Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
IS.I/1/4230-3/07
z 10 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1/4230-3/07
Data
2007.08.10



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy



Słowa kluczowe
akcja
budżet państwa
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie (nabycie) akcji
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
W jakim terminie S.A. powinna zaprzestać składania deklaracji i dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa?


Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) – Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie – po rozpatrzeniu zażalenia R. S.A. z dnia 31.05.2007 r., na postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 24.05.2007 r., znak: PUS.I/423/25/07 stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zmienia ww. postanowienie w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki, wyrażone we wniosku z dnia 1.03.2007 r.

Pismem z dnia 1.03.2007 r., R. S.A. zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Spółka poinformowała, że na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jednolity z 2002 r. Dz. U. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) Rada Ministrów pismem z dnia 28.12.2006 r., znak: RM-24-394-06 udzieliła zgody na wniesienie przez Skarb Państwa do Spółki P. SA 680 000 akcji R. S.A., serii A od nr A 000000001 do nr A 000680000 o wartości nominalnej 100 zł każda, należących dotychczas do Skarbu Państwa. Zdaniem Spółki zbycie akcji na podwyższenie kapitału i objęcie akcji w podwyższonym kapitale nastąpiło w dniu 29.12.2006 r. umową o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Akcyjnej P. R. S.A. stał się spółką zależną od spółki P. S.A., przestając jednocześnie być jednoosobową spółką Skarbu Państwa. „Skarb Państwa zachował w R. S.A. pakiet akcji wynoszący 15% kapitału zakładowego jednostki”. W dniu 19.01.2007 r. nastąpiło potwierdzenie dokonania zbycia akcji poprzez wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym nr 0000267235 zmiany wysokości kapitału zakładowego P. S.A.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca sformułował zapytanie: „W jakim terminie R S.A. powinien zaprzestać składania deklaracji i dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa?” Prezentując własne stanowisko w sprawie Spółka stwierdziła, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 1.12.1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa obowiązek dokonywania wpłat z zysku przez R. S.A. na rzecz budżetu państwa ustał z dniem 31.12.2006 r. Wobec powyższego – zdaniem Wnioskodawcy – R. S.A. nie jest zobowiązany do wnoszenia zaliczek na wpłaty z zysku w 2007 r. Ponadto Spółka stwierdziła, że „bez wpływu na powyższe pozostaje data dokonania deklaratoryjnego wpisu w KRS dotyczącego podwyższenia kapitału zakładowego P. S.A. w związku z objęciem akcji w spółkach, o których mowa w akcie notarialnym A Repertorium Nr 22576/2006 z dnia 29.12.2006 r.”

Postanowieniem z dnia 24.05.2007 r., znak: PUS.I/423/25/07 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej udzielił Wnioskodawcy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1.03.2007 r., za nieprawidłowe. W uzasadnieniu ww. postanowienia organ I instancji stwierdził, że ustanie obowiązku dokonywania wpłat z zysku nastąpiło z końcem miesiąca, w którym „zostało zarejestrowane przez sąd rejestrowy wniesienie przez Skarb Państwa akcji do Spółki P.”, tj. z dniem 31.01.2007 r. Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, odwołując się do treści art. 430 i 431 ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych, podkreślił że podwyższenie kapitału zakładowego wymaga zmiany statutu, która dla swej skuteczności winna być wpisana do rejestru. Zdaniem organu I instancji okoliczność ta przesądza o konstytutywnym charakterze tego wpisu.

Podatnik wniósł zażalenie na ww. postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie (pismo z dnia 31.05.2007 r.,) żądając zmiany zaskarżonego postanowienia i „uznania zgodnie ze stanowiskiem Spółki zawartym we wniosku z 01.03.2007, że z dniem 29.12.2006 r. R. S.A. przestał być jednoosobową spółką Skarbu Państwa i (...) obowiązek dokonywania wpłat z zysku przez R. S.A. na rzecz budżetu państwa ustał z dniem 31.12.2006 r.”

Zaskarżonemu postanowieniu Spółka zarzuciła naruszenie prawa materialnego, a to art. 3 ustawy z dnia 1.12.1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21.02.1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji - przez ich błędną wykładnię i bezpodstawne uznanie, że R. S.A. utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z dniem 19.01.2007 r., gdyż w tej dacie zostało zarejestrowane przez sąd rejonowy wniesienie przez Skarb Państwa akcji do Spółki P.

Według Spółki zbycie akcji na podwyższenie kapitału i objęcie akcji w podwyższonym kapitale nastąpiło w dniu 29.12.2006 r. umową o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki P. S.A. (akt notarialny Repertorium A nr 22576/2006) i w tej dacie R. S.A. stał się spółką zależną od spółki P. S.A., przestając być jednocześnie jednoosobowa spółką Skarbu Państwa. Umowa skutkująca zbyciem akcji jest – zdaniem Spółki – „zamkniętą całością wywołującą skutek prawny z datą zawarcia i następne (inne) czynności, choćby miały istotnie charakter konstytutywny nie mają wpływu na określenie daty zbycia. Nie można pojęciowo utożsamiać daty zbycia akcji z 29.12.2006 r. z inną rodzajowo czynnością rejestracji podwyższenia kapitału. Wobec powyższego R. S.A. nie jest obowiązany do wnoszenia zaliczek na wpłatę zysku w 2007 r.”.

Organ odwoławczy w oparciu o analizę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółki z dnia 1.03.2007 r. i obowiązujące przepisy prawa stwierdził co następuje:

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 1.12.1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r., Nr 154, poz. 792), przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7 tej ustawy, stosuje się do: jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W myśl art. 2 ust. 1 - 5 ww. ustawy Spółki, o których mowa w jej art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka. Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku, należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Z kolei przepis art. 3 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 tej ustawy ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Jak wykazano wyżej, na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji Rada Ministrów udzieliła zgody na wniesienie przez Skarb Państwa do Spółki P. S.A. 680 000 akcji R. S.A., należących dotychczas do Skarbu Państwa. Następnie na podstawie „Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki P. Spółka Akcyjna” z dnia 29.12.2006 r., nastąpiło wniesienie do Spółki P. S.A. wkładu niepieniężnego w postaci 680 000 akcji R. S.A., stanowiących 85% wszystkich akcji Spółki.

W tych okolicznościach sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie – podzielając stanowisko R. S.A. zawarte we wniosku z dnia 1.03.2007 r. – uznał, że w wyniku przeniesienia akcji na rzecz Spółki P. S.A., R. S.A. utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z dniem 29.12.2006 r., gdyż z tym dniem jej udziałowcem, oprócz Skarbu Państwa, stał się również inny podmiot.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Spółka z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji - to jest z końcem grudnia 2006 r. - nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i nie podlega obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 1.12.1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21.02.1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie nie podziela stanowiska organu I instancji, iż R. S.A. utracił status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z dniem 19.01.2007 r., tj. w dacie zarejestrowania przez sąd rejestrowy wniesienia przez Skarb Państwa akcji do Spółki P. oraz, że ustanie obowiązku dokonywania wpłat z zysku nastąpiło z końcem miesiąca, w którym „zostało zarejestrowane przez sąd rejestrowy wniesienie przez Skarb Państwa akcji do Spółki P.”, tj. z dniem 31.01.2007 r.”. Stwierdza bowiem, że zbycie akcji R. S.A. na rzecz Spółki P. nastąpiło w dniu 29.12.2006r., tj. w dacie zawarcia „Umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki P. Spółka Akcyjna”, a co za tym idzie, obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustał z końcem miesiąca grudnia 2006 r.

Wskazane w postanowieniu, będącym przedmiotem zażalenia przepisy art. 430 § 1 i 431 § 1 ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) nie mają zastosowania w analizowanym przypadku w odniesieniu do R. S.A., bowiem dotyczą spółki akcyjnej, w której nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego między innymi w drodze emisji nowych akcji, co miało miejsce w P. S.A. Natomiast w R. S.A. nie nastąpiła zmiana w kapitale zakładowym, polegająca na jego podwyższeniu zmienił się jedynie akcjonariusz tej Spółki.

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie ww. ustawy stosuje się przepisy ustawy Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.07.2007 r., z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.07.2007 r.), zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie organu I instancji, o ile uzna, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie – Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie orzekł jak w rozstrzygnięciu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj