Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDI/415-17/WS/07
z 28 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415-17/WS/07
Data
2007.08.28



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
podatek dochodowy od osób fizycznych
środek trwały
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym dotacji otrzymanej w ramach Priorytetu 2 ZPORR.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu Pani wniosku z 13 czerwca 2007 r. dotyczącego interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w indywidualnej sprawie dotyczącej kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym dotacji otrzymanej w ramach Priorytetu 2 ZPORR stwierdza, iż stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N IE

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r. stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 1590 ze zmianami), wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejście w życie niniejszej ustawy.

Pismem z dnia 13 czerwca 2007 r. wystąpiła Pani o interpretację przepisów podatkowych. Ponieważ wniosek nie zawierał własnego stanowiska w sprawie, będącej przedmiotem wniesionego zapytania, pismem z dnia 14 czerwca 2007 r. zwrócono się do Pani o uzupełnienie tychże braków formalnych.Wypełniając dyspozycje art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) pismem z dnia 25 czerwca 2007roku, przedstawiła Pani stan faktyczny sprawy oraz własne stanowisko w sprawie. Wskazała, iż jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymała dotację w ramach Priorytetu 2 ZPORR – wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (Działania 2.5 „Promocja Przedsiębiorczości na Opolszczyźnie”). Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W związku z tym zwróciła się Pani z zapytaniem czy jest zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od otrzymanej dotacji.

Pani zdaniem otrzymana dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47b oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, wskazała Pani, że zakupione z tych pieniędzy środki trwałe nie są kosztem w firmie, do wysokości otrzymanej kwoty dotacji. Ustosunkowując się do wniesionego zapytania Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego art 21 ust. 1 ust. 46 w/w ustawy mogło być możliwe warunki, o których mowa powyżej muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia choćby jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia uzyskanych dochodów z opodatkowania.

Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu pomocowego. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu ( na przykład zleceniobiorca wykonujący umowę o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwestia uznania, czy wynagrodzenia osoby zaangażowanej przy realizacji projektu mogą być wolne od podatku w związku z ich finansowaniem ze środków pomocowych wymaga ustalenia - biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu – czy podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ponadto, istotne jest również określenie źródła pochodzenia środków na sfinansowanie projektu. Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.Należy zauważyć, że Regionalny Program Operacyjny – w ramach tego programu realizowano projekt „promocja przedsiębiorczości” w ramach działania 2.5. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – Priorytet 2 – to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do województwa. W/w Projekt objęty był Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006, którego zasady realizacji określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r.,Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 2 pkt 11 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza – środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołóstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:1.sektorowe programy operacyjne;2.regionalne programy operacyjne;3.inne programy operacyjne;4.strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Jak wynika z art. 8 ust. 2 powołanej ustawy programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych . Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach ZPORR dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymała Pani dotację w ramach Priorytetu 2 ZPORR wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach” Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości”. Wymieniony Projekt był współfinansowany ze środków funduszy strukturalnych. Za zarządzanie w/w programem (ZPORR) w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dniem 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051 z późn., zm.) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach ( pkt 2.1 załącznika do ww. rozporządzenia).

Zatem, także powyższe potwierdza, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, a więc nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie – przy spełnieniu również warunku określonego w pkt 46 lit. b przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (...) - uprawnia do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Stanowisko takie zaprezentowano również w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Mając na uwadze powyższe tut. organ zauważa, że otrzymana przez Panią pomoc finansowa ze środków Europejskiego Funduszu społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 promocja Przedsiębiorczości – wskazanych powyżej warunków nie spełnia, co powoduje, że nie korzysta ona ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym. Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w przepisach art. 14 powołanej ustawy o podatku dochodowym (...)

Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1 ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art.10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zaś zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy do przychodów, o której mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż otrzymane przez Panią środki finansowe nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powołanego przez Panią w zapytaniu art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy.W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez Panią pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione na ich nabycie – stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych – w myśl przepisów art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej.

Jeśli otrzymaną dotację przeznaczy Pani na zakup środków trwałych, dotacja ta skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy, nie zaś jak wskazała Pani w zapytaniu na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 bądź art.21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zatem Pani stanowisko w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.Nadto - jakkolwiek nie jest to przedmiotem wniesionego zapytania, tut. organ zauważa, że prawidłowe jest Pani stwierdzenie, że w przypadku przeznaczenia otrzymanej dotacji na zakup środków trwałych, poniesione wydatki (do wysokości tej dotacji) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Pani, wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na podjęte w przedmiotowej sprawie postanowienie – stosownie do przepisu art. 14a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut organu podatkowego.W myśl art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj