Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołowie
PP 443/02/17/06
z 22 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/02/17/06
Data
2005.12.22



Autor
Urząd Skarbowy w Wołowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
infrastruktura
stawki podatku


Pytanie podatnika
Wysokość stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót dotyczących budowy drogi.


Biorąc pod uwagę obowiązujący, w zakresie podniesionym we wniosku, stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołowie wskazuje, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 2 cyt. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego
Stosownie do treści przepisu art. 2 pkt 12 cyt. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 146 ust. 3 cyt. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2)urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Ustawodawca nie sprecyzował przy tym o jakie drogi chodzi. Wskazał natomiast, że inwestycje w tym zakresie muszą być determinowane przez przedsięwzięcia i zadania dotyczące budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który dokonać tego może na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym.
Jak stanowi art. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
1) drogi krajowe,
2) drogi wojewódzkie,
3) drogi powiatowe,
4) drogi gminne.
Drogi publiczne w tym drogi gminne, ze względów funkcjonalno- technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106 poz. 1126 ze zm.) jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Przez klasę drogi rozumie się przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych.
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1-3 ww. ustawy drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi.
Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządców terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu.
Zatem w celu uznania drogi (dojścia, dojazdu) za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest, aby roboty budowlano-montażowe, remonty, roboty konserwacyjne dotyczące tej drogi wykonywane były w celu urządzania i zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Oznacza to, że aby budowa (przebudowa, remont) drogi mogła być uznana za budowę (przebudowę, remont) infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie w zakresie budownictwa mieszkaniowego. A zatem by droga mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć wyłącznie temu budownictwu.
Taki charakter mogą mieć drogi wewnętrzne, którymi są między innymi drogi w osiedlach mieszkaniowych, o których mowa w cytowanym wyżej art. 8 ustawy o drogach publicznych, ponieważ pomiędzy nimi a obiektami budownictwa mieszkaniowego istnieje funkcjonalny i bezpośredni związek. Należy zatem stwierdzić, iż w przypadku, gdy remont dotyczy drogi gminnej (powiatowej), rozumianej jako element układu komunikacyjnego na terenie gminy (miasta), to inwestycja taka nie jest prowadzona w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego i nie może stanowić tym samym infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu.
Bowiem, jak dowiedziono powyżej, do inwestycji polegającej na budowie, remontach, i konserwacji może mieć zastosowanie art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy o VAT tylko wówczas, gdy czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników, dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych). Inwestycje w zakresie remontu nawierzchni dróg osiedlowych są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze osiedla. Roboty takie są więc bezpośrednio związane z budownictwem mieszkaniowym, bowiem droga taka stanowi oś komunikacyjną osiedla mieszkaniowego, której celem jest zapewnienie dojazdu do konkretnych posesji. Drogi wewnętrzne, a w szczególności drogi wewnątrzosiedlowe można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, bowiem stanowią integralną część związanego z nim zadania inwestycyjnego.
Z treści przedmiotowego wniosku a także informacji złożonej do wniosku data wpływu do Urzędu Skarbowego w Wołowie 14.12.2006 roku wynika, że ulica C. nie jest drogą publiczną ujętą w ewidencji dróg gminnych. Ulica ta jest drogą będącą dojazdem wyłącznie do osiedla budynków mieszkalnych wobec czego związana jest wyłącznie z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W ramach zadania wykonywane będą roboty :
- kanalizacja sanitarna
- kanalizacja deszczowa
- nawierzchnia chodników i zajazdów do posesji z kostki betonowej.
- nawierzchnia jezdni z kostki betonowej
- tereny zieleni
Mając na uwadze przytoczony stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że stanowisko Państwa wyrażone w piśmie z dnia 16.10.2006 r., w kwestii dotyczącej kwestii wysokości stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% robót związanych z budową drogi ul. C. jest nieprawidłowe.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj