Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieliczce
OR/415-20/07
z 22 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OR/415-20/07
Data
2007.08.22



Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
korekta zeznania
koszty uzyskania przychodów
składki na ubezpieczenia społeczne
zeznanie podatkowe
zwrot kosztów
źródła przychodu


Pytanie podatnika
W jaki sposób dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozliczyć zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 czerwca 2007 roku (uzupełnionego w dniu 12.07.2007 roku) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, w części dotyczącym zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy, uznaje stanowisko wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą X opodatkowaną podatkiem dochodowym o którym mowa w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 nr 14, poz. 176 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku. W okresie od października 2004 roku do września 2006 roku Podatnik opłacał składki na własne ubezpieczenie społeczne w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.), składki na ubezpieczenie zdrowotne stosownie do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) oraz składki na Fundusz Pracy. Podatnik zapłacone składki na własne ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy ewidencjonował w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie „pozostałe wydatki”, natomiast zapłacone składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne były odliczane od podatku dochodowego w ustawowej wysokości. W listopadzie 2006 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał zwrotu nadpłaconych wyżej wymienionych składek.

Pytanie podatnika:
W zaistniałej sytuacji Podatnik zwraca się z zapytaniem w jaki sposób dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozliczyć zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Podatnik stwierdza, że zwrócona kwota z tytułu składek na własne ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy z datą uznania rachunku bankowego tzn. listopad 2006, została zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów kolumnie „pozostałe przychody” i stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska pytającego
Wyrokiem z dnia 13 marca 2006 roku, sygn. akt P 8/05 (Dz. U. Nr 64, poz. 335) Trybunał Konstytucyjny rolnikom-przedsiębiorcom, którzy na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 91, poz. 873) zostali wyłączeni z ubezpieczenia z dniem 1 października 2004 roku, z uwagi na formę opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej, przywrócono prawo do ubezpieczenia w KRUS.

Wskutek powyższego osoby te wyłączono z ubezpieczenia w ZUS i po skorygowaniu deklaracji, nabyły roszczenie o zwrot zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Analizując podatkowe konsekwencje przywrócenia do ubezpieczenia społecznego w KRUS, Podatnik stosownie do art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) winien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym skorygowane zeznania podatkowe za poprzednie okresy, z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W terminie złożenia skorygowanych deklaracji Podatnik jest również obowiązany wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego, kwotę podatku wynikającego z dokonanych rozliczeń wraz z odsetkami za zwłokę.

Ponadto należy wyjaśnić, że Podatnik w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zwrócić się w tej sytuacji z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego na podstawie art. 67 § 1 i art. 67b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.

Reasumując powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj