Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-3/07/ZG
z 28 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-3/07/ZG
Data
2007.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
biokomponenty
estry metylowe
produkcja
przeznaczenie
wyroby akcyzowe
zmiana przeznaczenia
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy Spółka może sprzedawać estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wyprodukowanych w składzie podatkowym w procedurze zwolnienia podatkowego na oświadczenie odbiorcy o treści: „Produkty wymienione nie będą przeznaczone do użycia jako paliwo silnikowe, oleje napędowe, oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów napędowych, olejów opałowych oraz nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży? Jeżeli jest możliwość sprzedaży bez akcyzy to w oparciu o jaki dokument należy wydać estry?



Wniosek ORD-IN 765 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 roku (data wpływu 30.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych nie przeznaczonych do celów napędowych lub jako domieszki do paliw silnikowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych nie przeznaczonych do celów napędowych lub jako domieszki do paliw silnikowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka posiadająca skład podatkowy wytwarzająca estry i biopaliwa, posiadająca koncesję na produkcję, przetwarzanie, magazynowanie i sprzedaż. Spółka zamierza sprzedać estry metylowych wyższych kwasów tłuszczowych z przeznaczeniem na cele produkcyjne do olejów nie emulgujących do obróbki metali. Estry nie będą przeznaczone jako paliwa silnikowe lub domieszki do tych paliw. Odbiorca nie posiada składu podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może sprzedawać estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wyprodukowanych w składzie podatkowym w procedurze zwolnienia podatkowego na oświadczenie odbiorcy o treści: „Produkty wymienione nie będą przeznaczone do użycia jako paliwo silnikowe, oleje napędowe, oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów napędowych, olejów opałowych oraz nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży... Jeżeli jest możliwość sprzedaży bez akcyzy to w oparciu o jaki dokument należy wydać estry...


Zdaniem wnioskodawcy wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Nabywca winien dołączyć do zamówienia oświadczenie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku. Estry winny być zwolnione z podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym szeroko rozumianych wyrobów energetycznych czyli paliw silnikowych i olejów opałowych reguluje dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowego systemu opodatkowania wyrobów energetycznych oraz energii elektrycznej.

Przedmiotowa dyrektywa zwana "dyrektywą energetyczną" reguluje ogół zagadnień dotyczących zasad opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych oraz energii elektrycznej.

Dyrektywa energetyczna w art. 2 wymienia towary, które uznawane są za wyroby energetyczne. Treść przytoczonego powyżej przepisu wskazuje wyroby energetyczne podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w których miedzy innymi znajdują się różnego rodzaju oleje pochodzenia roślinnego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo silnikowe lub opałowe.

Uregulowania dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym na terytorium kraju będące pochodną powyżej wskazanych unormowań, zawarto w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29 poz.257 ze zm.). W art. 2 pkt 1 ustawy zostały zdefiniowane wyroby akcyzowe poprzez wskazanie na wymienione w załączniku nr 1 do ustawy. Wyrób jakim są estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych nie został wymieniony w spisie wyrobów akcyzowych.

Jednakże zgodnie z treścią zawartą w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych (wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) w rozumieniu ustawy zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU lub kod CN.

Z przedstawionej analizy regulacji wspólnotowych oraz krajowych dotyczących opodatkowania podatkiem akcyzowym wynika jednoznacznie, iż estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych będą wyrobami akcyzowymi tylko i wyłącznie w przypadku przeznaczenia ich jako paliwa silnikowe, oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych.

Opisana we wniosku produkcja estrów w składzie podatkowym odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy co jednoznacznie wskazuje na produkcję tych estrów z przeznaczeniem jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych. Natomiast odbiorca tych wyrobów, zużyje te wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe wykorzystując je do produkcji olejów nie emulgujących do obróbki metali.

Wobec powyższego sprzedaży takiego wyrobu na cele inne niż napędowe lub opałowe ostatecznemu odbiorcy należy dokonać z uwzględnieniem zapisów art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który zwalnia od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Szczegółowe warunki stosowania tego zwolnienia zostały określone w § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. z 2006 roku Dz. U. nr 72 poz. 500 ze zm.). Przepis ten definiuje uprawnionego nabywcę, który wykorzystuje wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe, a ponadto nabywając wyroby zobowiąże się poprzez złożenie oświadczenia do zużycia tych wyrobów na własne potrzeby oraz do celów objętych zwolnieniem.

Reasumując należy stwierdzić, iż sprzedaż produkowanych w składzie podatkowym estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych z przeznaczeniem na cele inne niż napędowe lub opałowe jest zwolniona od podatku akcyzowego pod warunkiem otrzymania od ostatecznego uprawnionego nabywcy stosownego oświadczenia stwierdzającego, że nabywane towary będą zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem oraz, że nie będą przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj