Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
1415/POII/415-12/07/KD
z 31 lipca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1415/POII/415-12/07/KD
Data
2007.07.31
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychody ze stosunku pracy
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
czy wystawiony dowód wpłaty, w którym dokładnie nie określono rodzaju oraz czasu trwania wypoczynku organizowanego przez biuro podróży oraz zaświadczenia wystawiane przez zakład pracy małżonka, w którym potwierdzono udział dziecka w koloniach i określono koszt kolonii może być podstawą do dofinansowania zgodnie z art.21 ust.1 pkt 78 w/w ustawy.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28 maja 2007r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym p o s t a n a w i a uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 pracowników Z jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Zespół w dniu 28 maja 2007r. zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania do wypoczynku dzieci pracowników Z. Z przedmiotowego wniosku wynika: Stan faktyczny. Zespół zgodnie z regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych część posiadanych środków przeznacza na dofinansowanie do wypoczynku dzieci pracowników Z. Dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu jeśli jest to forma wypoczynku, zorganizowana zgodnie z art.21 ust.1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest udokumentowanie wniosku rachunkiem lub innym dowodem potwierdzającym uczestnictwo w określonej formie wypoczynku. Wątpliwość budzi jednak forma wystawionego dowodu wpłaty (dowód w załączeniu), w którym dokładnie nie określono rodzaju oraz czasu trwania wypoczynku organizowanego przez biuro podróży. Ponadto pracownicy przedkładają zaświadczenia wystawione przez zakład pracy małżonka, w którym potwierdzono udział dziecka w koloniach letnich i określono koszt kolonii. Zapytanie. Wnioskujący zwraca się z zapytaniem: czy wystawiony dowód wpłaty, w którym dokładnie nie określono rodzaju oraz czasu trwania wypoczynku organizowanego przez biuro podróży oraz zaświadczenia wystawiane przez zakład pracy małżonka, w którym potwierdzono udział dziecka w koloniach i określono koszt kolonii może być podstawą do dofinansowania zgodnie z art.21 ust.1 pkt 78 w/w ustawy. Zdaniem wnioskodawcy zaświadczenia lub inne dowody wpłaty (w których brak określenia formy wypoczynku i terminu) zgodnie z art.21 ust.1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991roku o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią podstawy do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego dofinansowania. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w złożonym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U.z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa sie wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty,bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze,wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl przepisów art.21 ust.1 pkt 78 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty do : wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką , pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18: a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości, b) z innych źródeł- do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760zł. Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że do zwolnienia z podatku dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 finansowanych z funduszu socjalnego, niezbędne jest łącznie spełnienie poniższych warunków: 1) wypoczynek musi być zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np.: biura turystyczne jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością, m.in.: - podmioty prowadzące działalność agroturystyczną, polegającą na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich, - szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, o których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997roku w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U.Nr 12,poz. 67 z późn.zm.). Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia wypoczynek może być zorganizowany w formach wypoczynku wyjazdowego, zwanych „placówkami wypoczynku” (kolonie,obozy,zimowiska) i w formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np.półkolonie,wczasy w mieście) - kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego, 2) dziecko przebywało na wypoczynku, który przybrał formę wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska. Za definicję powyższych form wypoczynku zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A.2004 należy rozumieć: - wczasy, czyli wypoczynek poza miejscem zamieszkania, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, całodzienne wyżywienie, a niekiedy także rozrywki sportowe i kulturalne, - kolonie, czyli zorganizowany pobyt dzieci i młodzieży poza miejscem stałego zamieszkania, dla wypoczynku w czasie wakacji, - obóz, czyli zorganizowany wypoczynek grupy ludzi, często połączonego z uprawianiem sportu, doskonaleniem zawodowym, nauką języków obcych, - zimowisko, czyli zorganizowany w celach wypoczynkowych pobyt młodzieży poza miastem w czasie ferii zimowych. Do wymienionych form wypoczynku nie kwalifikują się wczasy pod gruszą i wycieczki. 3)posiadanie dokumentu (rachunku, dowodu wpłaty), z którego będzie wynikało ca najmniej: - nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku , na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy zajmuje się organizowaniem wypoczynku), - forma wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz, zimowisko- w jakim okresie), - imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, - imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, - kwotę i datę dokonania zapłaty. 4) dopłaty do wypoczynku muszą być dokonywane na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18, z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z załączonego przez Państwa dowodu wpłaty KP z dnia 25.05.2007r. nie wynika w jakiej formie został zorganizowany wyjazd turystyczno-wypoczynkowy dziecka do Karpacza zorganizowany dla Gimnazjum, zatem nie zostały spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 21 ust.1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przedmiotowa dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Naczelnika tut.Urzędu Skarbowego stanowisko płatnika jest prawidłowe, a mianowicie, że przedłożony dowód wpłaty nie może być podstawą do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art.21 ust.1 pkt 78 w/w ustawy, ponieważ na dowodzie wpłaty nie określono formy wypoczynku w jakiej uczestniczyło dziecko. Nadmienia się, że odnośnie dofinansowania do wypoczynku dzieci wyjeżdżających na tzw. „oazy” , organ podatkowy nie zajął stanowiska, ponieważ we wniosku o wydanie interpretacji nie przedstawiono wyczerpująco stanu faktycznego oraz nie zajęto własnego stanowiska w sprawie. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.