Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4061-167/2/07
z 14 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4061-167/2/07
Data
2007.09.14



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
przychód
świadczenie częściowo odpłatne


Pytanie podatnika
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w przypadku rozliczenia nakładów wg rzeczywistych kosztów poniesionych przez jednostkę samorządu terytorialnego (koszty prac związanych z projektem – m.in. budowlane, projektowe, doradcze i inne), jeżeli miasto obciąży Spółkę faktycznie poniesionymi kosztami związanymi z projektem na podstawie faktury VAT, Spółka uzyska przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia?


29.06.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono 17.08.2007r. oraz 31.08.2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca razem z jednostką samorządu terytorialnego – miastem X, będącym większościowym akcjonariuszem Spółki, zaangażowany jest w realizację Projektu, współfinansowanego z funduszu ISPA 2000 (zwanego dalej: Fundusz). Zasady finansowania z Funduszu określa Memorandum Finansowe, zgodnie z którym beneficjentem końcowym środków z Funduszu przeznaczonych na realizację Projektu jest jednostka samorządu terytorialnego. Zgodnie z Memorandum Finansowym z Funduszu zostanie sfinansowane 57% wydatków kwalifikowanych Projektu.

17 sierpnia 2006r. Spółka zawarła z miastem X umowę w sprawie delegowania realizacji Projektu (zwaną dalej: Umową), która znajduje się w fazie zatwierdzania przez instytucje rządowe. Realizacja projektu została delegowana przez jednostkę samorządu terytorialnego na Spółkę. Po wejściu Umowy w życie, rozliczone zostaną nakłady poniesione przez miasto X do tego momentu na finansowanie Projektu, tzn. nakłady finansowane ze środków ISPA oraz nakłady finansowane ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Jak wskazuje Wnioskodawca, faktura wystawiona przez miasto X będzie obejmowała rozliczenie wszelkich nakładów poniesionych w związku z realizacją Projektu. To znaczy, iż rozliczone zostaną nakłady ponoszone zarówno ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego, jak i środków z Funduszu, którego ono jest beneficjentem. Na rozliczane nakłady składają się wszelkie koszty inwestycyjne związane z Projektem. W szczególności są to koszty usług budowlanych oraz wszelkie inne koszty towarzyszące, bezpośrednio związane z realizacją Projektu, np. koszty usług architektonicznych.

Wnioskodawca podnosi, iż istota planowanych rozliczeń polega na tym, że miasto X ponosi obecnie nakłady (finansuje) związane z realizacją Projektu oraz ujmuje je w swoich księgach rachunkowych. Nakłady te zwiększają wartość majątku, który stanowi własność Wnioskodawcy i który będzie przez nią wykorzystywany w jej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, istotą rozliczeń będzie obciążenie Spółki przez miasto X wszelkimi kosztami związanymi z Projektem. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż po wejściu w życie umowy z 17 sierpnia 2006r. w sprawie delegowania realizacji Projektu, miasto X nie będzie już finansowało Projektu z własnych dochodów budżetowych. Jednostka samorządu terytorialnego będzie finansowała dalszą realizację Projektu przez Spółkę ze środków, jakie otrzymuje z Funduszu. Wobec powyższego po wejściu Umowy w życie, wzajemne rozliczenia dotyczyć będą jedynie środków z Funduszu.

Spółka wskazuje, iż ponosi nakłady na finansowanie Projektu, którego efektem będzie powstanie majątku stanowiącego jej własność. Miasto X nie będzie prawnym właścicielem tego majątku, jednak w związku z jego finansowaniem, przysługuje jemu prawo do poniesionych nakładów, tym samym, nakłady poniesione na finansowanie tego majątku stanowią rodzaj praw majątkowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy rozliczenie nakładów może być dokonane wg rzeczywistych kosztów poniesionych przez jednostkę samorządu terytorialnego (koszty prac związanych z Projektem – m.in. budowlane, projektowe, doradcze i inne)? To znaczy, czy miasto X powinno obciążyć Spółkę faktycznie poniesionymi kosztami związanymi z Projektem, na podstawie faktury VAT?

Spółka podnosi, iż prawidłowe ustalenie wartości mogłoby mieć potencjalne znaczenie przy ustalaniu ewentualnego przychodu Spółki z tytułu częściowo odpłatnie otrzymanych rzeczy (art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, rynkowa wartość (cena) nakładów będzie odpowiadała rzeczywistym kosztom poniesionym przez jednostkę samorządu terytorialnego, związanym z projektem. W takiej też wysokości nakłady te powinny być rozliczone, czyli taka też wartość powinna być uwzględniona na fakturze wystawionej przez gminę.

Zdaniem Spółki, w przypadku przyjęcia takiej wartości rozliczeń (rzeczywiste koszty poniesione przez jednostkę samorządu terytorialnego), nie uzyska ona przychodu z tytułu częściowo odpłatnego nabycia rzeczy, gdyż – jak wskazano powyżej – cena wynikająca z faktury wystawionej przez gminę, będzie odpowiadała cenie rynkowej nakładów.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie zaś do art. 12 ust. 6 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się:

    1) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
    2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Art. 12 ust. 6a ustawy podatkowej stanowi natomiast, iż wartością świadczeń częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 6, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do powyższego uznać należy, zdaniem organu podatkowego, iż poprzez otrzymanie częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, należy rozumieć stan, w którym świadczenie jednej ze stron nie spotyka się z w pełni ekwiwalentnym świadczeniem drugiej strony. Przy czym kwestię, czy tak rozumiane pojęcie ekwiwalentności lub jej braku wzajemnych świadczeń ma charakter obiektywny czy subiektywny, rozstrzygają wskazane powyżej przepisy dotyczące kwestii ustalania wartości poszczególnych świadczeń.

Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, prowadzi do konkluzji, iż w niniejszej sprawie, nie mamy do czynienia z otrzymaniem przez Wnioskodawcę częściowo odpłatnych świadczeń od swojego kontrahenta.

Wnioskodawca wskazuje bowiem, iż cena zapłacona przez niego z tytułu rozliczenia nakładów, wynikająca z faktury wystawionej przez jednostkę samorządu terytorialnego, będzie odpowiadała cenie rynkowej. Brak jest zatem w przedstawionym stanie faktycznym różnicy pomiędzy odpłatnością, którą poniesie Spółka, a wartością świadczenia ustaloną według zasad przewidzianych w art. 12 ust. 6a w zw. z art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, zdaniem organu podatkowego, nie można uznać, iż Wnioskodawca uzyska korzyść majątkową od drugiej strony stosunku zobowiązaniowego – bez poniesienia ze swojej strony ekwiwalentnego świadczenia. Brak jest zatem przesłanek zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, unormowań art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 12 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczących ustalenia przychodów z świadczeń częściowo odpłatnych.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj