Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/508/2951/06
z 9 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/508/2951/06
Data
2007.01.09



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
prace badawczo-rozwojowe
przedmiot opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy badania naukowe i prace rozwojowe finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych zamawianych, które realizowane są zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też są to czynności nie podlegające w ogóle opodatkowaniu tym podatkiem, gdyż nie są objęte jego zakresem przedmiotowym.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, w myśl przepisów Minister Edukacji i Nauki po rozpatrzeniu ofert złożonych w ramach konkursu na realizację projektu badawczego zamawianego podejmuje decyzję, w której wskazuje jednostki badawcze realizujące poszczególne tematy projektu, jednostkę kierującą realizacją projektu badawczego i jego kierownika oraz przyznaje jednostce kierującej kwotę na realizację projektu badawczego zamawianego z określeniem kwot przyznanych poszczególnym realizatorom projektu. Do kierownika projektu jako koordynatora prac, Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazuje środki dla Współwykonawców, zgodnie z harmonogramem zadań umowy o wykonanie projektu badawczego zamawianego jak również zgodnie z harmonogramem, złożonej wcześniej do MEiN na ogłoszony konkurs oferty. Kierownik projektu zamawianego zawiera umowy z jednostkami (współwykonawcami) realizującymi dany projekt na wykonanie zadań zgodnie z zakresem merytorycznym oferty przedstawionej Ministrowi Edukacji i Nauki.
Na podstawie decyzji Ministra Edukacji i Nauki Nr z dnia uczelnia zawarła umowę Nr na realizację projektu badawczego zamawianego . Stronami umowy są: jednostka kierująca realizacją projektu zamawianego Instytut X PAN, kierownik projektu zamawianego ; uczelnia (jednostka współwykonująca).
W umowie zawarta jest klauzula, że jednostce przysługuje prawo własności wyników badań naukowych, prawo przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu, prawo do uzyskanych przy realizacji projektu korzyści ubocznych. Podatnik, jako jednostka realizująca zadania badawcze zobowiązana jest do składania raportów merytorycznych z wykonanych badań kierownikowi projektu. Stanowi to podstawę do przekazania środków finansowych określonych w decyzji Ministra.
Uzupełniając wniosek, Podatnik wskazuje, iż zgodnie z art. 29 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę. Środki otrzymane na finansowanie badań nie są obrotem w sensie definicji podanej w ww. artykule ustawy. Praca realizowana przez Politechnikę Wrocławską nie jest sprzedawana, gdyż prawo własności jej wyników przysługuje Uczelni. Środki służą finansowaniu badań podstawowych, stosowanych i rozwojowych, które dzielą się tak zgodnie z definicjami sformułowanymi w ustawie o zasadach finansowania nauki:
#61485; badania naukowe podstawowe - są to prace teoretyczne i eksperymentalne, podejmowane przede wszystkim w celu zdobycia lub poszerzenia wiedzy na temat przyczyn zjawisk i faktów, nie ukierunkowane w zasadzie na uzyskanie konkretnych zastosowań praktycznych;
#61485; badania naukowe stosowane - są to prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy mającej konkretne zastosowania praktyczne. Polegają one bądź na poszukiwaniu możliwych zastosowań praktycznych dla wyników badań podstawowych bądź na poszukiwaniu nowych rozwiązań pozwalających na osiągnięcie z góry założonych celów praktycznych. Wynikami badań stosowanych są modele próbne wyrobów, procesów czy metod;
#61485; prace rozwojowe - są to prace w szczególności: konstrukcyjne, technologiczno-projektowe oraz doświadczalne, polegające na zastosowaniu istniejącej już wiedzy w celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod.
Otrzymane przez Uczelnię dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę jakichkolwiek dostarczanych przez nią towarów lub świadczonych usług. Służą one zdobyciu i poszerzeniu wiedzy (charakter prac to badania podstawowe). Mogą jedynie (ale nie muszą) przyczynić się do uzyskania przez Uczelnię w przyszłości zleceń od innych podmiotów gospodarczych, w których można będzie wykorzystać zdobytą w wyniku realizacji projektu wiedzę. Wyniki prac badawczych zrealizowanych w ramach projektów zamawianych prezentowane są w środowisku naukowym w ramach publikacji i referatów na konferencjach naukowych.
Zdaniem Podatnika, środki finansowe przekazywane przez Ministerstwo koordynatorowi (kierownikowi) w ramach umowy o realizację projektu badawczego zamawianego przyjętego do finansowania na podstawie konkursu, jak również środki finansowe przekazywane dalej przez kierownika dla Współwykonanwców (na podstawie zawartych umów na realizację poszczególnych, wyodrębnionych części tego projektu) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynność ta nie jest świadczeniem usługi na rzecz osoby fizycznej, czy osoby prawnej, o którym mowa w art. 8 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług. Minister występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt. Kierownik projektu spełnia wyłącznie rolę koordynatora i osoby rozliczającej się z ministerstwem z otrzymanych środków (ministerstwo na stronie internetowej umieściło wzór wniosku o płatność, na podstawie którego kierownik projektu ma rozliczać się z przekazywanych zaliczek na realizację projektu zamawianego oraz przesłało do kierowników tych projektów pismo, którego kopię przesyłamy w załączeniu). Prawo własności wyników badań naukowych oraz przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Politechnice Wrocławskiej jako jednostce wykonującej zadanie badawcze.
Uzupełniając własne stanowisko, Podatnik wskazuje, iż jego zdaniem badania naukowe i prace rozwojowe finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych zamawianych, które mają charakter badań podstawowych, stosowanych i rozwojowych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie są objęte zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 powyższej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia – składającego się na istotę usługi – należy natomiast interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Jak wskazuje art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo zaniechaniu. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.
Ponadto wskazać należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą. Podatek od towarów i usług jest bowiem podatkiem obciążającym konsumpcję i w przypadku jej braku, uznać należy, iż nie miało miejsca świadczenie usługi.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik wykonuje badania naukowe oraz prace rozwojowe, finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Prawo własności wyników badań naukowych, prawo przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu oraz prawo do uzyskanych przy realizacji projektu korzyści ubocznych przysługuje Podatnikowi. W sytuacji takiej, zdaniem tut. Organu podatkowego, mając na uwadze przedstawiony zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usługi, stwierdzić należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę badania i prace nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem. Uczelnia nie dokonuje bowiem jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego podmiotu. Stanowisko Podatnika w tym zakresie jest zatem prawidłowe. Dodać należy, że skoro – jak wskazuje Podatnik – otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę jakichkolwiek dostarczanych przez Niego towarów lub świadczonych usług – nie mogą one zostać uznane za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj