Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.VI/443-8/07
z 23 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/443-8/07
Data
2007.03.23



Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy w myśl art. 111 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmiot musi zainstalować kasę rejestrującą, jeżeli całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej stanowią czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących?
Tożsamy z
144603


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 111 ust. 1 i ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.06.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 23.02.2007 r., który wpłynął do tut. organu dnia 28.02.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej – postanawia uznać, iż stanowisko wyrażone przez podmiot, iż Gmina może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym w przedmiotowym wniosku o ile, w przypadku gdy Gmina spośród rodzajów czynności wymienionych we wniosku świadczyłaby usługi wynajmu inne niż wynajem nieruchomości, spełniony zostanie warunek, że z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata na rachunek bankowy.

W dniu 28.02.2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W przedmiotowym wniosku Gmina zwróciła się z zapytaniem, czy w myśl art. 111 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług podmiot musi zainstalować kasę rejestrującą, jeżeli całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej stanowią czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina wykonuje czynności m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży energii elektrycznej, cieplej usług najmu oraz dostawy nieruchomości. Jak przedstawiono we wniosku, całość zapłaty za ww. sprzedaż następuje bezgotówkowo za pośrednictwem banku. Jednocześnie zaznaczono w przedmiotowym piśmie, iż Gmina nie dokonuje sprzedaży na rzecz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z własnym stanowiskiem w przedmiotowej sprawie, przedstawionym we wniosku, Gmina stwierdza, iż może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Gminę w przedmiotowym wniosku informuje, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Minister Finansów na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 pkt 1 wydanego na podstawie ww. delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 30.06.2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W ww. załączniku do rozporządzenia stanowiącym wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymieniono m.in. sprzedaż energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody (poz. 2 załącznika), usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (poz. 16 załącznika), dostawę nieruchomości (poz. 42 załącznika) oraz świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (poz. 44 załącznika).

Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez podmiot we wniosku, tj. rodzaj dokonywanych przez Gminę czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz to, iż zapłata za w/w sprzedaż dokonywaną przez podmiot następuje bezgotówkowo za pośrednictwem banku – Gmina na podstawie cytowanego wyżej § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 30.06.2007 r., z zastrzeżeniem jednak sytuacji, w której Gmina wykonywałaby usługi wynajmu innego rodzaju niż wynajem nieruchomości na własny rachunek – w takim przypadku musi być spełniony nie tylko warunek zapłaty za pośrednictwem poczty lub banku , ale z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję powinno jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. O ile bowiem przy sprzedaży energii elektrycznej, pary wodnej i gorącej wody, dostawy nieruchomości oraz usługach wynajmu nieruchomości na własny rachunek nie występuje warunek zapłaty za pośrednictwem banku lub poczty – w przypadku usług pozostałych (w tym usług wynajmu innych niż wynajem nieruchomości) zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obwarowano nie tylko warunkiem zapłaty za w/w usługi za pośrednictwem poczty lub banku, ale także warunkiem, iż z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłaty dotyczyła.

Stąd też stanowisko wyrażone przez Gminę we wniosku jest prawidłowe, tj. podmiot może korzystać do dnia 30.06.2007 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o ile w przypadku gdy Gmina spośród rodzajów czynności wymienionych we wniosku świadczyłaby usługi najmu inne niż najem nieruchomości, spełniony zostanie warunek, że z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata na rachunek bankowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj