Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legionowie
1409/PDG/415-11/07/AFK
z 18 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1409/PDG/415-11/07/AFK
Data
2007.07.18
Autor
Urząd Skarbowy w Legionowie
Temat
Ordynacja podatkowa
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
dotacja
przewóz osób
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Czy dotacja, otrzymywana z Urzędu Marszałkowskiego stanowiąca dopłatę do przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ulg ustawowych jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E p o s t a n a w i a U Z A S A D N I E N I E Pan ... prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą „XY” w zakresie transportu pasażerskiego, zajmując się regularnym przewozem osób w krajowym transporcie drogowym zgodnie u ustawą z dnia 06.IX.2001r. o transporcie drogowym. Podatek dochodowy od dochodów z działalności gospodarczej Podatnik opłaca w sposób, o którym mowa w atr. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Podatnik zadał następujące pytanie: Stanowisko Podatnika co do oceny stanu faktycznego: Zdaniem Podatnika otrzymane przez niego dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pierwszy dotyczy dopłat i dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym mówi wprost cytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji i dopłat zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy. W myśl art. 21 ust 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Reasumując, w świetle powołanych wyżej uregulowań wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zakres ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w regularnych przewozach osób, wykonywanych przez uprawnionych przewoźników autobusowych (z wyjątkiem komunikacji miejskiej) oraz zasady rekompensaty tych ulg przewoźnikom regulują przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002r. Nr 175, poz. 1440 ze póź.zm.). Zgodnie z art. 8a ust.1-3 tej ustawy, finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom, wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie, dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia sią podatku od towarów i usług. Uprawnienia do otrzymania w/w dopłat nabywa przewoźnik spełniający warunki określone w art. 8a ust. 4 ustawy. Pomimo, iż wypłacana przewoźnikom kwota przeznaczona na pokrycie kosztów finansowania ustawowych uprawnień do ulgowych przewozów pasażerskich autobusowych określona jest w powołanej wyżej ustawie jako „dopłata do przewozów”, to biorąc pod uwagę źródło jej finansowania (budżet województw), niezależnie od jej różnego nazewnictwa w tej ustawie, uznać należy, że kwota dopłaty do przewozów jest dotacją w rozumieniu art. 106 ust. 1 pkt 1 i ust.2 pkt 1 lit. c) w związku z art. 167 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i przytoczony w treści postanowienia oraz obowiązujący aktualnie stan prawny. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie , za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (atr. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa ). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.