Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPZ/423/9/07/IK
z 26 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPZ/423/9/07/IK
Data
2007.06.26



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zaświadczenia --> Wydanie zaświadczenia


Słowa kluczowe
certyfikat rezydencji
certyfikaty


Pytanie podatnika
Czy certyfikaty rezydencji wystawiane przez polskie urzędy skarbowe są wystarczającą podstawą do zastosowania zwolnienia z opodatkowania należności licencyjnych otrzymywanych przez Spółkę?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 03.04.2007r. (data wpływu: 04.04.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego – Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

UZASADNIENIE
.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała w 2006 roku należność licencyjną od kontrahenta zagranicznego pomniejszoną o pobrany podatek obliczony według 20% stawki podatku. Podatek ten został potrącony pomimo, iż Spółka przedstawiła ww. kontrahentowi certyfikat rezydencji wystawiony przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie. Spółka podaje, że brytyjski kontrahent twierdzi, iż w wyniku zmiany przepisów, certyfikaty rezydencji pomiędzy Polską a Wielką Brytanią mają obecnie inną formę. Należy pobrać formularz znajdujący się na stronie internetowej Brytyjskiego Urzędu Skarbowego HM Revenue Customs, wypełnić go, podstemplować w polskim urzędzie skarbowym, a następnie przesłać pod wskazany adres. Wydruk takiego formularza wraz z jego tłumaczeniem przysięgłym Spółka załączyła do przedmiotowego wniosku.
Zdaniem Spółki, brytyjski kontrahent powinien respektować certyfikat rezydencji wydany przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie na mocy opublikowanego przez Ministerstwo Finansów rozporządzenia dotyczącego certyfikatów rezydencji, zmieniającego rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2004r. (Dz.U. nr 106, poz. 1134 i nr 283, poz. 2827).
Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż certyfikaty rezydencji, wydawane przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie powinny być wystarczającą podstawą do zastosowania zwolnienia z opodatkowania należności licencyjnych otrzymanych przez Wydawnictwo od kontrahenta zagranicznego na podstawie postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Wielką Brytanią.

Zgodnie z art. 306a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Z paragrafu 2 wymienionego artykułu wynika, że zaświadczenie wydaje się, jeżeli:
1.urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;
2.osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów i stanu prawnego.
Zgodnie z § 3 i 4 ww. artykułu zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania i wydawane jest w granicach żądania wnioskodawcy.
Na podstawie art. 306l ww. ustawy, organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji).
Certyfikat rezydencji, zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), oznacza zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.Wzory powyższego certyfikatu zostały określone w załączniku nr 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2007r. (Dz.U. z 2007r. Nr 72, poz. 482) w sprawie wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe, tj.:w załączniku Nr 1
- wzór zaświadczenia o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych (CERTYFIKAT REZYDENCJI) – CFR -1,
- w załączniku Nr 2
wzór zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Rzeczypospolitej Polskiej osoby fizycznej osiągającej przychody (dochody) z oszczędności (faktycznego odbiorcy) - CFR-2.
W certyfikacie rezydencji (CFR-1), właściwy według miejsca siedziby podatnika organ administracji podatkowej zaświadcza, że podatnik wymieniony w tym certyfikacie ma miejsce zamieszkania lub siedzibą w Polsce, pod adresem wskazanym w niniejszym certyfikacie i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a wskazanym w niniejszym zaświadczeniu krajem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Biorąc pod uwagę obowiązujące w Polsce uregulowania prawne, należy stwierdzić, iż Naczelnik tut. Urzędu jest uprawniony do wydawania zaświadczeń potwierdzających rezydencję podatkową w formie określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów. Certyfikaty te umożliwiają podatnikowi wymienionemu w niniejszym zaświadczeniu, skorzystanie z postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a krajem wskazanym w certyfikacie rezydencji.
Jednakże, należy zaznaczyć, że istnieje możliwość potwierdzenia przez Naczelnika tut. Urzędu miejsca zamieszkania lub siedziby dla celów podatkowych podatnika zarejestrowanego w tut. Urzędzie na formularzach zagranicznych organów podatkowych, pod warunkiem wyraźnego wskazania w takim formularzu, że konieczne jest potwierdzenie rezydencji podatkowej przez organ podatkowy innego kraju (kraju, w którym rozlicza się podatnik składający niniejszy formularz). Aby uzyskać potwierdzenie przez Naczelnika Urzędu rezydencji podatkowej na formularzu zagranicznego organu podatkowego należy wypełnić wszystkie wymagane pozycje tego formularza, a następnie złożyć w tut. Urzędzie wraz z tłumaczeniem przysięgłym formularza na język polski.
Odnosząc się do załączonego przez Spółkę formularza (do wniosku z dnia 03.04.2007r.), należy sądzić, że jest to brytyjski wzór wniosku o zwrot podatku dochodowego uiszczonego w Wielkiej Brytanii od odsetek oraz tantiem, a także wniosku o ulgę podatkową u źródła, w odniesieniu do podatku dochodowego płatnego w Wielkiej Brytanii od odsetek, który należy stosować w przypadku, gdy spółka lub placówka spółki w innym Kraju Członkowskim Unii Europejskiej otrzymuje w Wielkiej Brytanii odsetki lub tantiemy od „spółki powiązanej”.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała od brytyjskiego kontrahenta należności licencyjne.

Z treści załączonego formularza wynika, że w części A niniejszego wzoru jest fragment przeznaczony do użytku dla władz podatkowych w innym Kraju Członkowskim Unii Europejskiej. W tej części właściwy organ podatkowy zaświadcza, że wskazany podatnik jest spółką z siedzibą we wskazanym Kraju Członkowskim lub stałą placówką zlokalizowaną we wskazanym Kraju Członkowskim w znaczeniu odpowiednio: art. 3(a) (ii) lub 3 (c) Dyrektywy Rady Europy 2003/49/EC z dnia 3 czerwca 2003r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych Państw Członkowskich.
Zgodnie z art. 3 lit a) pkt (ii) ww. Dyrektywy dla celów niniejszej dyrektywy pojęcie „spółka Państwa Członkowskiego” oznacza każdą spółkę, która zgodnie z prawem podatkowym Państwa Członkowskiego jest uznawana za mającą siedzibę w tym Państwie Członkowskim oraz nie jest, w rozumieniu umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochodów zawartej z państwem trzecim, uznawana za mającą siedzibę do celów podatkowych poza Wspólnotą. Art. 3 lit. c) stanowi zaś, że pojęcie „zakład stały” oznacza stałe miejsce prowadzenia działalności znajdujące się w Państwie Członkowskim, przez które działalność spółki innego Państwa Członkowskiego jest prowadzona w całości lub częściowo.
Analizując postanowienia ww. Dyrektywy, należy podkreślić, iż na mocy art. 1 Dyrektywy odsetki lub należności licencyjne powstające w Państwie Członkowskim są zwolnione z wszelkich podatków nałożonych na te płatności w tym Państwie przez potrącenie u źródła lub przez naliczenie, pod warunkiem, że właściciel odsetek lub należności licencyjnych jest spółką innego Państwa Członkowskiego lub stałym zakładem spółki Państwa Członkowskiego znajdującym się w innym Państwie Członkowskim. Jednakże, ust. 7 ww. artykułu stanowi, że artykuł ten stosuje się tylko, jeżeli spółka, która jest płatnikiem, lub spółka, której zakład stały jest uznany za płatnika odsetek lub należności licencyjnych, jest spółką powiązaną ze spółką, która jest właścicielem tych płatności lub której zakład stały jest uznawany za właściciela tych odsetek lub należności licencyjnych, przy czym za właściciela odsetek lub należności licencyjnych, zgodnie ust. 4 cytowanego artykułu uznaje się spółkę Państwa Członkowskiego, tylko wtedy gdy otrzymuje ona te płatności dla własnej korzyści i nie jako pośrednik, taki jak przedstawiciel, powiernik lub upoważniony sygnatariusz, na rzecz innych osób.
Zgodnie z ust.11 art. 1 Dyrektywy Państwo źródła (rozumiane jako Państwo Członkowskie, w którym powstała płatność dokonana przez spółkę tego Państwa lub zakład stały znajdujący się w innym Państwie członkowskim – art. 1 ust. 2 Dyrektywy) może wymagać, aby spełnienie wymagań ustanowionych w art. 1 oraz w art. 3 zostało uzasadnione w chwili płatności odsetek lub należności licencyjnych za pomocą zaświadczenia.
W przypadku gdy spełnienie wymagań ustanowionych w art. 1 nie zostało poświadczone w chwili płatności, Państwo Członkowskie ma prawo wymagać potrącenia podatku u źródła. W przypadku zaś, gdy spółka wypłacająca lub zakład stały potrąciły podatek u źródła, który ma być zwolniony na mocy niniejszego artykułu, można żądać zwrotu tego podatku u źródła, o czym stanowi ust. 15 niniejszego artykułu. Z dalszej części ust. 15 wynika, że Państwo Członkowskie może wymagać informacji określonych w ust. 13, tj. zaświadczenia, które ma być wydane, w odniesieniu do każdej umowy dotyczącej płatności, jest ważne przez przynajmniej jeden rok, ale nie więcej niż trzy lata od daty wydania, oraz zawiera następujące informacje:
a)dowód siedziby spółki przejmującej do celów podatkowych oraz, tam gdzie jest to konieczne, istnienia zakładu stałego potwierdzone przez organ podatkowy Państwa Członkowskiego, w którym spółka przejmująca ma siedzibę do celów podatkowych lub w którym znajduje się zakład stały;
b)własność tych opłat przez spółkę przyjmującą zgodnie z ust. 4 lub istnienie warunków zgodnie z ust. 5, w przypadku gdy zakład stały jest odbiorcą płatności;
c)spełnienie wymagań zgodnie z art. 3 lit. a) pkt iii) w przypadku spółki przyjmującej;
d)minimalny pakiet akcji lub kryterium minimalnego pakietu akcji z prawem głosu zgodnie z art. 3 lit. b);
e) okres, w którym istniały pakiety akcji określone w lit. d).
Państwa Członkowskie mogą ponadto wymagać uzasadnienia prawnego w odniesieniu do płatności wynikających z umowy (np. umowa pożyczki lub umowa licencyjna).

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe postanowienia Dyrektywy, poświadczenie w załączonym do wniosku z dnia 03.04.2007r. formularzu, że Spółka jest spółką z siedzibą w Polsce w znaczeniu odpowiednio: art. 3(a) (ii) Dyrektywy Rady Europy 2003/49/EC z dnia 3 czerwca 2003r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego do odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanym spółkami różnych Państw Członkowskich będzie możliwe jedynie pod warunkiem udokumentowania, że Spółka jest spółką powiązaną z kontrahentem brytyjskim w rozumieniu Dyrektywy Rady Europy 2003/49/EC z dnia 3 czerwca 2003r.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj