Interpretacja Ministra Finansów
DD4-033-0366-MM/07/638
z 29 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD4-033-0366-MM/07/638
Data
2007.08.29


Referencje


Autor
Minister Finansów



Słowa kluczowe
Cypr
członek zarządu
obowiązek podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
czy wynagrodzenie uzyskiwane przez Podatnika od spółki cypryjskiej z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce.



P O S T A N O W I E N I E


Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r.. Nr 8, póz. 60 , ze zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru z dnia

4 czerwca 1992 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku dotyczące opodatkowania dochodów uzyskanych przez Podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce cypryjskiej zgodnie z art. 16 polsko - cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.


UZASADNIENIE


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik mający miejsce zamieszkania w Polsce od marca 2007 r. pełni funkcję członka zarządu w Spółce z siedzibą na Cyprze. Z tytułu sprawowania tej funkcji Spółka będzie wypłacała mu wynagrodzenie. Obowiązki wynikające z pełnienia funkcji członka zarządu Podatnik będzie wykonywał przebywając na Cyprze oraz poza tym krajem.


Ponadto Podatnik wyjaśnia, iż obowiązujące obecnie cypryjskie przepisy o podatku dochodowym stanowią, iż opodatkowaniu podlegają dochody nierezydentów uzyskane z tytułu świadczonej pracy lub pełnionej funkcji, w tym funkcji członka zarządu spółki cypryjskiej. Dodatkowo, zarówno świadczona praca, jaki pełnione funkcje muszą być faktycznie wykonywane na terytorium Cypru. Może to oznaczać, że w zakresie przepisów prawa podatkowego obowiązujących na Cyprze, dochody Podatnika jako członka zarządu Spółki, będą podlegały opodatkowaniu na Cyprze, pod warunkiem, że obowiązki związane z pełnioną funkcją wykonywane będą na terytorium Cypru. Zatem jeśli obowiązki będę wykonywał poza Cyprem, to według cypryjskich przepisów podatkowych, dochody Podatnika będą mogły być wyłączone spod opodatkowania na Cyprze.


Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie, że na podstawie art. 3 ust. l, w związku z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 i art. 24 ust. l lit. a polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wynagrodzenie uzyskiwane przez Podatnika od Spółki z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce.


Zdaniem Podatnika uzyskiwane przez niego wynagrodzenie od Spółki z siedzibą na Cyprze z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce. Jednakże w przypadku uzyskania dochodów na terytorium kraju podlegających opodatkowaniu, zastosowanie znajdzie zasada wyłączenia z progresją, zgodnie z którą dochód zwolniony z opodatkowania, może być wykorzystany przy ustalaniu stawki podatku należnego od dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów zauważa, co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 4a cytowanej ustawy przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Stosownie do art. 16 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.


Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.


Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako „the board of directors” („rada dyrektorów”), który powinien być rozumiany szerzej niż „rada nadzorcza” w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce.


Zgodnie z art. 16 umowy, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w zarządzie spółki („radzie dyrektorów”) mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.


Jednakże w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. l lit a) i ust. 4 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (wyłączenie z progresją). Oznacza to, iż dochód Podatnika uzyskany na Cyprze jest zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Podatnik uzyskałby inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach w Polsce zgodnie z ww. metodą, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Podatnika podlegającego opodatkowaniu w Polsce.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj