Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DG/415-IX/100-24a/07
z 14 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DG/415-IX/100-24a/07
Data
2007.09.14



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
dopłata
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego
przejazdy


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania kwot dotacji do sprzedaży biletów ulgowych otrzymywanych z budżetu samorządu wojewódzkiego w związku z ustawowymi uprawnieniami do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie: - art. 14a § 1, art. 14a § 3 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy uznaje stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 25 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania kwot dotacji do sprzedaży biletów ulgowych otrzymywanych z budżetu samorządu wojewódzkiego za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 26 czerwca 2007 r. złożył Pan w tutejszym Urzędzie wniosek o udzielenie przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka Komandytowa ... i Wspólnicy, której jest Pan komandytariuszem, planuje zawrzeć umowę z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub innym przewoźnikiem posiadającym umowę z tym województwem uprawniającą do otrzymywania z budżetu województwa dopłat do ulgowych biletów dla osób uprawnionych na podstawie odrębnych ustaw, a w szczególności ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.). Po zawarciu umowy, Spółka będzie miała obowiązek składać miesięczne informacje do Urzędu Marszałkowskiego, Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Toruniu, dotyczące wysokości dokonanej sprzedaży i związanej z nią wysokości należnych dopłat. Na tej podstawie Urząd Marszałkowski będzie przekazywał na konto Spółki, lub za pośrednictwem innego przewoźnika, przyznane kwoty dotacji.

Zapytanie dotyczy opodatkowania kwot dotacji do sprzedaży biletów ulgowych otrzymywanych z budżetu samorządu wojewódzkiego w związku z ustawowymi uprawnieniami do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych.

Pana zdaniem, dotacje te korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Wskazuje Pan, że takie samo stanowisko zaprezentowało Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 23 czerwca 1999 r. Nr PP1-7201-66/99/ER dotyczącym dopłat do przewozów pasażerskich w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według Pana, zwolnienie to dotyczy wszystkich podmiotów otrzymujących dotacje, pod warunkiem, że otrzymana wypłata jest dokonywana tytułem dotacji, zaś źródłem wypłaty jest budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego. Wraz ze wspólnikami będzie się Pan ubiegał o dotacje mające charakter dopłat do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, czyli dotacje przedmiotowe mieszczące się w wykazie dotacji wymienionych w ustawie o finansach publicznych.

Ocena prawna Pana stanowiska w sprawie.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące dotacji należy interpretować w powiązaniu z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na uwagę zasługują przede wszystkim dotacje celowe oraz dotacje przedmiotowe. Spośród wykazu tych dotacji dla osób fizycznych, w tym dla osób mających status przedsiębiorców, wyszczególnionego w art. 106 ust. 2 powołanej ustawy, istotne są dotacje przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji oraz dotacje mające charakter dopłat do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, czyli dotacje przedmiotowe, jak również „unijne” dotacje rozwojowe.

Otrzymana przez przedsiębiorcę dotacja będzie stanowiła jego przychód z działalności gospodarczej, gdy będą spełnione dwie przesłanki związane z:

  1. przeznaczeniem dotacji oraz
  2. uszczegółowieniem tego przeznaczenia.

Pierwsza przesłanka zakłada przeznaczenie dotacji na pomniejszenie (pokrycie) kosztów działalności gospodarczej, co będzie miało wpływ na zwiększenie dochodu, czyli różnicy między przychodem a kosztami jego uzyskania.

Natomiast druga przesłanka dotyczy dotacji przeznaczonych na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków ukierunkowanych na sfinansowanie pozyskania składników majątku trwałego, czyli środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Jednakże w art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym ustawodawca zawarł katalog przychodów, w tym dotacji, które zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z kolei zgodnie z przepisami art. 8a ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.), finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

Oznacza to, iż dopłaty do ceny biletów mieszczą się w zakresie zadań własnych województwa i stanowią dotację budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego stwierdzić należy, iż otrzymane przez Spółkę Komandytową ... i Wspólnicy, której Pan jest komandytariuszem, dotacje do sprzedaży biletów ulgowych z budżetu samorządu wojewódzkiego, korzystają ze zwolnienia zgodnie z treścią powołanego art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Mając to na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych oraz kontroli skarbowej w odniesieniu do pytania zawartego we wniosku, przytoczonego stanu faktycznego oraz stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy do czasu jej zmiany lub uchylenia decyzją organu odwoławczego.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj