Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/443-36/07
z 26 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/443-36/07
Data
2007.09.26



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
refundacja
środek trwały


Pytanie podatnika
1.Czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu środków trwałych, wyposażenia i materiałów?2.Czy otrzymana dotacja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?


POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 14 a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1590), w związku z wnioskiem Strony z dnia 29.06.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: postanawiam uznać oba stanowiska Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 29.06.2007 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Spółka s.c. otrzyma z Urzędu Pracy refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy – na podstawie art. 46 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99 poz. 1001 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21.11.2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków (Dz.U. Nr 236, poz. 2002 z późn. zm.), ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. Nr 59 z 2007 r. poz. 404) i zarządzenia Nr 13 Dyrektora Miejskiego Urzędu Pracy w Lublinie z dnia 13.03.2007 r. Chodzi o:zakup zestawów komputerowych, drukarki, oprogramowania itp.wyposażenia magazynu w regały, meble, biurko, wózek magazynowy, szafkę itp.mebli biurowych Po dostarczeniu kserokopii faktur na zakupione wyposażenie i stwierdzeniu faktu dokonania zapłaty za te zakupy Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków w kwocie brutto. Refundacja za zakup wyposażenia stanowiska pracy jest bezzwrotna pod warunkiem utrzymania zatrudnionych osób przez okres 24 miesięcy. Działalność którą prowadzi firma jest działalnością opodatkowanąSpółka zwraca się z zapytaniem:1.Czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu środków trwałych, wyposażenia i materiałów?2.Czy otrzymana dotacja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT? Zdaniem spółki zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie przepis ten wskazuje, że nie dotyczy sytuacji, w których brak możliwości zaliczenia tych wydatków od kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Z kolei art. 88 ust. 3 pkt. 1 ustawy o VAT stanowi, że wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego nie dotyczy wydatków związanych m. in. z nabyciem środków trwałych podlegających amortyzacji. W związku z tym nabycie środków trwałych refundowanych przez Urząd Pracy daje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT. Przy czym odliczenia można dokonać w takim zakresie, w jakim zakupiony środek trwały będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej. Podatek VAT można odliczyć od zakupów wyposażenia i materiałów (wydatki na ich zakup stanowią koszty uzyskania przychodów). Z kolei zgodnie z art. 29 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub usług świadczonych przez podatnika. W świetle powyższego, gdy otrzymana dotacja przeznaczona jest na nabycie środków trwałych, wyposażenia i materiałów, które w tej działalności będą wykorzystywane , to nie będzie dotacja ta podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie potwierdza prawidłowość stanowiska Strony. 1. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając jednak na uwadze art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy należy dodać, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zakaz ten nie obowiązuje jednak w przypadku, gdy wydatki są związane z nabyciem towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług), a także gdy wydatki związane są z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 88 ust. 3 pkt. 1). Zatem refundacja wydatków na nabycie środków trwałych, podlegających amortyzacji, mimo, iż odpisy amortyzacyjne w wysokości refundowanej z Funduszu Pracy nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, nie powoduje u podatnika utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. W związku z powyższym, jeżeli wydatki poniesione przez podatnika na nabycie materiałów i wyposażenia, podlegające refundacji z Funduszu Pracy, będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od w/w zakupów na zasadach ogólnych. W związku z tym stanowisko przedstawione we wniosku przez spółkę należy uznać za prawidłowe.2. Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Mając na uwadze powyższe przyjąć należy, iż otrzymana przez Podatnika refundacja związana z nabyciem środków trwałych, wyposażenia i materiałów nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegają bowiem otrzymywane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty, które stanowią dopłatę do ceny towaru lub usługi, będących przedmiotem dokonanych przez tego podatnika świadczeń opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu jej obniżenia. W związku z tym stanowisko przedstawione we wniosku przez spółkę należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy- Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy (o ile zostaną spełnione przesłanki do jej uchylenia). W myśl art. 14 c ustawy- Ordynacja podatkowa, zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14 b § 5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie złożone za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14 a § 4 ustawy- Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj