Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/164/07/JB
Data
2007.08.09
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
firma
informacja handlowa
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama
Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Tożsamy z
158479
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na zakup gadżetów reklamowych zawierających logo firmy do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku. Pismem z dnia 25.05.2007r. (data wpływu 30.05.2007r.) Spółka wystąpiła z pytaniem czy gadżety zawierające logo firmy (w brzmieniu i z uwarunkowaniami jak opisano we wniosku) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszt reklamy ? Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że mając świadomość konkurencji na rynku i potrzebę reklamowania własnych wyrobów jednostka stara się utrwalać logo i przypominać klientom o Firmie między innymi poprzez wręczanie gadżetów z widocznym logo firmy, takich jak kalendarze, długopisy, zegary, pen-drive. Niektóre z tych gadżetów: (pen-drive, długopisy) mają napisane dodatkowo hasło reklamowe oraz podaną stronę internetową firmy. Te drobne gadżety poprzez swoją codzienną użyteczność tzn. kalendarz - spójrz na datę, zegar - zerknij na czas, długopis - napisz wiadomość, pen-drive - zapisz wiadomość codziennie przypominają o Firmie poprzez logo tam umieszczone, które jest specyficzne i przekazuje jednocześnie istotne treści reklamowe.
Zdaniem Spółki logo (widoczne na piśmie) oprócz graficznego symbolu Firmy zawiera również bardzo istotną treść „Włókna naturalne". Napis ten sugeruje jednoznaczne konotacje dla osoby. W związku z mnóstwem wyrobów wytwarzanych na bazie surowców chemicznych i problemem ich utylizacji, pojawiają się dyrektywy unijne i ustawy (szczególnie w krajach Ameryki Północnej i Unii Europejskiej), których ostatecznym skutkiem jest wzrastająca świadomość konieczności stosowania włókien naturalnych. Firma stosuje włókna naturalne do produkcji głównie dla przemysłu meblarskiego, ale również dla rolnictwa, opakowań, przemysłu obuwniczego. Firma prowadzi działania zmierzające do jeszcze innych zastosowań. Nazwa „Włókna naturalne" spełnia jednocześnie funkcję informacyjną i wymóg nowoczesnej reklamy - maksimum informacji (reklamy) w jak najkrótszej formie. Chcąc reklamować na gadżetach wszystkie obecne zastosowania swoich wyrobów - oprócz technicznej niemożliwości podania tak dużej ilości informacji, wręczane reklamówki byłyby „niestrawne" informacyjnie i zaprzeczałyby zasadom nowoczesnej reklamy. Informacja w logo „Włókna naturalne" na każdym etapie w optymalny spełnia funkcję reklamową. Dlatego też wręczane przez Spółkę gadżety z logo firmy, można więc w całości zaliczyć do kosztów reklamy, ponieważ w ten sposób prezentuje i utrwala się nazwę firmy oraz fakt używania włókien naturalnych do produkcji wyrobów, co w konsekwencji przenosi się na zwiększenie wielkości osiąganych przychodów. Takie działania z pewnością mają na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów czy korzystania z oferowanych usług. Utrwalenie własnej marki i informacji o stosowanych surowcach naturalnych w produktach do różnych zastosowań, to ważny czynnik reklamy przyczyniający się do sukcesu firmy. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Dokonana w 2007r. zmiana przepisów ustawy w powyższym zakresie polega na tym, że wszelkie wydatki na reklamę spełniające wymogi wynikające z treści art. 15 ust. 1 w/w ustawy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w w/w ustawie. Należy posłużyć się zatem pojęciem słownikowym, używanym na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN reklamą jest: * działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, * napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi, * efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia. W literaturze podatkowej stwierdza się, że reklama oznacza działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklamą są działania celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi, markę czy firmę poprzez rozpowszechnianie wiedzy o nich oraz działania mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców towarów i usług do ich zakupu, czy klientów firmy do skorzystania z ich usług. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka ponosi wydatki na zakup gadżetów z logo takich jak kalendarze, długopisy, zegary, pen-drive wręczane klientom firmy.
Niektóre z tych gadżetów: (pen-drive, długopisy) mają napisane dodatkowo hasło reklamowe wraz z podaną stroną internetową firmy. W opinii tut. organu podatkowego oznakowanie w/w prezentów logo firmy przesądza o tym, że mają one reklamowy charakter. Ponadto napis ,,włókna naturalne" znajdujący się w logo firmy, nosi cechy reklamy. Zgodnie bowiem z powołaną definicją reklamą może być napis zachęcający potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług.Wręczanie klientom Spółki takich gadżetów ma charakter reklamowy; powodują one zainteresowanie potencjalnych klientów oferowanymi towarami lub usługami oraz wzbudzają chęć ich zakupienia.Zatem poniesione wydatki na zakup w/w gadżetów z logo firmy na podstawie art. 15 ust. 1 w/w ustawy stanowią koszty uzyskania przychodów. Uznając stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
|