Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP1/443-108/05/MS/5451
z 24 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/443-108/05/MS/5451
Data
2006.01.24
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odsetki
program pomocowy
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaka stawkę podatku VAT należy zastosować do płatności udziały własnego Gminy w Projekcie, dokonanych z odsetek narosłych od środków ISPA/FS przyznanych w gruncie Unii Europejskiej?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1,oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony wniesionego w dniu 04.11.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Wnioskodawca, zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie stawki podatku VAT, którą należy zastosować do płatności udziału własnego Gminy w Projekcie, dokonywanych z odsetek narosłych od środków ISPA/FS przyznanych w gruncie Unii Europejskiej. Gmina w sposób następujący przedstawiła stan faktyczny: Koszty kwalifikowane Projektu są finansowane ze środków Funduszu Spójności i środków Spółki Akcyjnej, w ramach kontraktów zawartych przed 1 maja 2004 roku. Aktualnie Gmina nie finansuje kosztów kwalifikowanych Projektu ze środków własnych. Jednakże wskutek korzystnej zmiany stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dysponenta środków ISPA w Polsce, tj. wyrażenia zgody na wykorzystanie odsetek od środków ISPA na płatności Beneficjenta z tytułu kosztów kwalifikowanych projektu zachodzi konieczność utworzenia udziału Gminy w finansowaniu inwestycji przy jednoczesnym obniżeniu udziału Spółki Akcyjnej. Przedmiotowe odsetki nie są wliczone w kwotę grantu ISPA określoną w Memorandum Finansowym Projektu, który stanowi podstawę przyznanej pomocy. Memorandum wskazuje tylko kwotę grantu ISPA w podziale na źródła finansowania, która nie obejmuje kwoty odsetek narosłych od nich. Zastosowanie niniejszego wariantu wykorzystania odsetek nasuwa wątpliwość dotyczącą stawki VAT, którą należy zastosować do fakturowania usług płatnych z przedmiotowych odsetek. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że spełnione są warunki określone w §6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z 2004, ze zm.), m.in. umowa o świadczenie usług została zawarta przed 1 maja 2004r. i jest zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, wskazano również procentowy udział środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej na przedsięwzięcia oraz fakturowanie usług następuje wg. źródeł finansowania projektu, istnieją przesłanki do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Biorąc pod uwagę powyższe Gmina zwraca się potwierdzenie stanowiska w wyżej przedstawionej kwestii. Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznał, że stanowisko Wnioskodawcy nie jest prawidłowe. Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowe odsetki nie są objęte kwotą grantu ISPA, określoną w Memorandum Finansowym realizowanego Projektu, który stanowi podstawę przyznanej pomocy. Brak jest zatem podstawy do stosowania obniżonej 0% stawki VAT, na podstawie § 6 ust. 1, 2, 3 cyt. rozporządzenia Min. Finansów, który stanowi, że (ust.1) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. (ust. 2) W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. (ust.3). Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących m.in. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Jakkolwiek, z wnioskiem o interpretację zwrócił się Podmiot, u którego nie powstaje obowiązek podatkowy z tyt. realizowanego przedsięwzięcia, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego udzielił pisemnej odpowiedzi w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. Powyższe podyktowane jest tym, że aby wykonawca mógł zastosować właściwą stawkę podatku, gmina musi wypowiedzieć się z jakich środków finansowana jest dana inwestycja realizowana w ramach Projektu. W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.