Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423-53/07/MK
z 17 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423-53/07/MK
Data
2007.07.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku


Słowa kluczowe
fundusz celowy
wysokość zaliczki
zaliczka na podatek
zaliczka uproszczona
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, wpłacanej w uproszczonej formie na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna być obliczona wyłącznie w oparciu o podatek należny od zwykłej działalności komercyjnej, bez uwzględniania podatku zapłaconego od podziału zysku funduszy.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 19.04.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 20.04.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych, wpłacanej w uproszczonej formie na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna być obliczona wyłącznie w oparciu o podatek należny od zwykłej działalności komercyjnej, bez uwzględniania podatku zapłaconego od podziału zysku funduszy, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że obok zwykłej działalności komercyjnej podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych, Bank prowadzi również na podstawie odrębnych przepisów działalność w zakresie obsługi utworzonych w ramach Banku funduszy, powołanych do wspierania i realizacji celów społecznie użytecznych. Fundusze te stanowią wyodrębnione sektory działalności Banku. Ich zadaniem jest wykonywanie na rzecz ustawowo wskazanych beneficjentów usług na zasadach preferencyjnych, albo też przekazywanie ustawowo wskazanym beneficjentom świadczeń różnego rodzaju, w szczególności świadczeń o charakterze pieniężnym. Bank prowadzi dla funduszy wyodrębnioną księgowość i sporządza dla nich bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzących w skład sprawozdania finansowego Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z aktualnie obowiązującym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody Banku generowane poprzez te fundusze zostały zwolnione z opodatkowania, pod tym wszelako warunkiem, iż zostaną one przeznaczone na realizację celów wskazanych w przepisach, konkretne fundusze kreujących.
Bank pozyskuje środki pieniężne na zasilenie funduszy celowych z różnego rodzaju źródeł, w szczególności są to dotacje budżetowe. Bank co do zasady finansuje z tych środków wsparcie dla różnego rodzaju podmiotów prawa, samorządów, spółdzielni mieszkaniowych, studentów itp. Przed faktycznym udzieleniem wsparcia, Bank obraca i pomnaża otrzymane na zasilenie funduszy środki. W tym celu zasoby te są inwestowane w różnego rodzaju instrumenty, dłużne papiery wartościowe, jednostki funduszy inwestycyjnych, lokaty bankowe itp. Ponadto w szeregu sytuacji za świadczone na preferencyjnych zasadach usługi, Bank pozyskuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest niższe od cen rynkowych, nie mniej jednak przychody z tego tytułu generują zysk danego funduszu. W efekcie częstokroć dochodzi do sytuacji kiedy po zamknięciu roku obrotowego, dany fundusz osiąga dodatni wynik finansowy. Zgodnie z postanowieniami § 33 statutu Banku, nadanego w trybie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 27 sierpnia 2003r., zysk danego funduszu może zostać przeznaczony na zasilenie funduszu zapasowego Banku, na zasilenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wreszcie na nagrody dla pracowników realizujących bezpośrednio zadania funduszy celowych.
Zgodnie z przyjętą praktyką, Bank, w związku z przekazaniem części zysku funduszy na nagrody dla pracowników, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku płaci podatek dochodowy od osób prawnych.
Zdaniem Banku wysokość zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za 2007r. wpłacana w uproszczonej formie na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy o pdop, winna zostać skalkulowana w oparciu o podatek należny od zwykłej działalności komercyjnej Banku. O powyższym świadczy w szczególności treść deklaracji CIT-8, która rozróżnia zwykłe dochody podatkowe podmiotu od jego dochodów pierwotnie zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o pdop, a które następnie podlegają opodatkowaniu z uwagi na ich rozdysponowanie na cele inne niż określone w treści przepisów ustawy podatkowej.W związku z powyższym Bank zwraca się z następującym pytaniem, czy wysokość zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wpłacanych w uproszczonej formie winna być obliczona wyłącznie w oparciu o podatek należny od zwykłej działalności komercyjnej, bez uwzględniania podatku zapłaconego od podziału zysku funduszy.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

W myśl art. 27 ust. 1 w/w ustawy podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zgodnie natomiast z art. 25 ust. 4 ustawy o pdop jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 37 ustawy o pdop wolne od podatku są dochody Banku w związku z prowadzeniem funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych temu bankowi na podstawie odrębnych ustaw, stanowiące równowartość dochodów uzyskanych przez te fundusze z tytułów określonych w przepisach regulujących ich tworzenie i funkcjonowanie – w części przeznaczonej wyłącznie na realizację celów wymienionych w tych przepisach. Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1b w/w ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zyski Banku osiągnięte z części prowadzonych funduszy Bank przeznacza na nagrody dla pracowników, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku. Z uwagi na fakt, że dochody te zostały przeznaczone na inne cele niż określone w przepisach regulujących tworzenie i funkcjonowanie poszczególnych funduszy prowadzonych przez Bank i nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie w/w art. 17 ust. 1 pkt 37 ustawy o pdop, Bank w myśl w/w art. 25 ust. 4 płaci podatek od tych dochodów do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Wg opisanego stanu faktycznego Bank od 2007r. wybrał stosowanie uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych i zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustalenia wysokości należnej zaliczki dokonać należało na podstawie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 za 2005 rok. Do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2005r. zastosowanie miał wzór zeznania CIT-8(19) wprowadzony w życie rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20.12.2004r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznań oświadczeń oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. nr 279, poz. 2761). Zgodnie z obowiązującą w 2005r. wersją zeznania CIT-8 podatek należny za dany rok wykazuje się w części F zeznania, natomiast podatek z tytułu dochodów wydatkowanych w ostatnim miesiącu roku podatkowego na inne cele, niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy – w części I „Inne zobowiązania podatkowe”. Z powyższego wynika, że w przypadku podatku od dochodów wydatkowanych na inne cele niż statutowe mowa jest o innym zobowiązaniu podatkowym, odrębnym od podatku należnego ustalonego za dany rok podatkowy na zasadach ogólnych, do którego odwołuje się art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym wysokość zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy płaconej w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, ustala się jedynie na podstawie podatku należnego wykazanego w części F zeznania CIT-8 - „Obliczenie należnego podatku” złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Tym samym stanowisko Spółki przedstawione we wniosku uznające, iż zaliczka płacona w uproszczonej formie winna zostać skalkulowana wyłącznie w oparciu o podatek od zwykłej działalności komercyjnej Banku, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj