Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1098/09-4/KT
z 24 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1098/09-4/KT
Data
2010.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
sprzedaż
stawka


Istota interpretacji
stawka podatku przy sprzedaży brykietów ze słomy zbożowej i rzepakowej



Wniosek ORD-IN 228 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2009r. (data wpływu 30.11.2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 06.01.2010r. (data wpływu 08.01.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku przy sprzedaży brykietów ze słomy zbożowej i rzepakowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku przy sprzedaży brykietów ze słomy zbożowej i rzepakowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 06.01.2010r. (data wpływu 08.01.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1098/09-2/KT z dnia 30.12.2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Rejestrze Działalności Gospodarczej Wójta Gminy G. pod nr. 931, pod nazwą B. Bogusław D., REGON X. Podatnik produkuje brykiety ze słomy zbożowej. Produkcja polega na pocięciu słomy na źdźbła o długości 10-12 mm a następnie na sprasowaniu pociętej słomy pod wysokim ciśnieniem. Surowcem do produkowanych brykietów są surowce odpadowe pochodzenia roślinnego, rolniczego. Do produkcji nie używa się jakichkolwiek wypełniaczy, polepszaczy czy komponentów. Produkowane brykiety należą do proekologicznych paliw odnawialnych i są zaliczane do Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Stosowanie brykietów jako paliwa energetycznego ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne człowieka, emisja CO2 jest zrównoważona, natomiast niewielkie ilości popiołu są doskonałym nawozem naturalnym.

Wielkość produkcji to obecnie ok. 400 ton brykietów na miesiąc. Produkcję Wnioskodawca planuje powiększyć od żniw w 2010 roku, zamierza poszerzyć asortyment surowców do produkcji o inne rodzaje biomasy lokalnego pochodzenia, np. o słomę rzepakową, jeśli tylko będzie dostępna na lokalnym rynku.

Przy sprzedaży brykietów Podatnik stosował dotychczas stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Z informacji zaczerpniętych m.in. z internetu, z rozmów z innymi producentami brykietów ze słomy oraz z biegłymi księgowymi - finansistami wnioskuje, że w takich przypadkach stosuje się stawkę podatku VAT 3%.

Podatek VAT jest jednym z czynników cenotwórczych wyrobów Wnioskodawcy i nie jest Mu obojętna stawka podatku. Aby produkowane wyroby były konkurencyjne w stosunku do wyrobów innych producentów, Wnioskodawca chce m.in. stosować najniższe z możliwych, zgodne z prawem, podatki.

Powołując się na pismo otrzymane z Urzędu Statystyczny w Łodzi Wnioskodawca wskazuje, że wymieniona działalność, polegająca na produkcji i sprzedaży brykietów, mieści się w grupowaniach:

  • PKWiU 01.11.60-00 „Słoma i rośliny pastewne”
  • PKWiU 01.11.60-00 „Słoma i siano”.

Do wniosku załączono kopię pisma otrzymanego z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, dotyczącego właściwej klasyfikacji PKWiU, w tym stosowanej do celów podatkowych (PKWiU 01.11.60-00 „Słoma i siano”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Podatnik wnosi o wskazanie właściwej stawki podatku VAT, którą powinien stosować przy sprzedaży brykietów ze słomy zbożowej oraz rzepakowej.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie stawka podatku VAT przy zakupie surowca do produkcji brykietów ze słomy, a także przy produkcji i sprzedaży brykietów ze słomy, powinna wynosić 3% (trzy procent).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie wybranych grup towarów i usług stawkami preferencyjnymi, obniżonymi do wysokości 7%, 3% i 0%.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (przepis przejściowy) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008r. stosowało się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ust.1, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu usług. Następnie obowiązywanie tego przepisu zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2010r. na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 74 poz. 444), a załącznik do tej ustawy zastąpił załącznik nr 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem od dnia 1 maja 2008r., zgodnie z powołaną ustawą z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną stawkę podatku w wysokości 3% stosuje się przede wszystkim do dostaw towarów wymienionych w załączniku do tej ustawy.

I tak, pod pozycją nr 1 załącznika, wymieniającego towary opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 3%, wskazano sklasyfikowane pod symbolem ex 01.11 - zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe – z wyłączeniem:

  1. archaidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),
  2. bawełny odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),
  3. kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),
  4. ziół suszonych sortowanych całych,
  5. roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Ponadto należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem, z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania danej regulacji tylko do wyrobów/usług należących do danego grupowania statystycznego, które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

Zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę informacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi brykiety ze słomy klasyfikuje się w grupowaniu PKWiU 01.11.60-00 „słoma i siano”, a więc mieszczą się one w grupowaniu PKWiU ex 01.11 dla towarów wymienionych w poz. 1 załącznika do ww. ustawy zmieniającej oraz nie są wyłączone z tego grupowania.

Z uwagi na powyższe, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że sprzedaż brykietów ze słomy opodatkowana jest preferencyjną 3% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj