Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415-104/06/ML
z 19 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415-104/06/ML
Data
2007.01.19



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
obowiązek płatnika
programy lojalnościowe
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy w omawianym przypadku, w momencie przekazania przez Spółkę nagrody rzeczowej o wartości przekraczającej jednorazowo 760 zł w programie lojalnościowym na Spółce ciążą obowiązki płatnika określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny


P O S T A N A W I A


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka proponuje swoim klientom ("Uczestnik") z rynku polskiego udział w programie lojalnościowym (...). W rozumieniu programu lojalnościowego uczestnicy z rynku polskiego to uczestnicy, którzy podali adres do korespondencji w Polsce - nie musi to mieć nic wspólnego z ich rzeczywistym miejscem zamieszkania, obywatelstwem czy płaceniem podatków.
Za dokonanie zakupów usług od Spółki, każdorazowo Uczestnicy otrzymują nagrodę w postaci "mil" (ilość przyznanych mil jest zależna od wartości kupionego biletu lotniczego). Uczestnicy mogą następnie wymieniać, w oznaczonym okresie, zgromadzone mile zarówno na nagrody lotnicze (bilety, upgrady), jak również na angrody rzeczowe (obecnie Uczestnicy mogą wymieniać mile na produkty ze "sklepu za mile", gdzie partnerami są firmy z rynku polskiego, z którymi podpisane sa umowy przez Spółkę.

    Uczestnicy mogą również wymienić mile na produkty z "W" prowadzonego przez (...), gdzie partnerami są firmy międzynarodowe:
    Spółka ma wątpliwości:
  • czy mile otrzymane przez Uczestnika w programie lojalnościowym z tytułu nabycia usług od Spółki, stanowią nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, od którego dochodu, jako uzyskanego na terenie Polski, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody, który to dochód (przychód) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadzie określonej w art. 27 ustawy o PIT.
  • czy wartość mil otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika, która nie przekracza kwoty 760 zl, jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych; nie dotyczy to nagród otrzymanych przez podatnika związanych z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą,
  • czy płatnikiem podatku PIT jest Spółka - w momencie otrzymania mili przez Uczestnika (dopisania mili do konta Uczestnika), wyłącznie wówczas, gdy wartość mili otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika (dopisanych jednorazowo do konta Uczestnika) przekracza 760 zł.
  • czy w przypadku gdy wartość mil otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika (dopisanych jednorazowo do konta Uczestnika) przekracza 760 zł - to na płatniku ciąży obowiązek składania wyłącznie deklaracji PIT-8A oraz informacji IFT-1/IFT-1R, natomiast w przypadku gdy wartość mil nie przekracza 760 zł - to na płatniku nie ciąży obowiązek składania żadnych informacji oraz deklaracji.

    Zdaniem Spółki:
  • mile otrzymane przez Uczestnika w programie lojalnościowym z tytułu nabycia usług od Spółki, stanowią nagrodę wypłacaną w postaci wartości pieniężnych, która jest związana ze sprzedażą premiową. Od tego dochodu, jako uzyskanego na terenie Polski, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody, którego to dochodu (przychodu) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadzie określonej w art. 27 ustawy o PIT.
  • wartość mili otrzymanych przez Uczestnika (dopisanych do konta Uczestnika), która nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł, korzysta ze zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, natomiast jeżeli wartość nagrody (tj. Mil) przekracza jednorazowo kwotę 760 zł, zryczałtowany podatek dochodowy jest pobierany od całej wartości nagrody, a nie tylko od części wartości nagrody przekraczającej kwotę 760 zł.
  • obowiązek poboru podatku powstaje w momencie dopisania mil do rachunku Uczestnika, wyłącznie wówczas, gdy wartość mil otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika (dopisanych jednorazowo do konta Uczestnika) przekracza 760 zł. Płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku PIT od nagród związanych ze sprzedażą premiową jest Spółka.
  • w przypadku gdy wartość mil otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika (dopisanych jednorazowo do konta Uczestnika) przekracza 760 zł - to na płatniku (Spółce) ciąży obowiązek składania wyłącznie:
  • deklaracji o zryczaltowanym podatku dochodowym PIT-8A,
  • informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne nie mające w Polsce miejsca zamieszkania na druku IFT-1/IFT/1R, w przypadku gdy wartość mil otrzymanych jednorazowo przez Uczestnika (dopisanych jednorazowo do konta Uczestnika), nie przekracza 760 zł - nie ciążą na Spółce żadne obowiązki w zakresie składania informacji i deklaracji.


W ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od uzyskanych na terytorium RP dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 30 ust. 3 w/w ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Dochodów o których mowa w ust. 1 art. 30 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 powołanej ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do art. 41 ust. 4 w/w ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.) płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 i zgodnie z art. 42 ust. 1 przekazywać kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ponadto na podstawie art. 42 ust. 1a cytowanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Natomiast podatnikom wymienionym w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, płatnicy są obowiązani przesłać w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym imienne informacje o wysokości przychodu sporządzone według ustalonego wzoru stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 (IFT-1/IFT-1R).

W przedmiotowej sprawie istotę zagadnienia stanowi natomiast powstanie przychodu u Uczestnika, w stosunku do którego powstają obowiązki Spółki jako płatnika. Zgodnie z art. 11 ust. 1 w/w ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dopisanie "mil" do konta Uczestnika nie skutkuje powstaniem przychodów w rozumieniu w/w przepisu. Czynności tej nie można bowiem uznać za wypłatę bądź postawienie do dyspozycji Uczestnika pieniędzy ani wartości pieniężnych.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, przychód Uczestnika powstaje w postaci otrzymania świadczeń w naturze w dacie przekazania nagrody rzeczowej (bilety, upgrady lub produkty z wymienionych sklepów).
Zatem na Spółce ciążą obowiązki płatnika wynikające z wyżej cytowanych przepisów w przypadku przekazania nagrody rzeczowej o wartości przekraczającej jednorazowo 760 zł, a zryczałtowany podatek dochodowy Uczestnik zobowiązany jest wpłacić płatnikowi przed wydaniem nagrody, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj