Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VTR2/443-34/07/MŻ
z 22 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VTR2/443-34/07/MŻ
Data
2007.08.22
Referencje
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia
Słowa kluczowe
usługi pośrednictwa
usługi przedstawicielskie
Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej pozostałych półproduktów (PKWiU 51.56.Z) oraz świadczy usługi przedstawicielskie pośrednictwa w sprzedaży towarów (PKWiU 74.87-14). Strona świadczy na rzecz i w imieniu zleceniodawcy zarejestrowanego na terytorium Japonii usługi polegające na:poszukiwaniu i pozyskiwaniu nowych klientów,przedstawianiu oferty towarów, cen, informacji dodatkowych niezbędnych do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy zleceniodawcą a klientami (Strona nie podpisuje umowy sprzedaży),pozyskiwaniu zamówień od istniejących klientów i ich przekazywaniu zleceniodawcy,wspomaganiu zleceniodawcy w zakresie obsługi klienta, w szczególności rozpatrywanie roszczeń, zażaleń,prowadzeniu koordynacji dostaw, kontroli terminowości dostaw,rozpoznawaniu potrzeb i badaniu rynku w kontekście zwiększenia sprzedaży towarów oferowanych przez zleceniodawcę.
Za świadczenie w/w usług Strona otrzymuje prowizję, której wysokość stanowi procent od wartości sprzedaży eksportowej zrealizowanej w danym miesiącu. Zleceniodawca podał numer identyfikacji podatkowej wydany przez Japonię. W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż świadczone usługi należy traktować jako usługi pośrednictwa w dostawie towarów, dla których zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c w związku z art. 22 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem opodatkowania będzie Japonia, wobec czego wystawiona przez Stronę faktura nie zawiera podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, wprowadzającego wyjątek od w/w reguły, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6, który jednak w niniejszej sprawie nie ma zastosowania.W przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejscem tym – stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy. Miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów uzależnione będzie od miejsca dokonania dostawy towarów ustalonym na podstawie w/w przepisu. Należy jednakże zwrócić uwagę, iż aby w/w reguły ustalenia miejsca świadczenia usług miały zastosowanie, wykonywane przez Stronę jako pośrednika usługi winny być związane z dostawą towarów w sposób bezpośredni, sama zaś Strona powinna działać w imieniu i na rzecz osób trzecich. Jedynie bowiem w przypadku łącznego spełnienia w/w warunków uprawnione jest powoływanie się na normę wynikającą z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.c). W szczególności wskazać należy, iż nie każda usługa związana z dostawą towarów świadczona przez pośrednika pozwala na zastosowanie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.c ustawy. Usługa taka winna być – zgodnie z literalnym brzmieniem w/w przepisów - związana z dostawą towarów bezpośrednio. Jednocześnie, ponieważ w ustawie o podatku od towarów i usług nie zostało określone, co należy rozumieć przez bezpośredni związek, należy w tym zakresie odwołać się do słownikowego znaczenia słowa bezpośredni/bezpośrednio. I tak zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją naukową prof. Mieczysława Szymczaka „bezpośredni” to nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost, zaś „bezpośrednio” to bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost. Tylko zatem w przypadku usług, które odpowiadają w/w definicji – zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extendendae, miejsce świadczenia może i powinno być ustalane zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.c ustawy. W pozostałych przypadkach odwołać należy się do zasad ogólnych. O ile spełnione zostaną powyższe warunki transakcja, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powinna udokumentowana być fakturą VAT zawierającą informację, że osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku jest nabywca. Stosownie do treści § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wystawiona w takich przypadkach faktura powinna zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nie jest natomiast właściwy do weryfikacji w ramach interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa poprawności dokonanego zaklasyfikowania nabywanych (świadczonych) usług. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.