Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PDF-1/415-2/07
z 25 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF-1/415-2/07
Data
2007.05.25
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
ulga remontowa
Pytanie podatnika
Czy jest możliwe dokonanie odliczenia od podatku w związku z wydatkami poniesionymi na remont mieszkania podatku gdy podatnik nie posiada faktur VAT dokumentujących wydatki?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 04-04-2007 r., (wpływ do US 06-04-2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 02-05-2007 r. (wpływ do US 07-05-2007 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Zgodnie z opisanym stanem faktycznym od 2003 roku rozpoczął Pan remont i modernizację zajmowanego lokalu mieszkalnego. Lokal ten stanowił wyodrębniony pokój z dostępem do zimnej wody. W wyniku przeprowadzonego przez Pana remontu powstały trzy pomieszczenia tj.: pokój, kuchnia i łazienka. Zakres przeprowadzonych robót obejmował wykonanie ścianek działowych i posadzek, flizowanie, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej oraz wymianę urządzeń sanitarnych i elektrycznych, a także wymianę całości umeblowania. Większość prac remontowo-budowlanych wykonał Pan we własnym zakresie, a tylko w nieznacznym stopniu korzystał Pan z usług specjalistycznych firm. Kwotę wydatków poniesionych na zakup materiałów wykorzystanych do remontu mieszkania oszacował Pan na ponad 10.000 zł. Niestety nie posiada Pan faktur VAT potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i urządzeń, jak również dokumentujących wartość robót wykonanych przez firmy. Wyjątkiem są faktury VAT potwierdzające zakup urządzeń objętych gwarancją producenta tj.: kuchenki elektrycznej, pralki i lodówki. Zaznacza Pan również, że nie korzystał Pan z odliczeń w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej. Stanowisko podatnika: Rozpatrując wniosek w oparciu o obowiązujący stan prawny stwierdza się co następuje: Natomiast w latach 2004-2005 prawo do odliczenia ulgi remontowo-modernizacyjnej przysługiwało na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), w myśl którego wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Analizując wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że jedyną możliwością udokumentowania wysokości poniesionych wydatków na cele remontu i modernizacji mieszkania jest posiadanie faktur VAT. Ustawodawca nie wskazał natomiast żadnej innej formy obliczenia wysokości poniesionych wydatków, wobec czego organ podatkowy nie ma podstaw prawnych do określenia wartości poniesionych nakładów w drodze np. oględzin. Mając na uwadze powyższe tutejszy organ podatkowy stwierdza, że jedynym wydatkiem, który może Pan odliczyć w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej jest udokumentowany fakturą VAT wydatek na zakup kuchenki elektrycznej, przy czym odliczeniu od podatku podlega kwota stanowiąca 19 % poniesionych wydatków (art. 27a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), o ile suma tych wydatków od początku każdego okresu trzyletniego – w tym przypadku dot. lat 2003-2005 – wynosi co najmniej 567,00 zł (art. 27a ust. 5 ustawy). W tym celu winien Pan złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 Ordynacji podatkowej wraz ze skorygowanym zeznaniem podatkowym za rok, w którym dokonano powyższego zakupu. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, natomiast tut. organ podatkowy nie oceniał treści załączonych do wniosku dokumentów. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.