Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PV/443-150/07/AG
z 13 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PV/443-150/07/AG
Data
2007.09.13



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
eksport usług
stawki podatku
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.06.2007r. (data wpływu do Urzędu 04.07.2007r.) w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza, że stanowisko wyrażone we wniosku jest prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 26.06.2007r. (data wpływu do Urzędu 04.07.2007r.) Spółka wystąpiła o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka podpisała kontrakt z kontrahentem z Kanady w ramach którego świadczy usługi pośrednictwa w eksporcie towarów (elementów, zespołów i wyrobów kompletujących) wytworzonych przez polskie zakłady produkcyjne, które w białoruskich fabrykach traktorów i silników są wykorzystywane w montażu przemysłowym. Przedmiotem działalności w ramach podjętej współpracy jest:

wyszukiwanie polskich zakładów produkujących elementy, zespoły i wyroby kompletujące, które mogą być zastosowane przez białoruskich kontrahentów w montażu przemysłowym,przedstawianie raportów (sprawozdań) o nazwach, adresach i innych danych polskich zakładów przemysłowych produkujących elementy, zespoły i wyroby kompletujące,przygotowywanie w języku rosyjskim i/lub angielskim prezentacji i innych materiałów informacyjnych odnośnie takich zakładów i ich produkcji,gwarantowanie organizacji i koordynacji wysyłki z Polski wzorców produktów, niezbędnych do przeprowadzenia badań stoiskowych i eksploatacyjnych, poprzedzających dostawy eksportowe,nadzorowanie procesu wysyłki towarów eksportowych,opracowywanie, zbieranie i archiwizowanie dokumentów potwierdzających wykonanie dostaw eksportowych realizowanych przez polskie zakłady przemysłowe w ramach projektów organizowanych i prowadzonych przez kontrahentów z Republiki Białorusi (kserokopie faktur eksportowych, kserokopie dokumentów SAD, międzynarodowych listów przewozowych i pakowych),prowadzenie negocjacji handlowych z polskimi firmami, mające na celu uzgodnienie : ceny eksportowanego towaru, warunków gwarancji oraz sposobu płatności ze strony Fabryki Traktorów i Fabryki Silników na terenie Republiki Białorusi,współtworzenie treści kontraktów handlowych pomiędzy polskimi firmami, a odbiorcami z państw trzecich, wraz z tłumaczeniem propozycji kontrahentów na język polski.

Szereg wymienionych czynności wykonanych przez Spółkę, składających się na jedno świadczenie, prowadzi do wyeksportowania przez polskie firmy ich wyrobów do Fabryki Silników bądź Fabryki Traktorów w Republice Białorusi. Jako przykład jednej z transakcji, do której doszło dzięki opisanej działalności Europejskiego Centrum Rozwoju Sp. z o.o. (ECR) przedstawiono, na podstawie Porozumienia Dodatkowego do Kontraktu, zawarcie umowy między Fabryką Traktorów (Republika Białorusi), a polską firmą produkcyjną na dostawy w latach 2007 – 2008 czujników ciśnienia oleju FCCO-6, czujników ciśnienia powietrza FCCO-10 i wskaźników ciśnienia oleju FCCO-20. Zleceniodawca – podmiot kanadyjski, dla którego ECR wykonuje opisane czynności, nabywa od białoruskiej Fabryki Traktorów (Fabryki Silników) traktory, a następnie je sprzedaje. Zdaniem wnioskodawcy właściwą stawką podatku od towarów i usług, dla czynności wykonywanych przez ECR na rzecz Zleceniodawcy na podstawie przedstawionych wyżej postanowień Kontraktu jest stawka 0 %, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia :

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0 proc. stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych, pod warunkiem prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (art. 83 ust. 2). Na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa, w ramach kontraktu zawartego z kontrahentem z Kanady, mają bezpośredni związek z eksportem towarów z Rzeczypospolitej Polskiej do Republiki Białorusi. W przypadku prowadzenia dokumentacji o której mowa w art. 83 ust. 2 Spółka spełnia warunki do zastosowania 0 % stawki podatku VAT.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia – zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art.222 zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj