Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-49/07-2/AJ
Data
2007.09.25
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji
Słowa kluczowe
organizacje pożytku publicznego
placówka oświatowa
podatek dochodowy od osób prawnych
podatnik
stowarzyszenia
Istota interpretacji
Interpretacja - podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie uznania przedszkoli, szkół i placówek oświatowych jako podatników podatku dochodowego od osób prawnych
Wniosek ORD-IN
678 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania przedszkoli, szkół i placówek oświatowych jako podatników podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie uznania przedszkoli, szkół i placówek oświatowych jako podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
X (dalej: „Stowarzyszenie”) jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, które poprzez swoje terenowe jednostki organizacyjne prowadzi publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Jako terenowe jednostki organizacyjne działają:
- samodzielne koła terenowe, które posiadają odrębna osobowość prawną i są wpisane do KRS-u, koła te są organami prowadzącymi w rozumieniu ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty dla przedszkoli, szkół i placówek;
- koła terenowe nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą przedszkola, szkoły i placówki z upoważnienia Zarządu Głównego Stowarzyszenia.
Przedszkola, szkoły i placówki działają w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, posiadają własną strukturę organizacyjną i organy, a także majątek (dotacja przyznawana w oparciu o art. 90a ustawy o systemie oświaty wpływa bezpośrednio na ich konto). Ustawa o systemie oświaty i przepisy wykonawcze do tej ustawy określają kompetencje organu prowadzącego i organów szkoły, przedszkola, czy tez placówki oświatowej. Organy prowadzące posiadają odrębne od przedszkoli, szkół i placówek oświatowych numery NIP i REGON. Przedszkola, szkoły i placówki oświatowe samodzielnie zatrudniają i zwalniają pracowników, a więc są pracodawcami. Ponadto zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki są wpisane do ewidencji prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego, a publiczne działają na podstawie zezwolenia wydanego przez ww. jednostkę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przedszkola, szkoły i placówki oświatowe Stowarzyszenia są odrębnymi od ich organu prowadzącego podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też powinny dokonywać rozliczeń podatkowych wspólnie z organem prowadzącym...
Zdaniem wnioskodawcy przedszkola, szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez Stowarzyszenie są samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedszkola, szkoły i placówki oświatowe ze względu na wyodrębnienie organizacyjne i majątkowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Na potwierdzenie wnioskodawca przywołuje stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 12 września 2001 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej "podatnikami". W myśl art. 1 ust. 2 przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3. W świetle przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą. Szkoły (przez które należy rozumieć także przedszkola) oraz placówki oświatowe mogą być zakładane i prowadzone przez właściwych ministrów, jednostki samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i osoby fizyczne (organy prowadzące). Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Szkoły oraz placówki niepubliczne powinny posiadać ujawnione w ewidencji: adres, nazwę, określony numer ewidencji, własny statut określający organy szkoły lub placówki oraz zakres ich działań, organizację, a także prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów. Jednostki te mogą być również zakładami pracy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie. Biorąc pod uwagę powyższe, przedszkola, szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez Stowarzyszenie posiadające określone cechy wskazujące na ich wyodrębnienie organizacyjne i majątkowe (takie jak m. in. majątek i wykształconą strukturę organizacyjną) oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności, są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Jako takie winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i samodzielnie dokonywać rozliczeń podatkowych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|