Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423-71/07/MK/1
z 17 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423-71/07/MK/1
Data
2007.08.17
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
integracja pracowników
logo
promocja
reklama
reprezentacja
Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na:
1.organizowanie spotkań integracyjnych dla pracowników Spółki, 2.upominki dla klientów z logo Spółki
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 05.06.2007r. (data wpływu do Urzędu 05.06.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na:1.organizowanie spotkań integracyjnych dla pracowników Spółki,2.upominki dla klientów z logo Spółki, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za prawidłowe. UZASADNIENIE Ad.1. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki na organizację różnego rodzaju imprez mających na celu integrację pracowników, w szczególności koszty cateringu lub usług konsumpcyjnych, czasami koszty związane z występami artystów zaproszonych na imprezę. Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone ze środków obrotowych na organizację spotkań integracyjnych dla pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu, ponieważ są one związane z prowadzoną przez firmę działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i wzajemną integrację pracowników, a tym samym zwiększa się efektywność ich pracy. W ocenie Strony dobra atmosfera w pracy to świetny sposób, aby firma osiągnęła sukces. Spotkania integracyjne przyczyniają się do stabilizacji i harmonii wśród pracowników, utrwalają dobrą atmosferę pracy, a tym samym zachowują i zabezpieczają sprawność źródła przychodów (tj. pracowników) do generowania w przyszłości przychodów.Zgodnie z definicją kosztu uzyskania przychodu za koszt podatkowy uznaje się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ustawodawca bardzo precyzyjnie zaakcentował element związku przyczynowo-skutkowego, jako przesłankę zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych. Z definicji kosztów podatkowych wynika, że wśród wydatków ponoszonych w związku z działalnością gospodarczą są te, które bezpośrednio przyczyniają się do osiągania przychodów oraz te, które przyczyniają się do nich pośrednio. Do tych drugich należy zdaniem Spółki zaliczyć koszty organizacji imprezy okolicznościowej. A zatem wszystko, co przyczynia się do tego, by „źródło generujące przychody" (pracownicy) nie uległo zmianom i nie było w tym generowaniu zagrożone, stanowi cel działania przedsiębiorcy. Stąd też wydatki ponoszone na przyjazną atmosferę w pracy, na stworzenie właściwych relacji pomiędzy pracownikami są jak najbardziej ponoszone w celu osiągania przychodów w przyszłości. To właśnie stabilność i harmonia wśród pracowników są przesłanką tworzącą związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy możliwością generowania przychodów przez źródło (pracowników) a samymi, możliwymi do osiągnięcia w przyszłości przychodami. Dlatego zdaniem Spółki wydatki na imprezy integracyjne stanowią koszt podatkowy działalności. Dla potwierdzenia przedstawionego stanowiska Spółka powołuje się na pismo Ministerstwa Finansów nr PB3/GN-8213-298/05/1680. Ad.2. Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone na zakup różnego rodzaju artykułów promocyjnych z logo firmy np. smycze reklamowe, długopisy, pióra, kalendarze, kubeczki, koszulki, notesy, kartki świąteczne z logo firmy itp., które ostatecznie są przekazywane jako drobne upominki klientom Spółki mogą być kwalifikowane jako koszty reklamy i w całości stanowią koszt podatkowy.Od 1 stycznia 2007 roku ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych dzieli koszty promocji firmy na koszty reklamy i koszty reprezentacji. Obecnie wydatki na reklamę nie są limitowane i stanowią w całości koszt podatkowy, natomiast wydatki na cele reprezentacji w całości nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca nie zdefiniował, co rozumie pod pojęciem reprezentacji i reklamy. Nie przedstawił też przykładowego katalogu wydatków uznawanych za poniesione na wskazane cele.Zarówno reprezentacja, jak i reklama to działanie skierowane do klientów, czyli działanie skierowane na zewnątrz firmy. W celu odróżnienia reklamy od reprezentacji konieczne jest określenie innych cech, które pozwolą na ustalenie tych pojęć. I tak reprezentację charakteryzują głównie następujące cechy: okazałość, wytworność, wystawność.W ocenie Spółki do kosztów reprezentacji należą zatem wydatki związane z działalnością mającą na celu ułatwienie kontaktów handlowych (zawarcia umowy, kontraktu) czy tworzeniu wizerunku firmy. Cech charakterystycznych dla reprezentacji nie można przypisać działaniu polegającemu na wysłaniu kontrahentowi kartki świątecznej, które podyktowane jest tradycją. Zwyczajowo jest przyjęte, że z okazji świąt wysyłamy kartki z życzeniami. Nie świadczy to jednak o wystawności i okazałości podatnika. Z tych względów wydatku związanego z zakupem kartek świątecznych nie należy uznawać za koszty reprezentacji.O wystawności i okazałości trudno mówić również w przypadku wydania kontrahentowi lub potencjalnemu klientowi gadżetu (np. długopisu, kubka, kalendarza) opatrzonego w logo firmowe. Praktyka ich wydawania jest tak powszechna, że ich wpływ na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy jest znikomy. Mając na uwadze, że wręczanie gadżetów z logo firmowym trudno uznać za okazałość i wytworność, to zdaniem Spółki wydatków poniesionych na ich zakup nie należy uznawać za wydatki na cele reprezentacji.Rozdanie kartek świątecznych lub rzeczy opatrzonych logo ma na celu utrwalenie w pamięci klientów nazwy firmy lub jej produktów albo usług. Działanie to ma zatem na celu osiągnięcie przychodów.W rezultacie wydatki poniesione na ich zakup stanowią zdaniem Spółki koszt uzyskania przychodów.
Biorąc więc powyższe pod uwagę, stanowisko Spółki dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizowanie spotkań integracyjnych dla pracowników Spółki oraz na upominki z logo Spółki z przeznaczeniem dla jej klientów należy uznać za prawidłowe. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.