Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/164/07/JB
z 9 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/164/07/JB
Data
2007.08.09



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
firma
informacja handlowa
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama


Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Tożsamy z
158479


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 25.05.2007r. (data wpływu 30.05.2007r.) Spółka wystąpiła z pytaniem czy gadżety zawierające logo firmy (w brzmieniu i z uwarunkowaniami jak opisano we wniosku) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszt reklamy ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że mając świadomość konkurencji na rynku i potrzebę reklamowania własnych wyrobów jednostka stara się utrwalać logo i przypominać klientom o Firmie między innymi poprzez wręczanie gadżetów z widocznym logo firmy, takich jak kalendarze, długopisy, zegary, pen-drive. Niektóre z tych gadżetów: (pen-drive, długopisy) mają napisane dodatkowo hasło reklamowe oraz podaną stronę internetową firmy. Te drobne gadżety poprzez swoją codzienną użyteczność tzn. kalendarz - spójrz na datę, ze­gar - zerknij na czas, długopis - napisz wiadomość, pen-drive - zapisz wiadomość codziennie przypominają o Firmie poprzez logo tam umieszczone, które jest specyficzne i przekazuje jednocześnie istot­ne treści reklamowe.

Zdaniem Spółki logo (widoczne na piśmie) oprócz graficznego symbolu Firmy zawiera również bardzo istotną treść „Włókna naturalne". Napis ten sugeruje jednoznaczne konotacje dla osoby. W związku z mnóstwem wyrobów wytwarzanych na bazie surowców chemicznych i problemem ich utylizacji, pojawiają się dyrektywy unijne i ustawy (szczególnie w krajach Ameryki Północnej i Unii Europejskiej), których ostatecznym skutkiem jest wzrastająca świadomość konieczności stosowania włókien naturalnych.
Firma stosuje włókna naturalne do produkcji głównie dla przemysłu meblarskiego, ale również dla rolnictwa, opakowań, przemysłu obuwnicze­go. Firma prowadzi działania zmierzające do jeszcze innych zastosowań. Nazwa „Włókna naturalne" spełnia jednocześnie funkcję informacyjną i wymóg nowoczesnej reklamy - maksimum informacji (reklamy) w jak najkrótszej formie. Chcąc reklamować na gadżetach wszystkie obecne zastosowania swoich wyrobów - oprócz technicznej niemożliwości podania tak dużej ilości informacji, wręczane reklamówki byłyby „niestrawne" informacyjnie i zaprzeczałyby zasadom nowoczesnej re­klamy. Informacja w logo „Włókna naturalne" na każ­dym etapie w optymalny spełnia funkcję reklamową. Dlatego też wręczane przez Spółkę gadżety z logo firmy, można więc w całości zaliczyć do kosztów reklamy, ponieważ w ten sposób prezentuje i utrwala się nazwę firmy oraz fakt używania włókien naturalnych do produkcji wyrobów, co w konsekwencji przenosi się na zwiększenie wielkości osiąganych przychodów.
Takie działania z pewnością mają na celu zachęcenie potencjalnych klien­tów do zawarcia umowy, nabywania towarów czy korzystania z oferowa­nych usług. Utrwalenie własnej marki i informacji o stosowanych surow­cach naturalnych w produktach do różnych zastosowań, to ważny czynnik reklamy przyczyniający się do sukcesu firmy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Dokonana w 2007r. zmiana przepisów ustawy w powyższym zakresie polega na tym, że wszelkie wydatki na reklamę spełniające wymogi wynikające z treści art. 15 ust. 1 w/w ustawy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w w/w ustawie. Należy posłużyć się zatem pojęciem słownikowym, używanym na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN reklamą jest:
* działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
* napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi,
* efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia.
W literaturze podatkowej stwierdza się, że reklama oznacza działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.
Reklamą są działania celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi, markę czy firmę poprzez rozpowszechnianie wiedzy o nich oraz działania mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców towarów i usług do ich zakupu, czy klientów firmy do skorzystania z ich usług.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka ponosi wydatki na zakup gadżetów z logo takich jak kalendarze, długopisy, zegary, pen-drive wręczane klientom firmy.

Niektóre z tych gadżetów: (pen-drive, długopisy) mają napisane dodatkowo hasło reklamowe wraz z podaną stroną internetową firmy.
W opinii tut. organu podatkowego oznakowanie w/w prezentów logo firmy przesądza o tym, że mają one reklamowy charakter. Ponadto napis ,,włókna naturalne" znajdujący się w logo firmy, nosi cechy reklamy. Zgodnie bowiem z powołaną definicją reklamą może być napis zachęcający potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług.Wręczanie klientom Spółki takich gadżetów ma charakter reklamowy; powodują one zainteresowanie potencjalnych klientów oferowanymi towarami lub usługami oraz wzbudzają chęć ich zakupienia.Zatem poniesione wydatki na zakup w/w gadżetów z logo firmy na podstawie art. 15 ust. 1 w/w ustawy stanowią koszty uzyskania przychodów.
Uznając stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj