Interpretacja Urzędu Celnego w Radomiu
444000-PA-911/14a-07/07/DJ
z 25 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
444000-PA-911/14a-07/07/DJ
Data
2007.05.25



Autor
Urząd Celny w Radomiu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zabezpieczenie akcyzowe

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
akcyza
aport
skład podatkowy
zabezpieczenie akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy możliwe jest korzystanie z decyzji naczelnika urzędu celnego (zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego) przez nowo utworzony podmiot prawa (sp. z o.o.) w przypadku wniesienia aportem poprzedniego przedsiębiorstwa?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 i 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 12.03.2007 r., data złożenia w urzędzie pocztowym 12.03.2007 r. (data wpływu do Ministerstwa Finansów w Warszawie 12.03.2007r.), data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 29.03.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu

uznaje przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 12.03.2007r. do Ministerstwa Finansów w Warszawie wpłynął wniosek z dnia 19.02.2007r. Podatnika .................................. z siedzibą ................................................., reprezentowanego przez adwokata ............. z Kancelarii Adwokackiej ..................................., w sprawie udzielenia w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 23.03.2007r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 29.03.2007r.) Ministerstwo Finansów Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego AE-VI-03-50.1/KK/07/1129 przekazało przedmiotowy wniosek do rozpatrzenia zgodnie z właściwością Naczelnikowi Urzędu Celnego w Radomiu.

Z pisma wynika następujący stan faktyczny:

XXXX decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu z dnia 09 czerwca 2004r. uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (numer akcyzowy składu podatkowego PL44400017327). Ponadto decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu z dnia 28 grudnia 2006r. Podatnik został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (kwota XXXX PLN). Planowany rozwój firmy związany z przekształceniem przedsiębiorstwa XXX w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, skutkuje wniesieniem do nowo utworzonej spółki aportu w postaci istniejącej firmy XXXX.

Pytanie Podatnika

dotyczy możliwości korzystania z w/w decyzji (zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego) w stosunku do nowo utworzonego podmiotu, w przypadku wniesienia aportu do nowo utworzonej spółki przedsiębiorstwa. Jedynym udziałowcem nowo utworzonej spółki będzie obecny właściciel .................................

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem Strony, przy wniesieniu aportem do nowo utworzonej spółki całości przedsiębiorstwa „XXXX”, następuje również wniesienie wartości niematerialnych w postaci praw nabytych przez firmę „.XXXX”, w tym również uprawnień do zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Analiza stanu faktycznego, jak i stanu prawnego zdaniem Podatnika prowadzi do wniosku, iż nowo utworzona spółka może skutecznie korzystać z praw wniesionych do spółki w formie aportu.

Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia :

Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmian.) art. 31 ust. 1 stanowi, że zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki :

1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

5) złoży zabezpieczenie akcyzowe;

6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Ponadto z przepisów wynika obligatoryjny obowiązek (art. 32 ust. 4 ustawy) prowadzącego skład podatkowy do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Przepisy wykonawcze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zmian.) stanowią (§ 10 w/w rozporządzenia), że w przypadku gdy zmiana danych zawartych we wniosku wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub dotyczy warunków określonych w art. 31 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Przekształcenie podmiotu prowadzącego skład podatkowy, skutkujące zmianą formy prawnej prowadzonej działalności jest zatem zmianą, która w sposób istotny wpływa na treść udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a zatem wymaga od zainteresowanego podmiotu złożenia wniosku do właściwego naczelnika urzędu celnego celem uaktualnienia.

Jednocześnie art. 44 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że właściwy naczelnik urzędu celnego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy i korzystający z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmioty te:

1) mają swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2) korzystają z procedury zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;

3) ich sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych;

4) nie naruszyły w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat;

5) zobowiązały się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.

W sytuacji naruszenia przez podmiot prowadzący skład podatkowy któregokolwiek z tych warunków, naczelnik urzędu celnego cofa zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (art. 44 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Kodeks spółek handlowych wprowadzony ustawą z dnia 15 września 2000r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zmian.) określa w art. 4 § 1 definicję spółki kapitałowej, i tak za taki podmiot zostaje uznana spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna.

W art. 14 § 1 w/w kodeksu spółek handlowych zawarto ogólną zasadę, że przedmiotem wkładu do spółki kapitałowej nie może być prawo niezbywalne lub świadczenie pracy bądź usług. Sam aport jest prawem „posiadającym określoną wartość majątkową”. Jest to prawo o charakterze realnym, może być wydzielone z majątku wspólnika i być przeniesione na spółkę w celu pokrycia wartości udziałów wspólnika w kapitale zakładowym, znajdujące odzwierciedlenie w bilansie spółki. Przedmiotem wkładu mogą być prawa zarówno rzeczowe jak i obligacyjne, którym można przypisać określoną wartość rzeczywistą. Własność przedsiębiorstwa jest prawem rzeczowym i bezsporny jest fakt, że może stanowić przedmiot aportu.

Za przedsiębiorstwo Kodeks cywilny- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. (Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zmian.) art. 551 uznaje zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności.

Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizacyjne przedsiębiorstwa lub jego wyodrębnionych części nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów towarów wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Biorąc pod uwagę fakt, że nowo zawiązana spółka ma posiadać charakter kapitałowy, a tym samym nabyć osobowość prawną, na podstawie analizy przytoczonych przepisów podmiot prowadzący obecnie działalność gospodarczą o statusie składu podatkowego, aby stać się podmiotem praw i obowiązków wynikających z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu powinien złożyć następujące dokumenty:

1) dokument potwierdzający, iż wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT)

2) zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON

3) decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP);

4) potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego – aktualizacja

5) zaświadczenia wydane przez:

- właściwego naczelnika urzędu skarbowego i naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa oraz cłem;

- właściwy dla siedziby oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

6) informacje z Krajowego rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;

7) oświadczenie wnioskodawcy, że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, ani likwidacyjne;

8) odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym;

9) inne dokumenty, wymagane na podstawie odrębnych przepisów, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem będzie obecny właściciel przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarcza pod firmą „................. - wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego pod warunkiem uzupełnienia dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jak zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego, lecz nie wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z decyzji zwalniającej z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (prawo niezbywalne).

Nowo powstały podmiot chcąc korzystać ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego winien zatem złożyć wniosek w sprawie udzielenia zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wraz z dokumentacją wskazaną w rozporządzeniu z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (Dz. U. Nr 35, poz.313) § 2 pkt 1, mianowicie:

1) aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym

2) potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

3) zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON i numeru identyfikacji podatkowej NIP;

4) zaświadczenie, wydane przez :

a) naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu - o niezaleganiu przez podmiot w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,

b) właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – o niezaleganiu przez podmiot ze składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

5) zaświadczenie, wydane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu, że podmiot nie naruszył w sposób istotny przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3lat;

6) pozytywną opinię o sytuacji finansowej podmiotu, wydaną przez bank prowadzący jego rachunek rozliczeniowy;

7) oświadczenie podmiotu, z którego wynika, iż w stosunku do podmiotu nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, układowe, upadłościowe lub egzekucyjne;

8) zobowiązanie do zapłacenia kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.

W przypadku niezłożenia przez nową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wniosku w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (niespełnienie bądź naruszenie warunków określonych w art.44 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym, Podatnik zobowiązany jest złożyć zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 45 ustawy pod rygorem cofnięcia udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj