Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF2/415-42/171/07/AZ
z 17 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF2/415-42/171/07/AZ
Data
2007.07.17



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
ewidencja działalności gospodarczej
podatek liniowy
wpis do ewidencji działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji gdy podatnik nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ma prawo traktować dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych wykonywane na podstawie umowy zlecenia usługi prawne jako działalność gospodarczą i korzystać z liniowej formy opodatkowania?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.04.2007r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 23.04.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 9a ust. 2 w związku z art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2007r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwestii ustalenia, czy przychody uzyskane z tytułu wykonywanych usług prawnych można zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu 19% podatkiem liniowym, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie uzyskał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej . Pismem z dnia 03.07.2007r. wniosek powyższy uzupełniono o dodatkowe informacje dotyczące zagadnień poruszonych we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest pracownikiem instytucji państwowej, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Ponadto od 2000 roku Strona jest radcą prawnym i zawód ten wykonuje w formie umów zlecenia. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że powyższe umowy zlecenia nie były zawierane z głównym pracodawcą, lecz z zupełnie innymi podmiotami, w związku z czym stanowiły dodatkowe, poza wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę, źródło dochodów. Z uwagi na fakt, iż opodatkowanie w połowie 2004 roku podatkiem VAT świadczonych przez Stronę usług prawnych na podstawie umów zlecenia spowodowało realny spadek osiąganych dochodów z powyższego tytułu, Wnioskodawca zdecydował się zgłosić w Urzędzie Skarbowym zamiar rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych według 19% stawki liniowej. Zgłoszenie w organie podatkowym prowadzonej działalności nastąpiło od czerwca 2004 roku na podstawie dokumentu potwierdzającego wpis na listę radców prawnych oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON, natomiast nie wiązało się z uzyskaniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Także pod koniec sierpnia 2004 roku, kiedy zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), a treść art. 67 ustawy - przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808) nakładała na Wnioskodawcę obowiązek uzyskania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, Strona nie dokonała stosownego zgłoszenia we właściwym organie ewidencyjnym. Jednocześnie dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych złożone zostało oświadczenie o wyborze formy opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym i w ten sposób Strona dokonuje rozliczeń do chwili obecnej. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż w chwili obecnej usługi prawne świadczy w ramach stałych umów zlecenia zawartych, w jednym przypadku na okres jednego roku, a w drugim na czas nieokreślony. Są to standardowe umowy zlecenia, których przedmiotem jest obsługa prawna zleceniodawcy, odbywająca się w jego siedzibie i podlegająca jego kierownictwu. Podkreślenia wymaga także fakt, iż od dokonywanych wypłat płatnik nie pobierał zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ każdorazowo informowany był przez Stronę o opodatkowaniu dochodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według 19% stawki podatku liniowego.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy w sytuacji gdy nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ma prawo traktować dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych wykonywane na podstawie umowy zlecenia usługi prawne jako działalność gospodarczą i korzystać z liniowej formy opodatkowania?

Mając na uwadze opisaną sytuację, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż ma prawo do korzystania z opodatkowania uzyskanych przychodów z tytuły umów zlecenia 19% podatkiem liniowym, ponieważ jakkolwiek nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, to jednak może być traktowany jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Swoje stanowisko Strona opiera na przekonaniu, iż nadal nie jest przedsiębiorcą w świetle ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i dlatego usługi prawne może świadczyć na podstawie wpisu na listę radców prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej reguluje ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 powołanej ustawy, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Stosownie do zapisu art. 4 ust. 1 w/w ustawy, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Z kolei treść art. 14 powołanej ustawy wskazuje, iż przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Opodatkowanie dochodów osiąganych przez osoby fizyczne reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.). W myśl art. 9 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 powołanej ustawy. W punkcie 2 tego artykułu jako źródło przychodu wymieniono działalność wykonywaną osobiście, natomiast w pkt 3 – pozarolniczą działalność gospodarczą.

W rozumieniu art. 5a pkt 6 w/w ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

a) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 – 9.

Z kolei zgodnie z art. 13 pkt 8 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 w/w ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Opodatkowanie podatkiem liniowym normują dwa przepisy - art. 9a i art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 9a ust. 2 w/w ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Zgodnie z treścią art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2, lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że warunkiem podjęcia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę jest uzyskanie wpisu do rejestru przedsiębiorców albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawca dokonał zgłoszenia w organie podatkowym prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie na podstawie dokumentu potwierdzającego wpis na listę radców prawnych oraz zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON. Dodatkowo dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych złożone zostało oświadczenie o wyborze formy opodatkowania uzyskanych dochodów z działalności gospodarczej według 19% stawki podatku liniowego. Skoro więc przedmiotowe czynności dokonane zostały bez uprzedniego uzyskania wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej tj. z naruszeniem art. 14 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, oraz z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi prawne na rzecz podmiotów gospodarczych na podstawie standardowych umów zlecenie, to uznać należy, iż przychody osiągnięte z tego tytułu podlegają zakwalifikowaniu do przychodów z działalności wykonywanej osobiście stosownie do zapisu art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym podmioty gospodarcze dokonujące wypłaty należności z tytułu zawartych umów zlecenie, mają obowiązek jako płatnicy do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych według zasad określonych w art. 41 ust. 1 i 1a w/w ustawy. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki uprawniające Stronę do opodatkowania uzyskanych przychodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. według 19% stawki podatku liniowego.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj