Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II/443/16/2007/RO
z 17 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II/443/16/2007/RO
Data
2007.04.17



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
towar handlowy


Pytanie podatnika
Czy spółka ma obowiązek opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów handlowych i materiałów reklamowych, nie będących próbkami, prezentami o małej wartości i drukowanymi materiałami reklamowymi, na cele reprezentacji i reklamy - czyli na cele ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?
Tożsamy z
148356, 118649, 100592


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), art. 7 pkt 1, 2, 3, 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 18.01.2007r. ze znakiem L.dz.7/07 (data wpływu do tut. Urzędu 22.01.2007 r.), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko zaprezentowane przez Podatnika za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 2 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 22.01.2007 r. D. S.A. zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadząc wyłącznie działalność opodatkowaną dokonuje sprzedaży towarów krajowych i importowanych. W ramach reprezentacji oraz reklamy sprzedawanych towarów firma organizuje różnego rodzaju promocje, programy lojalnościowe, konkursy, degustacje oraz rozdaje prezenty tj. nieodpłatnie przekazuje krajowe i zagraniczne towary handlowe oraz materiały reklamowe związane z produktami i towarami handlowymi kontrahentom. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również , że często przekazywane prezenty nie spełniają kryterium prezentu o małej wartości, materiału reklamowego czy próbki, a przy zakupie tych towarów Podatnik odlicza podatek naliczony. Jak informuje Podatnik celem powyższych działań jest pozyskiwanie nowych klientów, zwiększenie sprzedaży, kształtowanie i wzmacnianie wizerunku firmy.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Spółka wniosła o wyjaśnienie, czy cyt.: ,,Czy (...) ma obowiązek opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów handlowych i materiałów reklamowych, nie będących próbkami, prezentami o małej wartości i drukowanymi materiałami reklamowymi, na cele reprezentacji i reklamy czyli na cele ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem?”. Zdaniem Podatnika cyt.: „Działania takie bezsprzecznie są związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem i (...) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie wyjaśnia:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W niektórych jednak przypadkach opodatkowaniu podlega również nieodpłatne przekazanie towarów. Jak wynika bowiem z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z jego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Zgodnie jednak z ust. 3 art. 7 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości i próbek. Wyłączenie zakresu stosowania przepisu ust. 2 dotyczy więc towarów, które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością przedsiębiorstwa (przekazanie druków reklamowych lub próbek towarów zawsze ma taki związek, zazwyczaj także przekazanie prezentów). Z powyższego wynika więc , że przepis art. 7 ust. 2 znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca wyłączył spod opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając jednak na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem. Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów – oczywiście za wyjątkiem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Wobec powyższego, zdaniem tut. organu nieodpłatne przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (przekazanie), z wyjątkiem wymienionych w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od celu przekazania, jeżeli przy ich zakupie podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj