Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-79/07/AP
z 22 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-79/07/AP
Data
2007.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
decyzja
łowiectwo
nadleśnictwo
nadzór
opodatkowanie
organ
organ władzy publicznej
podatek od towarów i usług
władza
władza publiczna


Istota interpretacji
Czy czynność przekazania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawienia łącznie z pobieraniem z tego tytułu opłat (ekwiwalentu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 633 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko "N", przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2007 r. (data wpływu 31 lipca 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2007 r. (data wpływu 21 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich łącznie z pobieraniem z tego tytułu należnych opłat (ekwiwalentu) - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przekazania w zarząd obwodów łowieckich łącznie z pobieraniem z tego tytułu należnych opłat.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 ze zm.) obwody łowieckie wydzierżawia się kołom łowieckim Polskiego Związku Łowieckiego. Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa może wyłączyć obwód łowiecki z wydzierżawienia i przekazać go w zarząd na okres 10 lat z przeznaczeniem na ośrodki hodowli zwierzyny. Zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 w/w ustawy koła łowieckie wypłacają czynsz dzierżawny nadleśnictwom za teren leśny wchodzący w skład wydzierżawionego obwodu łowieckiego, a gminom za pozostały teren obwodu.

Wnioskodawca jako zarządca obwodów wyłączonych z wydzierżawienia stosownie do art. 31 ust. 3 w/w ustawy jest zobowiązany uiszczać ekwiwalent równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę. Podział tego ekwiwalentu następuje na takich samych zasadach jak czynszu dzierżawnego wypłacanego przez koła łowieckie tj. pomiędzy nadleśnictwa i gminy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy czynność przekazania w zarząd obwodów łowieckich wyłączonych z wydzierżawienia łącznie z pobieraniem z tego tytułu opłat (ekwiwalentu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem wnioskodawcy przekazanie obwodu łowieckiego w zarząd nie jest dostawą towaru, o której mowa w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ oddanie w zarząd nie stanowi przeniesienia prawa własności. W związku z przekazaniem obwodu łowieckiego w zarząd nie występuje czynność zawarcia umowy, gdyż jest to decyzja organu państwowego o zmianie zagospodarowania obwodu. W związku z powyższym przekazanie w zarząd przez gminę obwodu łowieckiego należy zaliczyć do usług. Wnioskodawca uważa, że opisana czynność należy do usług administracyjnych związanych z rolnictwem, leśnictwem, rybołówstwem i myślistwem sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 75.13.11. wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, na podstawie klasyfikacji dokonanej przez GUS i przesłanej do "R" w pismem z dnia 19 września 2002 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści art. 6 ustawy z dnia 13 października 1995 r.- Prawo łowieckie (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 ze zm.) wynika, że naczelnym organem administracji rządowej w zakresie łowiectwa jest minister właściwy do spraw środowiska. Stosownie do art. 28 ust. 2 tej ustawy minister właściwy do spraw środowiska może, w drodze decyzji, przekazać obwody łowieckie w zarząd z przeznaczeniem na ośrodki hodowli zwierzyny.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy - Prawo łowieckie za obwody wyłączone z wydzierżawiania zarządcy tych obwodów uiszczają ekwiwalent równy wysokości średniego czynszu za dzierżawę, stosowanego z obwodach łowieckich, wydzierżawionych na obszarze danej gminy lub gmin sąsiednich, a należność rozliczają według zasad określonych w ust. 1 i 2, tzn. nadleśnictwu przypada czynsz (ekwiwalent) odpowiadający powierzchni państwowych gruntów leśnych, a gminom – odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu łowieckiego.

Z powołanych przepisów wynika, że przekazanie obwodów łowieckich w zarząd następuje w drodze decyzji organu władzy publicznej. Należy podkreślić, iż przy wykonaniu czynności przekazania obwodów łowieckich w zarząd decyzją administracyjną, nie dochodzi do zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Z uwagi na to, iż w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca wyłączenie wskazane w art. 15 ust. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług (nie jest zawierana umowa cywilnoprawna), organ władzy publicznej – minister właściwy ds. środowiska nie jest w tym zakresie podatnikiem tego podatku, a oddanie w zarząd obwodów łowieckich decyzją takiego organu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. W konsekwencji ekwiwalent otrzymywany od zarządcy obwodu łowieckiego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj