Interpretacja Urzędu Celnego w Gdańsku
322000-RPA-05811/07/AW-1
z 21 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
322000-RPA-05811/07/AW-1
Data
2007.09.21



Autor
Urząd Celny w Gdańsku


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata


Słowa kluczowe
olej napędowy
opłata paliwowa


Pytanie podatnika
Czy olej napędowy i benzyny bezołowiowe zużywane jako paliwo przez pojazdy szynowe, przeznaczone do poruszania się po torowisku niebędącym częścią składową drogi (np. pociągi) podlegają opłacie paliwowej w myśl ustawy z dnia 27.10.1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2571 z późn. zm.)?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) uznaję za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatkowych z dnia 22.06.2007 r.

UZASADNIENIE

Wniosek podatnika dotyczył udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego – ustawy z dnia 27.10.1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 z późn. zm.). Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu olejem napędowym i benzynami. W ramach prowadzonej działalności, na skutek niepublicznego przetargu Spółka podpisała umowę z firmą P. na sprzedaż i dostawę oleju napędowego i benzyny bezołowiowej. Zgodnie z treścią w/w umowy paliwa mają być dostarczane albo do zbiorników nabywcy albo odbierane przez niego własnym transportem. Zgodnie z deklaracją nabywcy, paliwa przez niego nabywane mają być używane jako paliwo do pojazdów szynowych (lokomotyw, plasserów, drezyn kolejowych, motowozów) poruszających się po odrębnych od dróg publicznych torowiskach. Powyższe przeznaczenie nie zostało jednak ujawnione w samej treści umowy. Wynika ono z deklaracji kontrahenta i zakresu jego działania.Wyłącznym dostawcą paliw stanowiących przedmiot odsprzedaży w ramach w/w kontraktu będzie producent / importer tych paliw.Kontrahent Spółki– firma P. stwierdził, iż przeznaczenie nabywanego oleju napędowego, które w tym przypadku sprowadza się do użycia jako paliwa do pojazdów szynowych oznacza, iż olej ten jest zwolniony z opłaty paliwowej. W związku z tym stoi na stanowisku, że oferowana przez Spółkę cena sprzedaży powinna być pomniejszona o stawkę opłaty paliwowej, albowiem nie ma obowiązku uiszczania opłaty paliwowej od tych wolumenów paliwa, które zostaną zużyte jako paliwo do napędzania pojazdów szynowych, nie poruszających się po drogach. W takim przypadku zapłacona opłata paliwowa stanowi nadpłatę.We wniosku z dnia 22.06.2007 r. Strona przytacza przepisy ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a także ustawy Prawo o ruchu drogowym.W związku z powyższym, Strona wniosła o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy olej napędowy i benzyny bezołowiowe zużywane jako paliwo przez pojazdy szynowe, przeznaczone do poruszania się po torowisku niebędącym częścią składową drogi (np. pociągi) podlegają opłacie paliwowej?

W odpowiedzi na wniesione przez Państwa zapytania Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia, co następuje:Zgodnie z art. 37h ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, opłacie paliwowej podlega wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Przepis art. 37 j ust. 1 w/w ustawy przewiduje, iż obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu ciąży na:

  1. producencie paliw silnikowych lub gazu albo
  2. importerze paliw silnikowych lub gazu albo
  3. podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego

Zdaniem Strony, w przedmiotowej sytuacji w/w wyroby, zużywane jako paliwo przez pojazdy szynowe, przeznaczone do poruszania się po torowisku niebędącym częścią składową drogi (np. pociągi) nie podlegają opłacie paliwowej. W związku z tym zdaniem Strony opłata paliwowa, odnośnie w/w paliw nie powinna być w ogóle naliczana przez producenta lub też powinna być zwracana jako nadpłata. Według stanowiska Spółki, wystarczającymi dowodami, w postępowaniu podatkowym dotyczącym zwrotu nadpłaty uiszczonej opłaty paliwowej, winny być zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej: faktura VAT, dowód wydania paliwa oraz pisemne oświadczenie odbiorcy o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych do napędu pojazdów szynowych nie poruszających się po drogach (pojazdów innych niż wynika z definicji zawartej w ustawie Prawo o ruchu drogowym). Ponadto zdaniem wnoszącego zapytanie, Spółka może się domagać zwrotu uiszczonej nadpłaty opłaty paliwowej od właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z kolei zgodnie z art. 37j ust. 2 cytowanej ustawy, podmioty, o których mowa w ust. 1 są zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty paliwowej, gdy to wynika z umów międzynarodowych dotyczących międzynarodowego transportu drogowego. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje, zgodnie z art. 37k w/w ustawy, z dniem w którym podmioty o których mowa w art. 37j ust. 1 są obowiązane do zapłaty podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz gazu. Z kolei podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, od jakich w/w podmioty są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

Należy zatem wnioskować, iż obowiązek zapłaty opłaty paliwowej ciąży na podmiocie, który zobowiązany jest także do zapłaty podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych (pod warunkiem, że nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 37j ust. 2 w/w ustawy). Spółka jako producent i sprzedawca paliw będących przedmiotem zapytania Strony jest zatem obowiązana do zapłaty podatku akcyzowego także od wolumenów paliwa, które finalnie zostaną wykorzystane do pojazdów szynowych.

Biorąc zatem pod uwagę treść art. 37l ust.1 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, należy stwierdzić, iż Spółka winna zapłacić opłatę paliwową także od tych ilości paliw i benzyn bezołowiowych. Należy ponadto zauważyć, iż ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym jedynie odnosi się do rodzajów pojazdów, do których wykorzystywane jest paliwo silnikowe obciążone opłatą paliwową (definicja w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), nie wskazując pojęcia drogi. Zgodnie ze słownikową definicją, „droga to wydzielony pas ziemi łączący poszczególne miejscowości lub punkty terenu, przystosowany do komunikacji” <„Słownik języka polskiego” tom I, red. M. Szymczak, wyd. PWN, Warszawa 1988, str. 454>.

W związku z powyższym wskazać należy, iż pojazdy, o których mowa w art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, to także pojazdy szynowe poruszające się po drodze kolejowej. Ponadto biorąc pod uwagę treść art. 37i cytowanej ustawy, iż opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego, o którym mowa w ustawie z dnia 16.12.2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61), należy zauważyć, iż ustawodawca nie chciał obciążać pośrednio opłatą paliwową jedynie kierowców pojazdów drogowych (poruszających się po drogach kołowych). Można wnioskować, iż zamiarem ustawodawcy było obciążenie opłatą paliwową także paliw wykorzystywanych finalnie do napędu pojazdów szynowych, wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, celem przekazania części zebranych środków finansowych do Funduszu Kolejowego, na modernizację i wsparcie linii kolejowych.

Dodatkowo należy wskazać, iż przyzwoleniu do nienaliczania w tym przypadku opłaty paliwowej przez producenta sprzeciwia się przepis art. 37j w/w ustawy, który wskazuje na szczególny przypadek, w których m.in. producent paliw może zostać zwolniony z obowiązku jej uiszczania. Sprzedaż paliw wykorzystywanych do napędu pojazdów szynowych poruszających się po torowiskach nie będących częścią drogi nie jest objęta zwolnieniem.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej przepisy prawa oraz zaprezentowany przez Stronę stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku nie powstanie nadpłata w uiszczonej opłacie paliwowej. Przedstawione przez Stronę dokumenty nie mogą stanowić podstawy zarówno do nienaliczania opłaty paliwowej praz producenta jak i do stwierdzenia przez właściwy urząd celny nadpłaty. W przedmiotowej sytuacji nie ma zatem możliwości, aby Strona zwróciła się do właściwego naczelnika urzędu celnego o zwrot nadpłaty opłaty paliwowej z uwagi na fakt, iż nadpłata taka nie powstaje. Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej ewentualny zwrot nadpłaty przysługiwałby wyłącznie podatnikowi, który opłatę paliwową uiścił do skarbu państwa, wyłącznie na jego wniosek.Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj