Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB
z 25 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/VAT2/443-84/07/258-94/JB
Data
2007.09.25


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz.1590) odpowiedzi na wniosek z dnia 19.06.2007 r. (data złożenia w urzędzie 26.06.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnej, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Ursynów postanawia:

uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu przedstawionego we wniosku z dnia 19.06.2007 r. wynika, iż Spółka jest domem mediowym specjalizującym się w planowaniu kampanii reklamowych i zakupie usług medialnych. Z uwagi na skalę prowadzonej działalności oraz szeroki zakres współpracy z poszczególnymi podmiotami świadczącymi usługi reklamowe Spółka jest w stanie negocjować bardzo korzystne warunki cenowe. Z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności, wynagrodzenie za świadczoną usługę jest uzależnione od wielu czynników, które są znane po zakończeniu danej kampanii reklamowej. Jak wynika z wniosku część usługodawców jak i sama Spółka przyznaje po zakończeniu pewnego okresu współpracy premie pieniężne, których wielkość jest uzależniona od wielu czynników. Przyznanych premii, zdaniem Wnioskodawcy nie da się przypisać do konkretnej usługi świadczonej na rzecz Spółki czy przez Spółkę.

Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy przyznana premia pieniężna kontrahentowi Spółki jest równoznaczna z zapłatą, zaś otrzymanie takiej premii wynagrodzeniem za usługę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. premia pieniężna, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom czy też pośrednikom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia, za co faktycznie premia pieniężna została wypłacona, tzn. czy dotyczy konkretnych usług, czy też odnosi się do wszystkich usług w określonym czasie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania w działalności gospodarczej jest, zgodnie z art. 29 ww. ustawy obrót z zastrzeżeniem ust.2-22, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Pojęcie „świadczenie usług” obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania.

Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. Wobec powyższego „świadczenie usług” w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.

Jak wynika z wniosku, przyznanie kontrahentom premii pieniężnych nie stanowi realizacji umownego obowiązku z tytułu świadczenia konkretnej usługi, nie jest powiązane z konkretną usługą, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej. Podobnie premii otrzymywanych przez Spółkę nie można przypisać do konkretnej nabywanej przez nią usługi. Premie te dotyczą współpracy w dłuższych okresach, w ciągu których Spółka nabywa usługi wiążące się z realizacją kampanii reklamowych dla różnych klientów.

W związku z powyższym należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami kontrahenta, natomiast otrzymana – z określonymi zachowaniami Spółki. W konsekwencji przyznanie premii pieniężnych kontrahentowi stanowi zapłatę, zaś otrzymanie - wynagrodzenie brutto.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że premia pieniężna, jeżeli wiąże się ze wzajemnymi relacjami pomiędzy kontrahentami, mieści się w pojęciu „świadczenie usług”, wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj