Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-109/07/RS
Data
2007.10.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
działalność kantorowa
złoto inwestycyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy wykonywane przez Panią usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług ?
Wniosek ORD-IN
712 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 07 sierpnia 2007r (data wpływu 08 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Uzyskała Pani od Prezesa NBP zezwolenie na prowadzenie działalności kantorowej w zakresie kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej oraz pośrednictwa w ich kupnie i sprzedaży. Powyższa działalność kantorowa, którą zamierza Pani podjąć sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.30.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wykonywane przez Panią usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług ...
Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m. in. odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże w myśl art. 43 ust 1 pkt. 1 wyżej cytowanej ustawy, usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67) wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 są zwolnione od podatku. Ponadto z art. 122 ust. 1 wynika, że zwolnieniu od podatku podlega dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego. Zatem według Pani usługi w zakresie kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej oraz pośrednictwa w ich kupnie i sprzedaży korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści regulacji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 8, 13 i 19 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz.U. Nr 141 poz. 1178) wynika, że działalność kantorowa jest to regulowana działalność gospodarcza polegająca na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. Natomiast za wartości dewizowe uznaje się zagraniczne środki płatnicze oraz złoto dewizowe i platynę dewizową. Ustawodawca wskazał, iż złotem dewizowym i platyną dewizową jest złoto i platyna w stanie nieprzerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych po 1850 r, a także półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej; złotem dewizowym i platyną dewizową są również przedmioty ze złota i platyny zazwyczaj nie wytwarzane z tych kruszców. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniono od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J ex (65-67) z wyłączeniem:
- działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
- usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
- usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
- usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
- usług ściągania długów oraz faktoringu,
- usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
- transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Z klasyfikacji statystycznej wynika, że pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.30 zostały sklasyfikowane usługi kantorów wymiany walut. Zgodnie z art. 2 pkt 10 i 11 wyżej cytowanej ustawy - Prawo dewizowe walutami wymienialnymi są waluty obce państw a więc znaki pieniężne (banknoty i monety) będące poza krajem prawnym środkiem płatniczym, a także wycofane z obiegu, lecz podlegające wymianie. Na równi z walutami obcymi traktuje się wymienialne rozrachunkowe jednostki pieniężne stosowane w rozliczeniach międzynarodowych, w szczególności jednostkę rozrachunkową Międzynarodowego Funduszu Walutowego (SDR). Zatem usługi korzystające ze zwolnienia w ramach działalności kantorowej wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zostały zawężone do samej wymiany walut. Z uwagi na powyższe zwolnienie to nie może mieć zastosowania do kupna i sprzedaży złota dewizowego i platyny dewizowej spełniających definicje towarów, o których mowa w art. 2 pkt 6. Na podstawie art. 122 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego. Zwolnienie ww. stosuje się odpowiednio także do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy (art. 122 ust. 2 ustawy). Złotem inwestycyjnym w rozumieniu art. 121 ust. 1 jest złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych. Za złoto inwestycyjne uznaje się złoto reprezentowane przez papiery wartościowe oraz złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:
- posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,
- zostały wybite po roku 1800,
- są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,
- są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego nie wynika aby złoto dewizowe, które ma być przedmiotem dostaw spełniało definicję złota inwestycyjnego, zatem nie będzie ono korzystało ze zwolnienia z art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego sprzedaż złota należy opodatkować jako dostawę towarów wg stawki 22%. Zaznacza się jednak, iż o ile będzie Pani sprzedawała złoto spełniające definicję złota inwestycyjnego, to jego dostawa może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 122 ust. 1 ww. ustawy. W odniesieniu do sprzedaży platyny dewizowej należy stwierdzić, iż z uwagi na brak uregulowania w zakresie opodatkowania tego towaru należy zgodnie z treścią art. 41 ust 1 ustawy o VAT zastosować stawkę 22%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|