Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II-2/443/1/337/07/66624
z 10 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II-2/443/1/337/07/66624
Data
2007.07.10



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
proporcja
szkoła publiczna
szkoła wyższa


Pytanie podatnika
Czy w związku z wykonywaniem działalności opodatkowanej, zwolnionej od podatku oraz działalności nie podlegającej opodatkowaniu, Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zależności od rodzaju działalności której zakupy dotyczą?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 02.04.2007 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 11.04.2007 r.)o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wskazania, czy w związku z wykonywaniem działalności opodatkowanej, zwolnionej od podatku oraz działalności nie podlegającej opodatkowaniu, Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zależności od rodzaju działalności której zakupy dotyczą - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.04.2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Podatnik uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 28.05.2007 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 29.05.2007 r.) i z dnia 11.06.2007 r. (data wpływu do urzędu 13.06.2007 r.).
Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie tej ustawy zmieniającej podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów w brzmieniu dotychczasowym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jest publiczną szkołą wyższą, działającą w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.).Z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego uczelnia otrzymuje dotacje na podstawową działalność dydaktyczną i badawczą. Działalność dydaktyczną uczelnia prowadzi w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym. System niestacjonarny to odpłatne studia zaoczne i wieczorowe. Uczelnia posiada jednostki organizacyjne służące podstawowej działalności świadczące jednocześnie odpłatnie usługi podlegające opodatkowaniu. Są to stacje dydaktyczno-badawcze, które w ramach produkcji ubocznej realizują sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych, oraz kliniki wykonujące odpłatnie usługi weterynaryjne. Jednostki organizacyjne uczelni realizują także drobne usługi laboratoryjne. Ponadto, Uczelnia wynajmuje wolne powierzchnie. Prowadzi także działalność badawczą zlecaną przez podmioty zewnętrzne. Podatnik wskazał, iż nieodpłatna działalność dydaktyczna oraz nieodpłatna działalność badawcza, to działalności statutowa uczelni. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami uczelni są:
1)kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
2)wychowanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umocnienie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
3)prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
4)kształcenie i promowanie kadr naukowych;
5)upowszechnienie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnienie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
6)kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
7)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
8)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Zgodnie z art. 94 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, z budżetu państwa uczelnia publiczna otrzymuje dotacje na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz na utrzymanie uczelni, w tym na remonty. Natomiast na podstawie art. 3 ust. l i 2 ustawy z dnia 8 października 2004 roku o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238 poz. 2390), Uczelnia otrzymuje dotacje na statutową działalność badawczą, badania własne, oraz na realizację projektów badawczych i celowych. W myśl § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246 poz. 1796), podstawowa działalność operacyjna uczelni publicznej obejmuje m. in. działalność dydaktyczną oraz badawczą. Ponadto jak wskazała Strona, przychodami z działalności dydaktycznej uczelni publicznej w szczególności są: dotacja z budżetu państwa przyznana na kształcenie studentów studiów stacjonarnych, przychody z odpłatności za studia niestacjonarne (zaoczne i wieczorowe), studia podyplomowe, przychody ze sprzedaży produktów rolnych realizowanej przez stacje dydaktyczno - badawcze, z usług klinicznych, z czynszów za dzierżawę nieruchomości i wolnych pomieszczeń. Natomiast przychodami z działalności badawczej są środki na naukę uzyskane z budżetu państwa, oraz ze sprzedaży umownej działalności badawczej zleconej. Podatnik wskazał również, iż w ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów, które są związane z działalnością opodatkowaną.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy uczelnia może odliczyć naliczony podatek od towarów i usług:
1. z faktur dotyczących działalności opodatkowanej w 100%;
2. z faktur dotyczących działalności opodatkowanej i zwolnionej, a nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności należy odliczyć wg struktury;
3. z faktur dotyczących działalności opodatkowanej, zwolnionej i działalności w ogóle niepodlegającej opodatkowaniu, a nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności należy odliczyć wg struktury.
Wnioskujący stanął na stanowisku, iż Uczelnia może odliczać naliczony podatek od towarów i usług, w zależności od rodzaju działalności jakiej zakupy dotyczą, w ten sposób, że z faktur dotyczących działalności opodatkowanej, podatek może odliczyć w pełnej wysokości (w 100%). Z faktur dotyczących działalności opodatkowanej i zwolnionej, w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności, podatek naliczony należy odliczyć wg struktury obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podobnie jak w przypadku faktur dotyczących działalności opodatkowanej, zwolnionej i działalności w ogóle niepodlegającej opodatkowaniu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności (w tym z faktur dotyczących remontów obiektów).
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. artykułu, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przytoczona regulacja wskazuje na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, jednocześnie formułując warunek, który umożliwia skorzystanie z tego prawa. Warunkiem tym jest związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi - musi istnieć związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną, aby można było skorzystać z tego prawa. Regulacja art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje iż, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanej z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast stosownie do przepisu art. 90 ust. 2, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - brzmienie ust. 2 wskazanego artykułu. Ponadto art. 90 ust. 10 wskazanej ustawy przewiduje, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98 % - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż prowadzona działalność, to zarówno działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i działalność zwolniona oraz nie podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Prowadząc działalność opodatkowaną i dokonując zakupów, które są z nią związane, Uczelnia może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy. W sytuacji, gdy istnieje możliwość przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane, w ramach realizacji wskazanego uprawnienia, Uczelnia będzie mogła odliczyć całą wartość podatku naliczonego. Jeżeli jednak Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całej kwoty podatku naliczonego odpowiednio czynnościom, które umożliwiają odliczenie i czynnościom, które nie umożliwiają takiego odliczenia, będzie zobowiązany dokonując odliczenia podatku naliczonego, do zastosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ww. ustawy. Oznacza to, iż taką proporcję Podatnik powinien zastosować w pozostałych dwóch opisanych we wniosku sytuacjach.
Z uwagi na powyższe, stanowisko zaprezentowane przez Uczelnię należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj