Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wadowicach
PP/443-130/05
z 3 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-130/05
Data
2006.02.03



Autor
Urząd Skarbowy w Wadowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dotacja przedmiotowa
faktura wewnętrzna
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu VAT, kiedy powstaje obowiązek podatkowy i jak należy udokumentować opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanie dotacji?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku nr MZWiK/1151/2005 z dnia 28 grudnia 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 30.12.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przedstawionym przez Państwo stanem faktycznym jesteście powołanym od 1 lipca 2003 r. zakładem budżetowym zajmującym się dostarczaniem wody oraz odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy. W dniu 1 grudnia 2005 r. Rada Miejska uchwałą zatwierdziła taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków - zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 7472 ze zm.). Z uwagi na wysokie stawki opłat i cen taryfowych Rada Miejska ustaliła dopłaty do 1 m3 dostarczonej wody oraz 1 m3 odprowadzonych ścieków. Kwota dopłat dla MZWiK jest iloczynem planowanej sprzedaży wody i ścieków (m3) oraz stawki dopłaty zł/m3.

W uchwale zaznaczono, że do przekazanych MZWiK dopłat zostanie doliczony podatek VAT. Działalność prowadzona przez Państwo jest objęta 7% stawką VAT. W budżecie gminy łączna kwota z tytułu planowanych dopłat wraz z VAT przyjęła postać dotacji przedmiotowej dla MZWiK. Przyznana dotacja została podzielona na 12 transz przekazywanych co miesiąc na konto MZWiK, przy czym ostatnia transza zostanie rozliczona z uwzględnieniem całorocznej sprzedaży, a ewentualnie powstała nadpłata zostanie zwrócona do budżetu gminy (gdy sprzedaż wody będzie niższa niż planowana).

Natomiast w przypadku realizacji sprzedaży większej niż zakładana przy ustalaniu wysokości dotacji nie przewiduje się zwiększenia przyznanych środków z budżetu gminy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższej regulacji wynika, iż jeśli podatnik (w związku z konkretna, dostawa, czy świadczeniem usług) otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotacja, subwencja), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ja element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy. Sam fakt, iż dotacja wpływa na cenę świadczenia, nie może być jednak decydujące dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Istotnym faktem dla uznania dotacji za zwiększająca podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej. Tak więc, do podstawy opodatkowania powinny być zaliczone tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są, bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy czy też konkretnego rodzaju usług (dotacja przedmiotowa).

Z przedmiotowego pisma wynika, iż otrzymywane dotacje mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, które to usługi podlegają opodatkowaniu 7% stawką VAT. Tak więc od otrzymanej dotacji (brutto) MZKiW ma obowiązek odprowadzić podatek należny.

Obowiazek podatkowy w powyższym przypadku, zgodnie z art. 19 ust. 21 w/w ustawy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwila uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczka z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Zgodnie z przepisami art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedna fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z uwagi na fakt, iż powyższy przepis przewiduje wystawienie faktury wewnętrznej do udokumentowania zwracanych kwot dotacji i innych dopłat o podobnym charakterze - dla udokumentowania otrzymanych dotacji mających wpływ na cenę wody i odprowadzenia ścieków zasadnym jest wystawienie faktury wewnętrznej.

Tak więc stanowisko podatnika jest prawidłowe. Przedmiotowa dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z chwila uznania rachunku bankowego MZWiK i winna zostać rozliczona fakturą wewnętrzna.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiażaca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, nie była prowadzona kontrola podatkowa, ani też nie toczyło się postępowanie przed sadem administracyjnym.

POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj