Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/242/07/AT
Data
2007.08.27
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
przekazanie nieodpłatne
reklama
związek przyczynowo-skutkowy
Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia wydatków na nabycie banerów, flag, stojaków i modeli suchej zaprawy z logo Spółki przekazywanych kontrahentom do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.).
Działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków na nabycie banerów, flag, stojaków i modeli suchej zaprawy z logo Spółki przekazywanych kontrahentom do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)u z n a j eza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zaliczenia wydatków na nabycie banerów, flag, stojaków i modeli suchej zaprawy z logo Spółki, przekazywanych kontrahentom do kosztów uzyskania przychodów. W przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki na nabycie lub wytworzenie banerów, flag, stojaków służących prezentacji produktów firmy, modeli zastosowania produktów itp. z umieszczonym na nich logo firmy. Przedmioty te są nieodpłatnie przekazywane odbiorcom w celu ich wyeksponowania w miejscach sprzedaży materiałów budowlanych. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ nie spełniają przesłanek do uznania ich za koszty reprezentacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy. Przesłanką przekazywania w/w przedmiotów odbiorcom jest rozpowszechnianie informacji o ofercie Spółki i fakcie jej sprzedaży w konkretnym miejscu, co wpływając na popyt klientów będzie skutkowało zwiększeniem zamówień składanych przez dostawców na produkty podmiotu.Dodatkowym atutem jest wzajemność świadczeń - Spółka przekazując w/w przedmioty otrzymuje świadczenie polegające na odpowiedniej ekspozycji swoich produktów i możliwości reklamowania zarówno firmy, jak i jej towarów na terenie kontrahenta. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Poniesiony wydatek może być kosztem uzyskania przychodów pod warunkiem, że miedzy nim a spodziewanym przychodem zachodzi związek tego typu, iż jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie przychodu, a ponadto nie może się mieścić w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jak wynika z treści powołanych przepisów wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów podatkowych. Natomiast wydatki na reklamę, po spełnieniu wymogów określonych w art. 15 ust. 1 w/w ustawy, mogą w całości obciążać koszty uzyskania przychodów. Ponieważ pojęcia: reklama, reprezentacja nie zostały zdefiniowane w w/w ustawie podatkowej do ich określenia należy posłużyć się pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN: reklamą jest: * działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, * napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi, * efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia. a reprezentacją: * grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy; przedstawicielstwo, *okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Może to być prowadzone poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu czegoś i zalecaniu czegoś. Pojęcie "reklama" oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzanie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, celem zachęcania ich do nabywania produktów a celem ekspozycji jest promocja i reklama wyrobów Spółki. W opinii tut. organu podatkowego wydatki na nabycie (ewentualne wytworzenie) banerów, flag, stojaków do prezentacji produktów Spółki i modeli zastosowania tych produktów posiada znamiona reklamy, stąd wydatki z tym związane, o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami, spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli stanowią koszty uzyskania przychodów. Wobec powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznając za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14 b § 1.
|