Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-7/07-4/AG
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-7/07-4/AG
Data
2007.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
podatek liniowy
spółka komandytowa
usługi świadczone na rzecz pracodawcy


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskiwane po przekształceniu, w ramach spółki komandytowej wnioskodawca może opodatkować na zasadach określonych w art.30c ustawy o podatku od osób fizycznych tj. 19% liniowym podatkiem dochodowym?



Wniosek ORD-IN 607 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2007 r. (data wpływu 16.07.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu udziału w spółce komandytowej jako komandytariusza, podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu udziału w spółce komandytowej jako komandytariusz podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan wspólnikiem spółki „X sp. z o.o.”, która na podstawie uchwały wspólników zostanie przekształcona w spółkę komandytową o nazwie „Y sp. z o.o. spółka komandytowa”. Spółka „Y sp. z o.o.” będzie komplementariuszem, natomiast Pan będzie jednym z dwóch komandytariuszy w przekształconej spółce.

W spółce „X sp. z o.o.” do momentu jej przekształcenia jest Pan zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku Prezesa Zarządu. Pełni Pan funkcje zarządzające tj. prowadzi Pan sprawy spółki oraz reprezentuje Pan spółkę na zewnątrz.

W momencie przekształcenia spółki z o.o. w spółkę komandytową stanowisko Prezesa wygaśnie, wobec czego z dniem przekształcenia zostanie rozwiązany stosunek pracy.

Przedmiotem działalności spółki komandytowej będzie:

  • działalność produkcyjna, usługowa i handlowa m. in. w zakresie kruszyw mineralnych, materiałów budowlanych,
  • usługi spedycyjne i transportowe.

Spółka „Y sp. z o.o. spółka komandytowa” będzie współpracować z firmą „Z sp. z o.o.”, w której pełni Pan funkcję Prezesa wyłącznie na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, bez zawierania odrębnej umowy o pracę. Usługi zarządzania będą przez Pana realizowane jako działalność wykonywana osobiście.

Współpraca pomiędzy spółkami będzie polegać na wynajmowaniu od spółki „Z sp. z o.o.” sprzętu budowlanego, samochodów osobowych i bieżących usług remontowych środków trwałych należących do spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody uzyskiwane po przekształceniu, w ramach spółki komandytowej wnioskodawca może opodatkować na zasadach określonych w art.30c ustawy o podatku od osób fizycznych tj. 19% liniowym podatkiem dochodowym...

Zdaniem wnioskodawcy brak możliwości zastosowania liniowej metody opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczy jedynie przychodów uzyskanych ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym lub roku bieżącym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wnioskodawca będąc Prezesem w spółce „X sp. z o.o.” pełnił funkcję zarządzającą, prowadził sprawy spółki i reprezentował spółkę na zewnątrz. Wobec tego usługi wykonywane w ramach stosunku pracy na rzecz poprzednika prawnego (spółki przekształcanej „X sp. z o.o.”) miały charakter usług zarządzania. Tymczasem przychody uzyskiwane z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej (spółki przekształconej) będą obejmowały wyłącznie przychody z jej podstawowej działalności tj. m. in. produkcji i handlu kruszywami, usług transportowych etc., które w żaden sposób nie odpowiadają czynnościom wykonywanym uprzednio na podstawie stosunku pracy. Ponadto wnioskodawca jako komandytariusz nie ma uprawnień do prowadzenia spraw spółki, zgodnie z uregulowaniami Kodeksu spółek handlowych może jedynie reprezentować spółkę jako pełnomocnik. Niezależnie od tego zgodnie z art. 46 w związku z art. 103 ksh wspólnik za prowadzenie spraw spółki nie otrzymuje wynagrodzenia. Wobec tego brak jest podstaw prawnych do uzyskiwania przez wspólnika przychodów z tytułu prowadzenia spraw (reprezentowania) spółki osobowej.

W związku z powyższym przychody uzyskiwane z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej będą mogły podlegać opodatkowaniu wg metody liniowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 roku – Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.) spółka komandytowa jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona do wysokości sumy komandytowej.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 roku Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Przychody wspólnika takiej spółki, będącego osobą fizyczną, zaliczane są do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepisy art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowią, iż podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 ustawy, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust.3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższymi przepisami możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy.

Z przedmiotowego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będąc Prezesem w spółce „X sp. z o.o.” pełnił funkcję zarządzającą, prowadził sprawy spółki i reprezentował spółkę na zewnątrz. Wobec powyższego usługi wykonywane w ramach stosunku pracy na rzecz poprzednika prawnego (spółki przekształcanej „X sp. z o.o.”) miały charakter usług zarządzania. Przedmiotem działalności spółki komandytowej będzie zaś działalność produkcyjna, usługowa i handlowa m. in. w zakresie kruszyw mineralnych, materiałów budowlanych oraz usługi spedycyjne i transportowe. Zgodnie z oświadczeniem podatnika przychody uzyskiwane z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej (spółki przekształconej) będą obejmowały wyłącznie przychody z jej podstawowej działalności. Zatem zakres czynności wykonywanych przez wnioskodawcę w spółce komandytowej „Y sp. z o.o. spółka komandytowa” w żaden sposób nie będzie odpowiadał czynnościom wykonywanym uprzednio na podstawie stosunku pracy zawartego ze spółką „X sp. z o.o.”.

Natomiast pełnienie funkcji Prezesa w spółce „Z sp. z o.o.” nie będzie odbywało się w ramach stosunku pracy, w związku z tym przepisy art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdują zastosowania.

Reasumując - w świetle powołanych przepisów wnioskodawca może skorzystać z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej stawką 19%, na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj