Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oleśnicy
PP 443-27/32/1/06
z 6 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-27/32/1/06
Data
2006.07.06



Autor
Urząd Skarbowy w Oleśnicy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenia od podatku
podatek naliczony
podatnik czynny


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o podatek naliczony.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Miasta "X" reprezentowane z upoważnienia Burmistrza przez Panią "Y" pełniącą funkcję Skarbnika – przedstawione we wniosku z dnia 08.05.2006 r. znak FN.13328-5/2006 uzupełnionym pismem z dnia 16.05.2006 r. które wpłynęło w dniu 17.05.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o podatek naliczony - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.05.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek Miasta "X" reprezentowanego przez Skarbnika Panią "Y" o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wezwaniem z dnia 11.05.2006 r. organ podatkowy zobowiązał Stronę do uzupełnienia wniosku o:

1)jasne sformułowanie zagadnień które wymagają rozstrzygnięcia z tym, że pytania te zgodnie z art. 14a §1 ustawy Ordynacja Podatkowa muszą dotyczyć indywidualnej sprawy Miasta "X" jako podatnika ubiegającego się o pisemną interpretację przepisów podatkowych,

2)zredagowanie własnego stanowiska w sprawie,

3)uzupełnienie stanu faktycznego sprawy jeżeli będzie to konieczne z uwagi na wyodrębnienie zagadnień.

W odpowiedzi na wezwanie Podatnik w dniu 17.05.2006 r. przedłożył pisemne uzupełnienie podania.

Podatnik we wniosku z dnia 08.05.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 17.05.06r. przedstawia, iż zamierza dokonać zamiany nieruchomości którą stanowią grunty niezabudowane. Stroną transakcji ma być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Miasto posiada nieruchomość gruntową sklasyfikowaną jako „zurbanizowane tereny niezabudowane” natomiast osoba fizyczna jest właścicielem nieruchomości gruntowej sklasyfikowanej jako rola. Podatnik podkreśla, że działki będące przedmiotem zamiany są przeznaczone zgodnie z miejskim planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę. Obie strony chcą dokonać zamiany tych nieruchomości bez jakiejkolwiek dopłat a wartość tych działek traktują jak ich ceny brutto. Nadto wskazano, że osoba fizyczna uczestnicząca w transakcji nie udokumentuje zamiany grunt fakturą VAT.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wnosi o rozpatrzenie następujących kwestii:

1)opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntu sklasyfikowanego jako rola, ale zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczonego na działalność budowlaną,

2)udokumentowania przez przez osobę fizyczną będącą stroną transakcji zamiany nieruchomości dokonanej z Miastem "X",

3)prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Kwestię wymienioną w punkcie pierwszym i drugim Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy rozstrzygnął osobnymi postanowieniami.

Zajmując własne stanowisko w sprawie Podatnik stwierdza, że zgodnie z art. 86 ustawy o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem Miasto "X" nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego pomimo tego, że w akcie notarialnym strony oświadczają, iż grunty podlegające zamianie są tej samej wartości i strony nie dokonują żadnych dopłat.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy udziela następującej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług:

- stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 litera a i b kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Podstawowym zatem kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przez tego podatnika towarów i usług, jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (czyli takimi czynnościami, które, po pierwsze podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie zaś nie korzystają ze zwolnień od podatku od towarów i usług).Wykaz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego zapewnić ma, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Pojęcie „podatku naliczonego” jest zwrotem zastrzeżonym definiowanym przez ustawę w art. 86 ust. 2. Przepis ten wyczerpująco wylicza źródła podatku, który może podlegać odliczeniu jako podatek naliczony. Co do zasady faktury aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nadto podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup towarów i usług musi być związany z działalnością opodatkowaną wykonywaną przez podatnika.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy zwraca uwagę na przepis art. 88 ust. 3a ustawy o PTU z którego wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawienia faktur lub faktur korygujących.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 litera a) ustawy o PTU podatek naliczony musi wynikać z faktur otrzymanych przez podatnika, zatem faktur które w swojej treści określają jako nabywcę podmiot uprawniony do odliczenia podatku naliczonego i jako sprzedawcę określają podmiot uprawniony do wystawienia faktury VAT. Stosownie do przepisu §8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Zatem jeżeli osoba fizyczna będąca stroną transakcji zamiany gruntów nie posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie może dokonaną czynność udokumentować poprzez wystawienie faktury VAT.

Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Strony jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj