Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9119-7/07/5237/AF
z 26 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9119-7/07/5237/AF
Data
2007.06.26



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
biokomponenty
paliwo
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
1. Jakich warunków powinien dotrzymać Podatnik, aby zrealizować ulgę, wynikającą z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przy sprzedaży paliw (zawierających komponenty) z usługowego składu podatkowego?2. Czy możliwe jest stosowanie „ulgi biokomponentowej” na podstawie dokumentów potwierdzających zawartość biokomponentów, na podstawie których, paliwa są wprowadzane do usługowego składu podatkowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 20.04.2007 r. (data wpływu 23.04.2007 r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy, że:

sprzedając paliwo z usługowego składu podatkowego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy Podatnik nie musi dokonywać ponownie badań technicznych paliwa. Wysokość ulgi przysługującej podmiotowi odprowadzającemu akcyzę powinna być, bowiem określona w oparciu o prowadzoną przez niego ewidencję dotyczącą wyrobów (paliw) składowanych w usługowym składzie podatkowym (warunek określony w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego), według księgowej zasady „pierwsze przyszło, pierwsze wyszło”. Nie ma znaczenia, że w zbiorniku gdzie współskładuje się produkt różnych podmiotów średnia zawartość biokomponentu ulega zmianie, ponieważ zawartość biokomponentów została już określona w pierwotnym ateście produkcyjnym, z którego dane dot. zawartości biokomponentów zasilają ewidencję magazynowanych paliw

za nieprawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 23.04.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez XXXXXXXX XX, XXXXXX, XXXXXXXXXXXXXXX, zwaną dalej Podatnikiem, z zapytaniem:

1. Jakich warunków powinien dotrzymać Podatnik, aby zrealizować ulgę, wynikającą z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przy sprzedaży paliw (zawierających komponenty) z usługowego składu podatkowego,

2. Czy możliwe jest stosowanie „ulgi biokomponentowej” na podstawie dokumentów potwierdzających zawartość biokomponentów, na podstawie których, paliwa są wprowadzane do usługowego składu podatkowego,

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza nabywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów. W tym celu Podatnik zamierza korzystać ze składu podatkowego, z którym podpisana zostanie umowa składowania paliw należących do Podatnika (prowadzącym skład podatkowy jest podmiot trzeci, który świadczy usługi na podstawie umowy składowania). Każda partia wprowadzonych do usługowego składu podatkowego paliw będzie miała określoną zawartość biokomponentów (alkohol lub ETBE), gdzie zawartość ta będzie potwierdzona każdorazowo atestem producenta, od którego Podatnik będzie nabywać paliwa. Z usługowego składu podatkowego prowadzona będzie sprzedaż, od której Podatnik będzie płacić należny podatek akcyzowy obniżony o „ulgę biokomponentową” przysługującą ze względu na określoną w paliwach zawartość biokomponentów. Wątpliwości Podatnika budzi sposób stosowania ulgi biokomponentowej w przypadku, gdy magazynowane w usługowym składzie podatkowym należące do Podatnika paliwa będą przechowywane wraz z innymi paliwami należącymi do innych właścicieli i zawierającymi różną ilość biokomponentów (przechowywane wspólnie w jednym zbiorniku paliwa mają taką samą klasyfikacje i znajdują się w procedurze zawieszenia, co powoduje, iż mogą być współskładowane –współskładowane paliwa spełniają ponadto tę samą normę jakościową określoną dla paliw). Źródłem wątpliwości Podatnika jest fakt wymieszania paliw wspólnie przechowywanych, co powoduje, iż określona atestem, przed wprowadzeniem do zbiornika magazynowego, zawartość biokomponentów ulegnie zmianie. Zmiana procentowej zawartości biokomponentów w paliwie należącym do Podatnika, będzie wynikała z innej zawartości biokomponentów w paliwach, które zostały wprowadzone do zbiornika przez inne podmioty. Przykładem może być wspólne magazynowanie paliw, w których zawartość biokomponentów została określona, przed wprowadzeniem do zbiornika magazynowego, na poziomie odpowiednio: 3% i 5 %. Zakładając, iż wspólne magazynowanie takich paliw będzie się odbywało przy zachowaniu stosunku objętościowego 1:1, średnia zawartość w tych paliwach wyniesie 4% co w sposób oczywisty jest wielkością różną od zawartości wskazanej w ateście przed wprowadzeniem do zbiornika magazynowego.

Jak dalej podaje Podatnik zmiana zawartości biokomponentów nie ma wpływu na jakość paliwa (obowiązująca norma jest zachowana), cenę paliwa, warunki sprzedaży paliwa (kupujący wymaga zachowania normy jakościowej), klasyfikacji paliwa oraz statusu paliwa – zawartość biokomponentów ma znaczenie wyłącznie dla stosowanej ulgi biokomponentowej. Podatnik po wprowadzeniu do usługowego składu podatkowego paliwa zawierającego np. 5% biokomponentów zamierza korzystać (wyprowadzając paliwa ze składu poza procedurą zawieszenia akcyzy) z „ulgi biokomponentowej” odpowiadającej 5% zawartości biokomponentów.

Zdaniem Podatnika dla realizacji zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, istotne jest ustalenie czy wytworzone paliwo w ogóle podlega zwolnieniu, do tego zaś niezbędny jest dokument techniczny (np. atest jakościowy), określający zawartość biokomponentu w paliwie. Producent paliw z dodatkiem biokomponentów musi zatem takie badania techniczne wykonać, dla ustalenia czy paliwo to jest objęte zwolnieniem i w jakiej wysokości i to niezależnie czy sam będzie realizował przysługującą temu wyrobowi ulgę, czy też zrealizuje ją inny podmiot, w przypadku gdy sprzedaż następowała w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

Podatnik uważa, iż dla potrzeb ustalenia kwoty zwolnienia od akcyzy (ulgi biokomponentowej) w opisanym stanie faktycznym, dokumentem wiążącym jest atest produkcyjny stwierdzający zawartość biokomponentów w nabytym paliwie, które będzie wprowadzane do usługowego składu podatkowego.

Jednocześnie Podatnik wyjaśnia, że sprzedając paliwo z usługowego składu podatkowego poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy nie musi dokonywać ponownie badań technicznych paliwa. Wysokość ulgi przysługującej podmiotowi odprowadzającemu akcyzę powinna być, bowiem określona w oparciu o prowadzoną przez niego ewidencję dotyczącą wyrobów (paliw) składowanych w usługowym składzie podatkowym (warunek określony w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego), według księgowej zasady „pierwsze przyszło, pierwsze wyszło”. Nie ma znaczenia, że w zbiorniku gdzie współskładuje się produkt różnych podmiotów średnia zawartość biokomponentu ulega zmianie, ponieważ zawartość biokomponentów została już określona w pierwotnym ateście produkcyjnym, z którego dane dot. zawartości biokomponentów zasilają ewidencję magazynowanych paliw.

Naczelnik tut. Urzędu Celnego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia co następuje:

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego. Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym, stosownie do art. 19 ust. 4 pkt 2 ustawy, są pomniejszane o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy.

Zwolnienia od podatku akcyzowego zostały zawarte w dziale I rozdziale 6 ustawy „Zwolnienia” oraz wydanym na podstawie art. 24 ust. 2 w zw. z art. 24 ust. 1 ustawy, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity – Dz. U. z 2006 r., Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie ze wskazanym przez Podatnika we wniosku z przepisem § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 243, poz. 1766) - obowiązującym od 01.01.2007 r., zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2 % biokomponentów:

a) benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,

b) olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego

- z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw

Stosowanie do § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Odnosząc się do możliwości stosowania „ulgi biokomponentowej” na podstawie dokumentów potwierdzających zawartość biokomponentów, na podstawie których, paliwa są wprowadzane do usługowego składu podatkowego oraz kwestii przechowywania paliw należących do Podatnika wraz z innymi paliwami należącymi do innych właścicieli i zawierającymi różną ilość biokomponentów należy stwierdzić, że: przechowywanie zakupionego przez Podatnika paliwa łącznie z innymi paliwami w jednym zbiorniku spowoduje zmiany składu procentowego biokomponentów w paliwie nabytym przez Podatnika. W takiej sytuacji odsprzedawane przez Podatnika paliwo pomimo (jak wskazuje Podatnik) spełnienia wymogów jakościowych, będzie posiadało inne parametry fizykochemiczne niż w momencie nabycia.

W tym miejscu należy wskazać, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w wysokości odpowiednio:

- 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych benzyny silnikowej nieetylizowanej,

- 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do oleju napędowego.

Jak wynika z powyższego podstawą obliczenia kwoty zwolnienia jest ilość litrów biokomponentów dodanych do paliw. Procentowa zawartość biokomponentów w sprzedawanym paliwie będzie miała istotne znaczenie dla określenia zobowiązania podatkowego na dzień zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w tym przypadku wyprowadzenia paliw ze składu podatkowego. W wyniku zmieszania w składzie podatkowym paliw o różnej zawartości procentowej biokomponentów, stwierdzona w pierwotnym ateście produkcyjnym zawartość procentowa biokomponentów ulegnie zmianie. W związku z tym, brak wiedzy w przedmiocie ilości biokomponentów zawartych w wyprowadzanym ze składu podatkowego paliwie uniemożliwia określenie zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości.

Mając na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie uważa, iż w świetle obowiązujących przepisów podmiot, który dokonuje wyprowadzenia paliwa ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonujący rozliczenia i zapłaty podatku akcyzowego, nie może korzystać ze zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży paliw o innym składzie surowcowym, na podstawie atestu jakościowego dotyczącego paliw nabytych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj