Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
DP.005/VII/31/2007
z 24 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.005/VII/31/2007
Data
2007.09.24



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
spółdzielnie mieszkaniowe
zatrudnianie niepełnosprawnych
zwolnienia przedmiotowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy dochód z częściowego zwrotu kosztów przez PFRON jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 28.06.2007 r. (uzupełnionego w dniu 13.09.2007 r.) w zakresie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania częściowego zwrotu z PFRON-u z tytułu ponoszonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych postanawia uznać stanowisko spółdzielni za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.06.2007 r. (uzupełnione pismem z dnia 13.09.2007 r.) Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie prawidłowości zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z przestawionego stanu faktycznego Spółdzielnia korzysta z tak zwanej pomocy "de minimis" na zasadach zryczałtowanego rozliczania ponoszonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (z grupą inwalidzką o lekkim stopniu niepełnosprawności) i przez wiele lat była i jest płatnikiem PFRON na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Obecny wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawnia spółdzielnię do skorzystania z wsparcia ze strony PFRON, która jest rekompensatą i jednocześnie formą "nagrody" kosztów utrzymania osob niepełnosprawnych.

Zdaniem Spółdzielni dochód z tytułu częściowego zwrotu kosztów przez PFRON, na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 44 (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlega podatkowi dochodowemu jeśli zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Nowelizacja ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonana ustawą z dnia 16.11.2006 r. (Dz.U. Nr 217, poz. 1589), wprowadziła z dniem 01.01.2007 r. w art. 17 ust. 1 pkt 44 zwolnienie od podatku niektórych dochodów spółdzielni mieszkaniowych.

Zgodnie z w/w art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpłaty z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administrowania).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą zatem dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone.

Wpłaty na PFRON są dokonywane na fundusz celowy, posiadający odrębność organizacyjną i zgodnie z zapisem art. 16 ust. 1 pkt 36 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i wpływają one na zwiększenie dochodu w myśl przepisów podatkowych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

W związku z wymienionym przepisem otrzymane przez Spółdzielnię dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych stanowi przychód podatkowy z chwilą otrzymania.

Wpłaty na PFRON zasilają dochody tego Funduszu, zatem nie są wydatkami poniesionymi na cele związane z zasobami mieszkaniowymi. Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat PFRON nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Korzyści w postaci "nagrody" za opłacanie składek na PFRON nie można uznać za podstawową działalność spółdzielni polegającą na zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. W związku z powyższym otrzymane przez spółdzielnię środki pieniężne z tytułu częściowej rekompensaty za wieloletnie opłacanie składek na fundusz osób niepełnosprawnych nie można uznać jako dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i środki te nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 bez względu na cel na jaki zostaną przeznaczone.

Zatem stanowisko zawarte we wniosku o interpretację stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dnia od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj