Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/02/17/06
Data
2005.12.22
Autor
Urząd Skarbowy w Wołowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
infrastruktura
stawki podatku
Pytanie podatnika
Wysokość stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót dotyczących budowy drogi.
Biorąc pod uwagę obowiązujący, w zakresie podniesionym we wniosku, stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołowie wskazuje, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 2 cyt. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego Stosownie do treści przepisu art. 2 pkt 12 cyt. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 146 ust. 3 cyt. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2)urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ustawodawca nie sprecyzował przy tym o jakie drogi chodzi. Wskazał natomiast, że inwestycje w tym zakresie muszą być determinowane przez przedsięwzięcia i zadania dotyczące budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który dokonać tego może na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym. Jak stanowi art. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: 1) drogi krajowe, 2) drogi wojewódzkie, 3) drogi powiatowe, 4) drogi gminne. Drogi publiczne w tym drogi gminne, ze względów funkcjonalno- technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106 poz. 1126 ze zm.) jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Przez klasę drogi rozumie się przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1-3 ww. ustawy drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządców terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu. Zatem w celu uznania drogi (dojścia, dojazdu) za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest, aby roboty budowlano-montażowe, remonty, roboty konserwacyjne dotyczące tej drogi wykonywane były w celu urządzania i zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Oznacza to, że aby budowa (przebudowa, remont) drogi mogła być uznana za budowę (przebudowę, remont) infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, przedmiotowe roboty muszą stanowić przedsięwzięcie w zakresie budownictwa mieszkaniowego. A zatem by droga mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć wyłącznie temu budownictwu. Taki charakter mogą mieć drogi wewnętrzne, którymi są między innymi drogi w osiedlach mieszkaniowych, o których mowa w cytowanym wyżej art. 8 ustawy o drogach publicznych, ponieważ pomiędzy nimi a obiektami budownictwa mieszkaniowego istnieje funkcjonalny i bezpośredni związek. Należy zatem stwierdzić, iż w przypadku, gdy remont dotyczy drogi gminnej (powiatowej), rozumianej jako element układu komunikacyjnego na terenie gminy (miasta), to inwestycja taka nie jest prowadzona w ramach zadań budownictwa mieszkaniowego i nie może stanowić tym samym infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu. Bowiem, jak dowiedziono powyżej, do inwestycji polegającej na budowie, remontach, i konserwacji może mieć zastosowanie art. 146 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy o VAT tylko wówczas, gdy czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników, dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych). Inwestycje w zakresie remontu nawierzchni dróg osiedlowych są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze osiedla. Roboty takie są więc bezpośrednio związane z budownictwem mieszkaniowym, bowiem droga taka stanowi oś komunikacyjną osiedla mieszkaniowego, której celem jest zapewnienie dojazdu do konkretnych posesji. Drogi wewnętrzne, a w szczególności drogi wewnątrzosiedlowe można zaliczyć do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, bowiem stanowią integralną część związanego z nim zadania inwestycyjnego. Z treści przedmiotowego wniosku a także informacji złożonej do wniosku data wpływu do Urzędu Skarbowego w Wołowie 14.12.2006 roku wynika, że ulica C. nie jest drogą publiczną ujętą w ewidencji dróg gminnych. Ulica ta jest drogą będącą dojazdem wyłącznie do osiedla budynków mieszkalnych wobec czego związana jest wyłącznie z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W ramach zadania wykonywane będą roboty : - kanalizacja sanitarna - kanalizacja deszczowa - nawierzchnia chodników i zajazdów do posesji z kostki betonowej. - nawierzchnia jezdni z kostki betonowej - tereny zieleni Mając na uwadze przytoczony stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że stanowisko Państwa wyrażone w piśmie z dnia 16.10.2006 r., w kwestii dotyczącej kwestii wysokości stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% robót związanych z budową drogi ul. C. jest nieprawidłowe. W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.
|