Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PD/423-7/07
z 18 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-7/07
Data
2007.06.18



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
podatek dochodowy od osób prawnych
przeniesienie prawa użytkowania wieczystego
środek trwały
użytkowanie wieczyste
wartość początkowa środka trwałego
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy zakup użytkowania wieczystego działki położonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. z roku 2005 Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 26.03.2007 r. (uzupełnionego w dniu 24.04.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy poniesione nakłady na zakup użytkowania wieczystego działki położonej na terenie Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Krakowie, należy zaliczyć do wydatków inwestycyjnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny opisany przez podatnika:
Spółka posiada Zezwolenie nr xx z dnia 22 grudnia 2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Krakowski Park Technologiczny. Podatnik w dniu 21 grudnia 2001 r. podpisał umowę przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki znajdującej się na terenie Specjalistycznej Strefy Ekonomicznej, jak również dokonał zapłaty. Zdaniem Strony zgodnie z § 7.1 rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą podlegającą na zwolnieniu z podatku dochodowego przychodów osiągniętych na terenie strefy uznaje się koszty inwestycji poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące m. in.: ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego. W związku z powyższym zostały spełnione warunki definicji wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą a mianowicie:
zakup gruntu stanowi koszt inwestycji i został poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,
koszt zakupu gruntu jest rozumiany jako faktycznie poniesiony w znaczeniu kasowy, (przelew bankowy).

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art.17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz.U. 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepisem wykonawczym dla Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Krakowie jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 października 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Krakowie (Dz. U. Nr 135, poz. 912). Rozporządzenie to zostało zmienione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w Krakowie (Dz. U. Nr 30, poz. 330). Zgodnie z § 2 przepisy tegoż rozporządzenia mają zastosowanie do czynności i zdarzeń zaistniałych od dnia 1 stycznia 2001 r., a więc dotyczy Spółki ponieważ zakup prawa wieczystego użytkowania nastąpił w m-cu grudniu 2001 roku.

W świetle § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia za wydatki inwestycyjne uznaje się wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia, niezwrócone przedsiębiorcy w jakiejkolwiek formie, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy – jeżeli podatki te podlegają odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług, na:
1)zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub spłatę ich wartości określoną w umowie o podobnym charakterze do umów najmu lub dzierżawy, pod warunkiem zaliczenia ich – zgodnie z odrębnymi przepisani -do składników majątku podatnika,
2)rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,
3)zakup wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie, w jakim podlegają one odpisom amortyzacyjnym zaliczanym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem pkt 4,
4)zakup prawa wieczystego użytkowania gruntów
- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 16g określa, jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środków trwałych. Zatem w dacie ponoszenia danego wydatku podatnik zobowiązany jest do ustalenia, czy ten wydatek inwestycyjny zostanie przez niego zaliczony do wartości początkowej składnika majątku trwałego. Prawo wieczystego użytkowania gruntów o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz wykorzystywany przez niego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą powinno zostać zaliczone do środków trwałych podatnika, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit.a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. z roku 2002 Dz. U. Nr 76, poz. 694 ze zm.) i art. 16c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Od prawa wieczystego użytkowania nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych.

Powyższe oznacza, że w momencie faktycznego poniesienia wydatku może on zostać uznany za wydatek inwestycyjny oraz może być brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego pod warunkiem, że wydatek ten podlega zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej interpretacji przepisów podatkowych zawarte we wniosku jak wyżej jest prawidłowe.

W związku z powyższym, tutejszy organ podatkowy odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki stwierdza, iż wydatki poniesione przez Spółkę na zakup prawa wieczystego użytkowania gruntu kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie zaliczenia go do składników majątku trwałego Spółki.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na dzień wydania niniejszego postanowienia wobec wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj