Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęcznej
PE.443/8/07
z 3 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PE.443/8/07
Data
2007.07.03



Autor
Urząd Skarbowy w Łęcznej


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy gmina od opłatz tytułu wieczystego użytkowania gruntów powinna naliczyć podatek od towarów i usług VAT?


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług rocznych opłat od umów wieczystego użytkowania jest prawidłowe.

W dniu 3 kwietnia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy ordynacja podatkowa, stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Stan faktyczny sprawy przedstawiony we wniosku Podatnika jest następujący:Na dzień 1 maja 2004 r. Gmina miała zawartych 49 umów użytkowania wieczystego. Opłaty roczne od umów zawartych przed 1 maja 2004 r. jak i po tym dniu zawierają podatek od towarów i usług. Podatnik odprowadził należny podatek VAT do urzędu skarbowego. Podatnik wystąpił z zapytaniem:„Czy Gmina od opłat z tytułu umów użytkowania wieczystego zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. powinna naliczać podatek od towarów i usług?” Zdaniem Podatnika opłaty z tytułu umów wieczystego użytkowania zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Świadczy o tym uchwała składu 7 sędziów NSA zapadła w dniu 8 stycznia 2007 r. o sygnaturze I FSP 1/06, która rozstrzygnęła kwestię zakwalifikowania tej czynności jako dostawy towarów czy też świadczenia usług. Zgodnie z powołaną uchwałą oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów i umowy zawarte po dniu 1 maja 2004 r. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opinii Gminy jeżeli do opłat z tytułu użytkowania wieczystego zawartych przed 1 maja 2004 r., naliczono i odprowadzono podatek VAT, należy wystawić faktury korygujące i rozliczyć je w deklaracji za miesiąc w którym podatnik będzie dysponował potwierdzeniem odbioru faktury korygującej.

Z analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.). Oceniając charakter czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie czy czynność ta stanowi dostawę towarów czy też świadczenie usług. Naczelny Sąd Administracyjny w powołanej przez podatnika uchwale wskazał, że „....mając na uwadze szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje grunty, należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy, a nie świadczenie usług, do którego odnosi się art. 8 ust. 1.” Konsekwencją takiego stanowiska jest twierdzenie, że oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste przed dniem 1 maja 2004 r. nie podlega w obecnym stanie prawnym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku dostawy towarów zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W momencie zaś ustanowienia użytkowania wieczystego ta czynność nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Tym samym opłaty dotyczące czynności niepodlegającej opodatkowaniu w poprzednim stanie prawnym nie mogą być objęte podatkiem od towarów i usług po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów o sygn. PT10-812-167/2007/MR/429 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. Natomiast w stosunku do umów użytkowania wieczystego zawartych po dniu 1 maja 2004 r. opłaty uiszczane z tego tytułu powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii skorygowania błędnie naliczonego podatku, tutejszy organ podatkowy informuje, że w myśl § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, sprzedawca wystawia fakturę korygującą. Zgodnie z § 16 ust. 4 powyższego rozporządzenia, poza wyjątkami określonymi w niniejszym przepisie, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatnika, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 stawy o podatku od towarów i usług - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymał. Podatnik będzie mógł dokonać korekty podatku należnego z faktur korygujących dotyczących umów użytkowania wieczystego. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania przedmiotowego postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj