Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
EGZ/406-1/07/KD/48293
z 6 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
EGZ/406-1/07/KD/48293
Data
2007.06.06
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Zakres przedmiotowy
Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
fundusz własny
okres sprawozdawczy
pomoc publiczna
zyski
Pytanie podatnika
Bank Spółdzielczy wnioskiem z dnia 12 marca 2007 r. - L.dz. 277/2007, (data wpływu do tut. Urzędu 16.03.2007 r.) - w związku z zamiarem skorzystania z pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.) której warunki udzielenia szczegółowo określono w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. Nr 267, poz. 2648) - zwrócił się z zapytaniem dotyczącym momentu zaliczenia zysku netto Banku za rok 2006 do jego funduszy własnych.
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek Banku z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej udzielanej bankom spółdzielczym, stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Podatnika w sprawie nr 2, pytanie nr 1 jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Bank wnioskiem z dnia 12 marca 2007 r. - L.dz. 277/2007, (data wpływu do tut. Urzędu 16.03.2007 r.) - w związku z zamiarem skorzystania z pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.) której warunki udzielenia szczegółowo określono w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. Nr 267, poz. 2648) - zwrócił się z zapytaniem dotyczącym momentu zaliczenia zysku netto Banku za rok 2006 do jego funduszy własnych. Podatnik stoi na stanowisku, że zysk netto za rok ubiegły zalicza się do funduszy własnych banku w bieżącym okresie sprawozdawczym. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) do funduszy podstawowych zaliczane są zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów. Uregulowanie zawarte w art. 127 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego stanowi, iż fundusze podstawowe banku są składową funduszy własnych banku. Z powołanego przepisu wynika wprost, że zysk netto za rok ubiegły nie może zostać zaliczony do funduszy własnych banku w bieżącym okresie sprawozdawczym, lecz w roku ubiegłym pomimo faktu, iż weryfikacja kwoty tego zysku następuje przez biegłego rewidenta już po zakończeniu ubiegłego okresu sprawozdawczego. Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 76 poz. 694 ze zm.) określającej zasady rachunkowości oraz tryb badania sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego. Jednostki objęte przepisami ustawy. o rachunkowości zobowiązane są - na mocy art. 45 ust. 1 - do sporządzenia, na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, rocznych sprawozdań finansowych w celu przedstawienia na dany moment, tj. na określone w art. 12 ust. 2 ustawy dni bilansowe, ich sytuacji majątkowej i finansowej, wyniku finansowego i rentowności. Zgodnie z art. 12 ust. 2 księgi rachunkowe zamyka się m.in. na dzień kończący rok obrotowy. Ustawa o rachunkowości w art. 65 określa, iż celem badania sprawozdania finansowego jest wyrażenie przez biegłego rewidenta pisemnej opinii wraz z raportem o tym, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki. Mając na względzie powyższe, skoro opinia biegłego jak i jego raport odnoszą się do badanego sprawozdania i nie mają wpływu na jego stan, to brak jest tym bardziej podstaw do ich wpływu na okres sprawozdawczy następujący po okresie badanym. Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 127 ust. 2 pkt 3 lit.d oraz lit.e Prawa bankowego, pozycjami pomniejszającymi fundusze podstawowe banku jest strata w trakcie zatwierdzania oraz strata netto bieżącego. Pomniejszenie funduszy podstawowych o poniesioną stratę nie jest uzależnione od ich weryfikacji przez biegłego rewidenta, co w sposób jednoznaczny wskazuje na ścisły związek osiągniętego wyniku finansowego z okresem którego on dotyczy. Nadto słownik języka polskiego (źródło http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=weryfikacja) wyraz „weryfikacja” definiuje jako sprawdzenie prawdziwości, przydatności lub prawidłowości czegoś. Definicja ta w sposób przejrzysty określa charakter czynności jaką jest weryfikacja przez biegłego sprawozdania finansowego. Opinia biegłego wraz z raportem mają charakter oceny, dokonywane przez biegłego czynności odnoszą się do stanu faktycznego z przeszłości w związku z czym nie mają żadnego wpływu na ten stan. W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym, Naczelnik tut. Urzędu orzekł jak w sentencji postanowienia. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.