Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-52-1-GK/07
z 2 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-52-1-GK/07
Data
2007.10.02



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
import towarów
podatek od towarów i usług
rozliczanie podatku od towarów i usług
ubytki
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
W jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy imporcie towarów, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25 czerwca 2007 r. ( data wpływu do tut. urzędu 02 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 06 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. urzędu 13 sierpnia 2007 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej dokonuje m.in. przerobu i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak propylen, benzen, ortoksylen. Spółka dysponuje składem podatkowym. Przyjmując towar do magazynu w dokumentacji Spółka wpisuje ilość towaru wynikającego z ważenia tego towaru na wadze znajdującej się w Spółce. Waga ta może się różnić od wielkości wynikających z faktur i/lub dokumentów celnych dotyczących konkretnej dostawy. Waga towaru uwidoczniona na fakturze, lub na dokumentach celnych wynika z ważenia dokonywanego u dostawcy albo na terminalu przeładunkowym. Rozbieżności w wagach spowodowane są błędami wynikającymi z dokładności poszczególnych wag (tolerancji wagowej) lub ubytków powstałych podczas transportu. Ponadto Spółka poinformowała, iż dostawy towarów w zależności od organizacji transportu dzielą się na grupy:

  • import – transport w całości organizowany jest przez dostawcę (dostawa w magazynie Spółki)
  • import – transport do granicy kraju lub jednego z krajów należących do Wspólnoty Europejskiej organizowany jest przez dostawcę, za transport do magazynu odpowiedzialna jest Spółka (dostawa na granicy).

Spółka zadała pytanie w jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług.

W opinii Podatnika w przypadku wystąpienia ubytków towaru powoduje utratę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w części dotyczącej brakującego towaru, przy czym jeśli rozbieżności mieszczą się w granicach zaakceptowanej przez Główny Urząd Miar tolerancji wagowej Spółka dokonuje odliczenia proporcjonalnie do występujących różnic. Natomiast w przypadku wystąpienia rozbieżności wykraczających poza tolerancję wagową Spółka zwraca się do dostawcy o sporządzenie faktury korygującej i obniża kwotę podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z korekty faktury. Jednocześnie Spółka zajęła stanowisko, iż wystąpienie nadwyżek towaru nie ma wpływu na rozliczenie podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Jedną z generalnych zasad funkcjonowania podatku od towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami – zwanej dalej „ustawą”), jest jego potrącalność i neutralność dla przedsiębiorcy. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż import przedmiotowych towarów następuje w wyniku ich nabycia, a towary mają być wykorzystane do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy kwotę podatku naliczonego w przypadku importu stanowi - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Podatnik ma obowiązek wpłacić na rachunek Urzędu Celnego podatek należny z tytułu importu towarów. Z powyższych przepisów wynika, że ma również możliwość odzyskania tej kwoty, poprzez ujęcie jej w deklaracji VAT jako podatku naliczonego do odliczenia, o ile kwota podatku jest wykazana w dokumencie celnym.

Zgłoszenie celne podlega sprawdzeniu przez organ celny, również co do prawidłowości wyliczenia podatku od towarów i usług. Jeżeli w wyniku weryfikacji tego zgłoszenia organ celny stwierdzi, że kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości.

Zgłoszenie celne może być poddane weryfikacji również na żądanie Spółki. Stosownie bowiem do art. 33 ust. 3 ustawy, po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości. Jest to jednak prawo, nie obowiązek podatnika. Organ podatkowy sam z własnej inicjatywy nie może wydać decyzji w tej sytuacji. Podatnik jednak, bez względu na to czy wystąpił z wnioskiem do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości i oczekuje na decyzje, czy też nie, może odliczyć w całości VAT wykazany w dokumencie celnym. Jest to bowiem podatek należny z tytuł importu towarów, który jest obliczany na podstawie ilości towarów importowanych, nie natomiast na podstawie ilości towarów wprowadzonych do magazynu Spółki. Zatem w sytuacji, gdy występują ilość towaru docierającego do magazynu Spółki jest mniejsza od ilości towaru wynikającego z dokumentu SAD Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z tego dokumentu. Faktury wystawiane przez dostawców oraz ich ewentualne korekty nie mają bezpośredniego wpływu na kwotę podatku naliczonego, bowiem jak przedstawiono powyżej kwota podatku naliczonego wynika z dokumentu celnego. Prawo to ulec może zmianie jedynie po wydaniu przez właściwy urząd celny decyzji w zakresie zmiany zgłoszenia celnego. Zatem fakt, iż do magazynu Spółki dociera mniejsza ilość towaru pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zatem obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego uzależnione jest od możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przypadku możliwości zaliczenia całości przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu (imporcie), w przypadku gdy część z tych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów, Spółce w tej części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu (imporcie) przysługiwać nie będzie.

Reasumując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych dokumentów celnych uzależnione jest od możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów całości bądź w części.

Wystąpienie nadwyżek towaru, jak słusznie twierdzi Spółka nie wpływa na rozliczenie podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw niniejsza interpretacja wygasa z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były jej przedmiotem.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj