Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1440-DF2/415-74955/VII/2007
Data
2007.06.19
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
reprezentacja
Pytanie podatnika
czy wydatki związane z zakupem gadżetów reklamowych takich jak ozdobne opakowania z herbatą, pióra wieczne, breloki z naniesionym logo firmy, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów, jako wydatki na reklamę?
Tożsamy z
1440-DF2/415-48451/VII/2007
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60, z późn. zm.), art. 22 ust. 1 art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 30 marca 2007 roku (data wpływu: 02 kwietnia 2007 r.), w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego p o s t a n o w i ł uznać stanowisko Pana, w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków związanych zakupem gadżetów reklamowych – za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 02 kwietnia 2007 roku wpłynął Pana z wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawierał następujące pytanie :
czy wydatki związane z zakupem gadżetów reklamowych takich jak ozdobne opakowania z herbatą, pióra wieczne, breloki z naniesionym logo firmy, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów, jako wydatki na reklamę? Stan faktyczny: podatnik jest jednym ze wspólników spółki cywilnej, który ma zamiar wręczać – w 2007 roki i w latach późniejszych – nieodpłatnie najlepszym klientom – po dokonaniu zakupu wysokiej wartości – gadżety reklamowe w postaci ozdobnych opakowań z herbatą i piór wiecznych, do których byłyby dołączane druki reklamowe i wizytówki z adresami internetowymi pozostałych sklepów internetowych należących do spółki. Byłby to element akcji reklamowej i miałby na celu, zachęcenie do dokonania zakupów w pozostałych sklepach. Spółka nie prowadzi sprzedaży herbaty, czy piór wiecznych i chciałaby także nieodpłatnie przekazywać potencjalnym klientom drobne upominki (np. breloki itp.) z naniesionym logo spółki, w celach reklamowych. Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Strona uważa, że wyżej wymienione wydatki, zostałyby poniesione w związku z prowadzoną działalnością, należy zaliczyć je do wydatków na reklamę i będą one stanowiły koszt podatkowy. Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy: zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem, tych które zostały wymienione w art. 23 w/w ustawy. Z postanowień powyższej regulacji prawnej wynika, że o zakwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodu decyduje spełnienie następujących przesłanek: 1) wydatek nie jest wymieniony w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawartym w przepisach art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 2) wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie uważa się za koszt uzyskania przychodów stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego należy odwołać się do znaczenia nadanego w języku ogólnym, określonego w słownikach. Według Słownika Języka Polskiego (red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1989) „reprezentacja” to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków. Natomiast według słownika „reklama” to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi”. Towary określone przez Pana jako gadżety reklamowe, jak np. breloki, ozdobne opakowania z herbatą i pióra wieczne oznaczone logo firmy nie promują konkretnych wyrobów i towarów handlowych związanych z działalnością Pana firmy, czy usług świadczonych przez Pana firmę. Nie są to również przedmioty związane z zakresem i przedmiotem Pana działalności gospodarczej. Rozdawanie kontrahentom drobnych upominków z logo firmy, wzbudzając pozytywne skojarzenia w odbiorcach, wpływa natomiast w sposób pośredni na stworzenie dobrego wizerunku firmy. W świetle przedstawionego wyżej znaczenia pojęć „reprezentacji” oraz „reklamy” wydatki poniesione na zakup z logo firmy są wydatkami na cele reprezentacji, wobec czego w świetle cytowanych przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
|