Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF2/415-30/136/07/AZ
z 19 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF2/415-30/136/07/AZ
Data
2007.06.19
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku
Słowa kluczowe
ulga budowlana
utrata prawa do ulgi
wycofanie wkładu
Pytanie podatnika
Czy w opisanej we wniosku sytuacji nastąpiła utrata prawa do ulgi budowlanej skutkująca obowiązkiem zwrotu uprzednio odliczonych od podatku kwot?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.03.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 roku, w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Wnioskodawców wyrażone we wniosku – za nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30.03.2007r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 27a ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 roku, w kwestii obowiązku zwrotu kwot odliczonych od podatku w ramach ulgi budowlanej, w sytuacji ogłoszenia upadłości przez dewelopera i dokonania zwrotu Wnioskodawcom części wniesionego wkładu. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona w dniu 04.12.1998r. zawarła umowę z firmą XYZ na budowę lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym usytuowanym w Warszawie przy ul. BBB. Za powyższy lokal Wnioskodawcy zapłacili pełną kwotę wynikającą z umowy tj. 196.698 zł. W związku z ogłoszeniem przez Sąd Gospodarczy w 2002 roku upadłości firmy XYZ Wnioskodawcy postanowili kupić nowe mieszkanie, co w efekcie nastąpiło w 2005 roku. W tym samym roku syndyk zadecydowała o dokończeniu budowy, jednak związane to było z około dwukrotnym podniesieniem ceny lokalu. Strona zmuszona była zrezygnować z tej oferty ze względu na trwający proces kupna mieszkania usytuowanego w budynku przy ul. AAA. Nabycie powyższego lokalu nastąpiło na tzw. wolnym rynku aktem notarialnym z dnia 19.05.2005r. za kwotę 182.500 zł. W związku z rezygnacją Strony z kontynuowania budowy lokalu przy ul. BBB w Warszawie, syndyk w 2006 roku, na podstawie wyroku Sądu Rejonowego, dokonał zwrotu 70% wpłaconych wkładów tj. kwoty 74.683 zł. Jednocześnie Wnioskodawcy zaznaczają, że w latach 2000 – 2002 skorzystali z odliczeń w ramach dużej ulgi budowlanej na łączną kwotę 3.583,35 zł. W oparciu o przedstawioną sytuację, Wnioskodawcy zwrócili się z zapytaniem, czy nastąpiła utrata prawa do ulgi budowlanej skutkująca obowiązkiem zwrotu uprzednio odliczonych od podatku kwot? Wnioskodawcy wyrażają stanowisko, iż nie są zobowiązani do zwrotu odliczonych od podatku kwot z tytułu korzystania z ulgi mieszkaniowej. Otrzymana od syndyka część wpłaconych wkładów nie wynika bowiem z rezygnacji Strony z budowy, lecz jest konsekwencją niedotrzymania umowy przez dewelopera XYZ. Nie bez znaczenia, w ocenie Strony, pozostaje także fakt, iż uzyskane środki pieniężne zostały wykorzystane w ciągu pięciu lat na zakup innego mieszkania. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje: Z dniem 1 stycznia 2002r. z ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zostały skreślone ulgi mieszkaniowe. Jednocześnie jednak, zgodnie z dyspozycją art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) podatnikom, którzy w latach 1997 – 2001 nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt. 1 lit. a) – f) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji – poniesionych od dnia 1 stycznia 2002r. do dnia 31 grudnia 2004r. Zagadnienia związane z utratą prawa do ulgi mieszkaniowej reguluje przepis art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001r Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.). Na mocy w/w uregulowania prawnego przedłużone zostało obowiązywanie art. 27a ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 roku. W konsekwencji oznacza to, że przepis ten ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 01.01.2002r. Stosownie do art. 27a ust. 13 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2002r., w sytuacji, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, określone w ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy (w tym na nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne), a następnie: 1) wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład, 2) w całości zmienił przeznaczenie lokalu lub budynku mieszkalnego na użytkowy, 3) po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem, gdy zwrócone kwoty zaliczone zostały do przychodów podlegających opodatkowaniu, 4) wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem, gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez te kasę, 5) przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych, - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów. Z literalnego brzmienia art. 27a ust. 1 pkt. 1 lit. b) - f) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 roku, wynika, iż ustawodawca objął ulgą podatkową, w ramach jednego limitu określonego w ust. 2 art. 27a, szereg inwestycji związanych z zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Jedną z nich jest zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. Z kolei konstrukcja przepisu art. 27a ust. 13 w/w ustawy wskazuje, iż przypadki w nim wymienione mają charakter katalogu zamkniętego, co w konsekwencji oznacza, że ich wystąpienie stanowi podstawę do zwrotu ulg mieszkaniowych wykorzystywanych w latach poprzednich. Jednocześnie z treści złożonego wniosku wynika, iż w dniu 19.05.2005r. Wnioskodawcy dokonali zakupu na wtórnym rynku lokalu mieszkalnego usytuowanego w Warszawie, przy ul. AAA. Ponadto w 2006 roku w związku z rezygnacją Strony z kontynuowania budowy lokalu przy ul. BBB w Warszawie, syndyk masy upadłości dokonał zwrotu 70% wpłaconych wkładów. Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawioną we wniosku sytuację, a w szczególności fakt zwrotu części należności z masy upadłości oraz zakupu innego lokalu na rynku wtórnym, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wystąpi obowiązek doliczenia uprzednio odliczonych kwot do podatku dochodowego za rok, w którym nastąpił zwrot odliczonych wydatków. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje także fakt zakupu innego lokalu mieszkalnego w ciągu pięciu lat. A zatem stanowisko Wnioskodawców wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe. Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.