanymi, prowadzonego przez sklepy). Obroty Podatnika w roku 2006 nie przekroczyły 40 000 zł, wobec czego nie zainstalował kasy rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od 1 września 2006r., dokonując skupu i sprzedaży używanych telefonów komórkowych oraz sprzedaży akcesoriów telefonicznych (PKWiU 52.48.15 i PKWiU 52.50), bez względu na wysokość osiąganych obrotów, istnieje obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zakresu prowadzonej przezeń działalności gospodarczej, nie istnieje obowiązek instalowania kasy rejestrującej, ponieważ w roku 2006 obroty z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły 40 000 zł. Podatnik stoi na stanowisku, że w związku z tym, iż nie dokonuje sprzedaży sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego sklasyfikowanego pod nr ex PKWiU 32, zgodnie z § 4 pkt 5a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006r. Nr 51, poz. 375), nie jest zobowiązany do wprowadzenia z dniem 1 września 2006r. kasy rejestrującej.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się, co następuje.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535) ustawodawca nałożył na podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących - Dz. U. z 2006r. Nr 51, poz. 375). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2, § 3 i § 3a ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Zgodnie z § 4 pkt 5 lit. a powołanego wyżej rozporządzenia, zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, § 3 i § 3a, nie stosuje się przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32). Cytowany wyżej przepis, stosownie do § 13 rozporządzenia z dnia 28 marca 2006r. wszedł w życie z dniem 1 września 2006r.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów, należy stwierdzić, że dla Wnioskodawcy znajduje zastosowane § 4 pkt 5 lit. a powołanego wyżej rozporządzenia. W związku z tym, od dnia 1 września 2006r., bez względu na wysokość osiąganych obrotów, Podatnik dokonując sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego (telefony komórkowe i akcesoria do telefonów komórkowych), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązany jest ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca podlegałby wyłączeniu spod tego obowiązku, tylko wówczas gdyby dokonywał dostawy: lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).


Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Podatnika w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj