Interpretacja Burmistrza Miasta Cieszyna
Fn.II.1/5/3110/J/74/2007
z 2 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn.II.1/5/3110/J/74/2007
Data
2007.08.02



Autor
Burmistrz Miasta Cieszyna


Temat
Podatki i opłaty lokalne


Słowa kluczowe
formularze podatkowe
obowiązek składania deklaracji
podatek od nieruchomości
złożenie deklaracji


Pytanie podatnika
Czy można składać deklaracje w sprawie podatku od nieruchomości na formularzach innych niż obowiązujące na terenie danej gminy za nieprawidłowe?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity z późno zm.), w związku z art. 4 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006, nr 217, poz. 1590), art. 6 ust. 9 pkt 1 oraz z art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 121, poz. 844 z 2006 r. tekst jednolity z późno zm.) w związku z wnioskiem nr CERP - 3222-8-002/07 z dnia 12 czerwca 2007 r., złożonym w tutejszym urzędzie w dniu 18 czerwca 2007 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, dotyczącym stosowania wzorów formularzy podatkowych, o których mowa wart. 6 ust. 9 pkt l i art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

postanawia

uznać stanowisko Podatnika co do możliwości składania deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości na formularzach innych niż obowiązujące na terenie danej gminy za nieprawidłowe, jako sprzeczne z przepisami prawa.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późno zm.) stosownie do swojej właściwości Burmistrz na pisemny wniosek podatnika jest zobowiązany do udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji - następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny oraz stanowisko wnioskodawcy w sprawie

Zdaniem Podatnika art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. nr 121, poz. 844 z 2006 r. z późno zm.) poprzez sformułowanie, że "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości", dopuszcza możliwość składania deklaracji innych niż ustalone przez radę danej gminy. Według Podatnika każdy formularz zawierający określony przez rady gmin zakres danych dotyczących podmiotu i przedmiotu obowiązku podatkowego, pozwalający dokonać prawidłowego wymiaru podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt l cytowanej ustawy. Tak więc złożenie deklaracji na formularzu innym niż obowiązujący na terenie danej gminy, stanowi zdaniem Podatnika wywiązanie się przez niego z nałożonego na niego przez przepisy prawa obowiązku podatkowego i wyklucza możliwość stosowania przez organ podatkowy sankcji.

Ocena prawna stanowiska pvtaiacego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne ANR oraz jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane do corocznego składania w terminie do dnia 15 stycznia deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy na formularzach według ustalonego wzoru. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie przewiduje jednolitego wzoru wspomnianych formularzy dając wart. 6 ust. 13 kompetencje do ich określania radzie gminy - organowi stanowiącemu właściwej gminy. Wiąże się to z faktem, iż uchwała o ustaleniu wzoru deklaracji podatkowej jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy - prawem miejscowym, do stanowienia którego, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 142, poz. 1591 z 2001 r. tekst jednolity z późno zm.), uprawniona jest wyłącznie rada gminy w formie uchwały. Dla Gminy Cieszyn obowiązujący wzór formularza deklaracji na podatek od nieruchomości określony został w uchwale nr III/24/02 Rady Miejskiej w Cieszynie z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie określenia wzoru formularza Deklaracji na Podatek od Nieruchomości - DN-l od osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego nr 87, poz. 3158 z 2002 r. Zgodnie z przywołaną uchwałą obowiązującym wzorem deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości składanej Burmistrzowi Miasta Cieszyna jest wzór określony w załączniku do w/wym. uchwały.

Złożenie deklaracji podatkowej o odmiennej formie mogłoby nastąpić wyłącznie w przypadku, gdyby rada gminy nie określiła jego wzoru. Deklaracja ta zgodnie z zapisem art. 6 ust. 13 musiałaby zawierać informacje o podmiocie i przedmiocie opodatkowania, pozwalające prawidłowo ustalić wysokość należnego podatku od nieruchomości, a w razie gdyby Podatnik nie zawarł w niej wszystkich niezbędnych danych, organ podatkowy, na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej wezwałby go do jej skorygowania lub uzupełnienia danych.

Na Podatniku, jak wspomniano na wstępie niniejszej oceny prawnej, ciąży obowiązek, w myśl art. 6 ust. 9 pkt l ustawy, składania organowi podatkowemu w terminie do 15 stycznia deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu wg określonego wzoru. Złożenie deklaracji podatkowej na niewłaściwym formularzu, nawet gdyby nastąpiło w ustawowym terminie, narusza wskazany wyżej przepis i traktowane jest przez organ podatkowy jako niewywiązanie się z obowiązku podatkowego i stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks kamy skarbowy (Dz. U. nr 83, poz. 930 z późno zm.). Według art. 54 § 1 k.k.s. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na uszczuplenie podatku, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3 albo obu tym karom łącznie. Organem właściwym do prowadzenia postępowania z art. 54 § 1 k.k.s. jest urząd skarbowy podejmujący postępowanie z wniosku wójta, burmistrza, prezydenta lub osoby uprawnionej do występowania w ich imieniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj