Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie
USI-1/406/19/2755/AK/07
z 7 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI-1/406/19/2755/AK/07
Data
2007.09.07



Autor
Urząd Skarbowy w Bełchatowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
dłużnik
należność
płatnik
umorzenie


Pytanie podatnika
Urzędu Miasta zadał następujące pytania:
  • Czy możliwe jest wystawienie informacji PIT-8C, w zakresie umorzonych przez Prezydenta należności cywilnoprawnych osobą fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej z tytułu m.in. zaległych opłat czynszowych przez spółki miejskie, działające z upoważnienia Prezydenta ?
  • Czy dokonywane z urzędu umorzenia należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie uznaje stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29.06.2007r. a uzupełnionym w dniu 31.08.2007r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie za :

  • nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1, tj. możliwości przerzucenia obowiązku składania informacji PIT-8C z tytułu umorzonych przez Prezydenta Miasta należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na spółki miejskie,
  • prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 2, tj. opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot należności cywilnoprawnych umorzonych z urzędu przez Prezydenta Miasta osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiazującym do 30.06.2007r. stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem złożonym w dniu 29.06.2007r. a uzupełnionym w dniu 31.08.2007r. Urząd Miasta zwrócił się do organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości przerzucenia obowiązku składania informacji PIT-8C z tytułu umorzonych przez Prezydenta Miasta należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na spółki miejskie oraz opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umarzanych z urzędu przez Prezydenta Miasta wierzytelności cywilnoprawnych osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej z tytułu zaległych opłat czynszowych, użytkowania wieczystego, najmu. Urzędu Miasta zadał następujące pytania:

  1. Czy możliwe jest wystawienie informacji PIT-8C, w zakresie umorzonych przez Prezydenta należności cywilnoprawnych osobą fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej z tytułu m.in. zaległych opłat czynszowych przez spółki miejskie, działające z upoważnienia Prezydenta ?
  2. Czy dokonywane z urzędu umorzenia należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


W odniesieniu do zadanych pytań Urząd przedstawił następujący stan faktyczny:


Ad. 1. Na mocy zawartych umów dzierżawnych, spółki miejskie dokonują m.in. windykacji należności czynszowych stanowiących dochód budżetu Gminy Miasto. Dotyczy to należności czynszowych powstałych przed datą zawarcia umów dzierżawnych i w stosunku do tych należności Prezydent Miasta jest uprawniony do umarzania wierzytelności. Spółki miejskie zostały powołane m.in. w celu administrowania zasobem komunalnym gminy. Podmioty te realizują dochody Gminy z tytułu najmu lokali mieszkalnych, zawierają umowy cywilnoprawne, prowadzą szczegółową ewidencję należności i przekazują kwoty zwindykowane bezpośrednio do Gminy Miasto. Spółki nie mogą tylko samodzielnie dokonywać umorzeń należności, gdyż do wykonywania tych czynności Rada Miejska upoważniła wyłącznie Prezydenta Miasta i Wiceprezydentów Miasta.
Ad. 2. Umorzenia z urzędu przez Prezydenta Miasta należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z tytułu zaległych opłat czynszowych, użytkowania wieczystego, najmu mogą występować wyłącznie w następujących przypadkach:


a) należność główna wierzytelności nie przekracza kosztów opłat pocztowych związanych z jej dochodzeniem;
b) należność główna wierzytelności jest mniejsza lub równa dwukrotności kwoty najniższego wpisu sądowego od pozwu;
c) nie można ustalić dłużnika lub dłużnik (osoba fizyczna ) zmarł;
d) postępowanie egzekucyjne okazało się bezskuteczne lub zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej wierzytelności;
e) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że postępowanie egzekucyjne byłoby długotrwałe, a istnieje uzasadniony interes publiczny przemawiający za umorzeniem wierzytelności.


W przypadku umorzenia należności z urzędu dłużnik nie jest informowany o umorzeniu i tym samym nie przyjmuje zwolnienia z długu.

W złożonym wniosku Urząd Miasta zaprezentował własne stanowisko w sprawie zgodnie z którym:


Ad. 1. Zobowiązanym do sporządzenia deklaracji PIT-8C w zakresie umorzonych należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest Urząd Miasta Bełchatowa, wykonujący zadania Prezydenta Miasta. Jednak na podstawie udzielonego przez Prezydenta Miasta upoważnienia, spółki miejskie mogą sporządzać informację PIT-8C, wpisując w poz. B – dane składającego: np. Spółka z o.o. działająca z upoważnienia Prezydenta Miasta.
Ad. 2. W przypadku umorzenia należności cywilnoprawnych z urzędu przez Prezydenta Miasta po stronie dłużnika nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wyjaśnia:


Ad. 1. Prezydent Miasta na podstawie posiadanych kompetencji jest uprawniony do umarzania należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z tytułu zaległych opłat czynszowych, użytkowania wieczystego, najmu. Umorzona na wniosek podatnika kwota zobowiązania cywilnoprawnego oraz odsetek osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstaje również dla spadkobierców zmarłego dłużnika.
W związku z powyższym Urząd Miasta wykonując zadania Prezydenta Miasta dokonującego umorzenia wierzytelności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej m.in. z tytułu zaległych opłat czynszowych, użytkowań wieczystych, najmów jest zobowiązany wypełnić obowiązek nałożony przez art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że to Urząd Miasta wykonujący zadania Prezydenta Miasta Bełchatowa jest zobowiązany do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-8C. Tym samym informacja ta oprócz danych podatnika, któremu umorzono należności cywilnoprawne winna zawierać dane składającego czyli Urzędu Miasta.
Przepisy podatkowe nie przewidują możliwości przerzucenia (scedowania) obowiązku złożenia informacji PIT-8C na inny odrębny podmiot. Jedynie zgodnie z art. 80a ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r., jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika płatnika lub inkasenta. Na podstawie art. 80b ustawy ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej podpisywanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika , płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji.
Stosownie do art. 137 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Ad. 2. W określonych przypadkach Prezydent Miasta w ramach posiadanych kompetencji umarza z urzędu należności cywilnoprawne osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, a dłużnik nie jest informowany o umorzeniu.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Katalog zwolnień zawarty w art. 21, 52, 52a i 52c jest katalogiem zamkniętym i nie obejmuje kwoty umorzonej wierzytelności z tytułu czynszu, użytkowania wieczystego i najmu.
Specyfikacja źródeł przychodów została zawarta w art. 10 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody nie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 są kwalifikowane jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej wyżej ustawy.
Na podstawie art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Przepisy art. 508 ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowią, że zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. Z brzmienia tego przepisu wynika, że zwolnienie z długu dochodzi do skutku w wyniku umowy stron, przy czym zwolnienie z długu musi zostać zaakceptowane przez dłużnika.
Z zaprezentowanego przez Urząd Miasta stanu faktycznego wynika, że umorzenie należności cywilnoprawnych osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej następuje bez wiedzy dłużnika. Dłużnik nie jest informowany o umorzeniu należności a co za tym idzie nie ma możliwości przyjęcia zwolnienia z długu. Tym samym nie jest to zwolnieniez długu o którym mowa w art. 508 ustawy kodeks cywilny.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie mimo, iż katalog przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest otwarty to w przypadku umorzenia z urzędu należności cywilnoprawnych dłużnik – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie uzyskuje przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu i w konsekwencji Urząd Miasta nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.


W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.


Niniejsza interpretacja:

  • odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego,
  • nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj